شنبه 1 دی 1403


به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ، دکتر مسرور با اشاره به قرار گرفتن این منطقه در کریدور شمال جنوب و شروع به کار کریدور جدید تجاری ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: بهره برداری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور و بندری با کارکردهای بنادر نسل سوم جهان، قرار گرفتن فعال ترین بندر ایران در دریای خزر یعنی بندر انزلی در محدوده این منطقه و فرودگاه بین المللی سردار جنگل در فاصله ۱۵ کیلومتری از مهمترین مزیت های این منطقه برای ایجاد پارک لجستیک می باشد.
مدیرعامل سازمان با بیان اینکه دارا بودن پسکرانه مناسب و زیرساخت انبارهای سرپوشیده و رو باز در کنار ده ها واحد تولیدی-صنعتی بهمراه خدمات رسانی گمرکی، بورس کالا و مزایا و معافیت های قانونی منطقه از دیگر مزایای منطقه آزاد انزلی است که حلقه های تشکیل دهنده برای احداث نخستین پارک لجستیک شمال کشور در این منطقه را تکمیل نموده؛ اظهار داشت: در بازدید دکتر مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بر توانمندی ها و ظرفیت های این منطقه برای ایجاد این مرکز لجستیک تأکید شد و با مذاکرات کارشناسی و پیگیری های صورت گرفته احداث پارک لجستیک منطقه آزاد انزلی در دستور کار ستاد مراکز لجستیک کشور قرار گرفته است.
وی در خصوص اهداف و استراتژی سازمان متبوع خود برای احداث پارک لجستیک گفت: افزایش کارایی سیستم حمل ‌و نقل به ویژه با تاکید بر بخش حمل ‌و نقل بار و لجستیک، ایفای نقش برجسته منطقه آزاد انزلی در ترانزیت و تجارت بین ‌المللی، کاهش اثرات مخرب زیست ‌محیطی و ایجاد حمل ‌و نقل سبز اهداف ساخت این مرکز می باشد و در عین حال هوشمند سازی و ارتقاء سهم ریلی در جریان حمل بار در کشور، بهمراه اصلاح الگوی تأمین مالی مبتنی بر کاهش اتکا به بودجه عمومی کشور بخش های عمده استراتژی سازمان منطقه آزاد انزلی برای ساخت نخستین پارک و مرکز لجستیک شمال کشور را تشکیل می دهد.
رییس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه ایجاد نخستین پارک لجستیک شمال کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی در چارچوب راهبرد اصلی این سازمان یعنی تبدیل شدن به مرکز داد و ستد کالای کشورهای حاشیه دریای خزر صورت می گیرد؛ تأکید کرد: با عنایت به وجود شبکه بانکی، بیمه ای و بورسی منطقه، تفاهم نامه های منعقد با بخش خصوصی و دولتی کشورهای چین، قزاقستان و روسیه، و زیرساخت های ترانزیتی موجود در منطقه، منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک به مسیر جدید ترانزیت بین المللی کشور در ارتباط با روسیه، اوراسیا و اروپای شرقی، و شرق آسیا ارتقاء می باید و این پارک به مرکز توسعه فعالیت های ترانزیتی و درآمدزایی ارزی کشور و بالتبع اشتغال بیشتر تبدیل خواهد شد.
دکتر رضا مسرور مزایای ایجاد مراکز لجستیک را چنین برشمرد: افزایش بهره ‌وری در زنجیره تامین و کاهش هزینه ‌های لجستیک با ارائه خدمات عمومی و ارزش افزوده لجستیکی به جریانهای کالا، توسعه فعالیت های انبارداری و ایجاد واحدهای تولیدی جدید در زمینه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی از طریق کاهش هزینه های حمل و نقل میان مبادی ورودی و خروجی به قطب های تولید، که اشتغالزایی خوبی را نیز بهمراه خواهد داشت بهمراه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی از طریق به کار گیری حمل و نقل ریلی از جمله مهمترین مزایای ایجاد مرکز فوق می باشد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil