معلمان کشور مدت ها است که از وضعیت بد اقتصادی و داشتن دغدغه های مالی که بر تدریس و کار آنها تاثیر منفی می گذارد گله دارند.
در این میان همواره در همه دولت ها بازار وعده و وعید به فرهنگیان داغ است اما در این میان هیچوقت مشکلات معیشتی معلمان به درستی حل نشده است.
در دولت یازدهم نیز هر چند وزیر آموزش و پرورش به دلیل اشکالاتی که به وضعیت استخدام حق التدریسی ها و مشکلات آموزشی در مدارس و...تا پای میز استیضاح نیز رفت اما دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت تا شاید بتواند به نوعی مشکلات بی پایان قشر فرهنگی کشور که با مشکلات سبک آموزش و انواع و اقسام مشکلات در مدارس عجین شده است را پایان بخشد اما هنوز هم اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده است.
در واقع میتوان گفت، هر چند آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی و ۱۳ میلیون دانش آموز، بزرگترین نهاد علمی و فرهنگی کشور است اما هنوز نتوانسته نه انتظارات معلمان را برآورده کند و نه انتظارات دانش آموزان و خانوادههایشان را.
این وزارتخانه همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است و همواره هم در تامین نیازهای اقتصادی فرهنگیان و کارکنان خود ناتوان نشان داده است و همچنین با گرفتن کمک هزینههای اجباری از خانوادهها برای مدارس، همواره نارضایتی خانوادههای دانش آموزان را رقم زده و این رویه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بسیاری از روستاها و شهرهای کشور هنوز مدرسههایی در خور علم آموزان و آینده سازان کشور ندارند و تجهیزات ناایمن سالیانه حوادثی چون حادثه تلخ شین آباد و سوختن دانش آموزان را رقم میزند.
همه وعده های فانی به معلمان
آبان ماه سال گذشته بود که فانی با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همهجانبه همه ارکان نظام است، اظهار کرد: معلمان بهرغم اینکه در بین کارمندان دولت از بالاترین میزان باسوادی بهرهمند هستند متاسفانه برابر شأن و منزلتشان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمین هستم.
شرمندگیی که البته مشکلات معیشتی و استخدامی معلمان را حل نکرد!
بعد از آن هم در حالیکه در آستانه هفته معلم اخبار خوشی از افزایش حقوق ۲۵ درصدی فرهنگیان به گوش میرسید وزیر آموزش و پرورش این افزایش حقوق را تکذیب کرد تا امید معلمان ناامید شود.
به این ترتیب بود که کار به جایی رسید که تجمعات صنفی معلمان معترض رو به روی مجلس ادامه دار شد و تجمعی نیز در اسفند ماه سال ۹۳ در آستانه نوروز برگزار شد.
بعد از آن آقای وزیر در سال 94 وعده افزایش حقوق معلمان را داد. وزیر آموزش و پرورش به مهر گفت: حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه میشود.
علی اصغر فانی همچنین از صدور احکام رتبه بندی معلمان از اول مهر خبر داد و افزود: براساس این طرح معلمان به رتبههای پایه ارشد، خبره و عالی تقسیم میشوند و در صدد افزایش مهارتهای حرفهای خود برمی آیند.
وی گفت: شاخصهای رتبه بندی معلمان را تا شهریور مشخص میکنیم و به تصویب دولت خواهیم رساند.
فانی افزود: برای اجرای زودتر طرح رتبه بندی معلمان این طرح را در دولت تصویب کردیم اما در صورت اصرار مجلس شورای اسلامی برای قانونی شدن این طرح دولت این آمادگی را دارد که طرح را برای تصویب به مجلس ارائه کند.
فانی به جذب نیرو در آموزش و پرورش اشاره کردو گفت: قول استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش را از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفتهایم و بزودی آزمون استخدامی برگزار خواهیم کرد و اولویت استخدام با مربیان پیش دبستانی خواهد بود.
وی در ادامه از ساماندهی نیروی انسانی، افزایش مشارکتهای مردمی، تمرکززدایی، عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴ عنوان کرد.با این حال تا زمان استیضاح وی هیچ یک از این وعده ها به مرحله عمل نرسید تا اینکه در تیر ماه وی استیضاح شد و دوباره رای اعتماد گرفت تا به میز ریاست بازگردد.
وعده جدید آقای وزیر: تشکیل کمیته مشترک برای رسیدگی به معیشت معلمان
حالا هم به تازگی فانی خبر از کمیته ای داده که قرار است به وضعیت معیشتی معلمان رسیدگی کند.وزیر آموزش و پرورش گفته: امیدواریم با همراهی مجلس برای تدوین برنامه ششم توسعه بتوانیم با توجه به نقشه راه سند تحول بنیادین تا سال ۱۳۹۹ به ایجاد تحول در آموزش و پرورش بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برسیم.
علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرده: کمیته مشترک میان دولت، مجلس و آموزش و پرورش در تلاش برای رسیدگی به وضعیت معیشتی فرهنگیان هستند.
او افزوده: رای مجدد مجلس به بنده فرصتی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت و آموزش نسل آینده ساز کشور را در اختیارم گذاشت همچنین ایجاد محیط مناسب برای رشد و تعالی دانشآموزان از وظایف ماست.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرده: امیدواریم مجلس در تصویب برنامه ششم توسعه همانند سابق و بیش از گذشته با آموزش و پرورش همراهی کند به نحوی که آموزش و پرورش بتواند کارکردهای خود را انجام دهد.
در هر حال نکته مهم اینجاست که معلمان به طور مستقیم در تعلیم و تربیت نسل آینده نقش دارند و اگر مشکلات بی پایان اقتصادی را با خود به کلاس درس ببرند، تربیت نسلی که این روزها به مدد اینترنت و ماهواره آگاه است و در حال پوست اندازی است و بی اندازه آمادگی این را دارد که از فرهنگ غربی تاثیر بگیرد بسیار مشکل خواهد بود و ای کاش آموزش و پرورشی ها فکر به حال وضعیت معلمان می کردند و راهکاری عملی ارائه می دادند.