پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403        پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل

به گزارش پایگاه خبری نودادگیل ؛ استاندار گیلان از برگزاری آموزش مشاغل ارائه خدمات گردشگری در گیلان برای نخستین بار در سطح کشور خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی در قالب یک تفاهم نامه مشترک میان استانداری گیلان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعتبار اولیه 4 میلیارد تومان برگزار می‌گردد که نیمی از این اعتبار از محل منابع استانی تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛دکتر مصطفی سالاری در جلسه شورای مهارت استان گیلان که با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و برخی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری برگزار شد، نیازسنجی شغلی و ظرفیت‌های استانی در راستای سرفصل‌های مورد نیاز گیلان در بخش مهارت آموزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: با این اقدام می‌توانیم شاهد افزایش سطح کیفیت مهارت آموزی و اعتبار گواهی‌های صادره باشیم.
وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی گیلان به عنوان یکی از محورهای توسعه استان بخش عمده مشاغل را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی دیگر از محورهای توسعه استان ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال در خود نهفته دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان بخش ارائه خدمات در حوزه گردشگری را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: مهارت آموزی در بخش خدمات گردشگری نقش موثری در ایجاد شغل‌های جدید و بهبود درآمد مشاغل موجود دارد.
وی بر ضرورت حمایت از برنامه‌های فنی و حرفه‌ای در مسیر تربیت مربی و گسترش مهارت آموزی تأکید و تصریح کرد: اثرات و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به آموزش‌های سطوح پایه و عالی کمتر نیست.
استاندار گیلان با بیان اینکه متمرکز کردن مهارت آموزی با محوریت فنی و حرفه‌ای و با استفاده از ظرفیت‌های عمومی و دولتی می‌تواند به بهبود وضعیت فعلی کمک کند گفت: دانشگاه‌‌های تأسیس‌شده توسط بخش خصوصی در حال حاضر در جذب دانشجو با مشکلاتی مواجه هستند که استفاده از امکانات و نیروی انسانی آنان در مسیر آموزش‌های مختلف مهارتی می‌تواند به اجرای طرح ساماندهی مشاغل خدماتی کمک کند.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی خدمات گردشگری که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود را به عنوان یک مزیت برتر برای استان گیلان دانست و اظهار داشت: برگزاری این دوره‌هامی تواند اثرگذاری خوبی در ایجاد ظرفیت‌های شغلی جدید  داشته باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه به اهمیت مهارت آموزی اشاره کرد و گفت:وجود اراده بالا در استان گیلان در بخش مهارت آموزی که با نگاه و رویکرد استاندار گیلان ایجاد شده بسیار ستودنی است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه اراده موجود در استان گیلان باید در پشتیبانی از ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری استان گیلان و در مسیر توسعه استفاده شود افزود: تدوین نیازمندی‌های گیلان در حوزه مهارت آموزی می‌تواند در مسیر ایجاد دوره‌های آموزشی متناسب با این استان موثر باشد.
دکتر سلیمان پاک سرشت به وجود ذینفعان متفاوت از حوزه مهارت آموزی اشاره و خاطرنشان کرد: والدین برای سرمایه‌گذاری آینده دانش‌آموزان، بنگاه‌های اقتصادی برای آینده شغلی و دستگاه‌های اداری نیز در مسیر نیازمندی‌های شغلی کشور برخی از ذینفعان برگزاری دوره‌های آموزشی محسوب می‌شوند.
وی تدوین قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را گام موثری در مسیر افزایش سطح آموزش در جامعه دانست و اظهار داشت: آیین نامه نظام صلاحیت حرفه‌ای نیز به نیازسنجی آموزش‌های منطبق با هر منطقه کمک می‌کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایبندی به اجرای قانون و آیین نامه تدوین شده را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و گفت: در استان گیلان کشاورزی و گردشگری از محورهای اصلی در مسیر ایجاد، توسعه و تثبیت ظرفیت‌های شغلی است که سازمان فنی و حرفه‌ای آمادگی خود برای برگزاری دوره‌های آموزشی خدمات گردشگری در این استان را به عنوان پایلوت در سطح کشور اعلام می‌کند.
وی افزود: برگزاری این دوره آموزشی می‌تواند به عنوان یک توانمندی و برند در حوزه گردشگری برای استان گیلان باشد که بازدهی اقتصادی بسیار بالایی دارد.
در این جلسه ولی داداشی رییس مجمع نمایندگان استان، منوچهر جمالی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز هرکدام در سخنانی به طرح موضوعاتی همچون اهمیت مهارت‌آموزی در برون رفت از بیکاری و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان، بومی کردن مهارت‌های آموزشی در استان‌ها، وجود ظرفیت‌های گیلان در بخش‌ های گردشگری و کشاورزی، حمایت از مهارت آموزی در تصویب لایحه بودجه۹۸، افزایش سطح مهارت آموزی در میان فارغ‌التحصیلان و تثبیت اشتغال با به‌روزرسانی آموزش‌ها پرداختند.