چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمدعلی نجفی در نشستی با خانواده بزرگ جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: باید در مدیریت منابع آب به فناوری های نوین در آب رسانی بویژه آبیاری تحت فشار توجه شود.
وی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در گیلان در دو سال گذشته را از فعالیت های اصلی ذکر کرد و گفت: باتوجه به محدودیت منابع زمین در استان، همه مصمم به مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم.
گیلان، بیست و ششم و بیست و هفتم فروردین ماه امسال، میزبان دولت تدبیر و امید در پانزدهمین سفر استانی بود.
یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به گیلان، یکپارچه سازی 50 هزار از اراضی کشاورزی استان برای مدیریت بخش آب بوده است.
استاندار گیلان در ادامه سخنانش در این نشست افزود: روند رو به رشدی در بخش کشاورزی استان مشاهده می شود ولی در عین حال، فعالیت های کشاورزی گیلان باید با تکیه بیشتر به مراکز تحقیقاتی و نگاه صادرات محور انجام پذیرد.
وی به بازدیدهای مستمر از مراکز تحقیقاتی کشاورزی استان اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با تلاش مراکز تحقیقاتی محقق می شود.
وی ادامه داد: رابطه تنگاتنگ بخش تحقیقات و کشاورزی باید در سایر بخش های استان نیز وجود داشته باشد.
نجفی با بیان اینکه کارهای عظیمی در بخش مدیریت منابع آب استان به عنوان راهبرد استراتژیک در کشاورزی پایدار در حال انجام است، افزود: احیاءحق آبه گیلان از حوزه آبریز سد سفیدرود که در سال های گذشته تضییع شده بود و فعال کردن مراحل ساخت سدهای استان و سدهای لاستیکی از جمله اقدامات موثری است که در این بخش انجام شده است.
وی رشد حدود 15 درصدی تولید شلتوک در گیلان برغم خشکسالی در سال زراعی گذشته را نشانگر مدیریت مناسب آب کشاورزی دانست و اضافه کرد: از این تجربه باید در سال زراعی پیش رو نیز به خوبی استفاده کنیم.
استاندار گیلان کاهش استفاده از سموم را در تسهیل شرایط صادرات محصولات کشاورزی مهم خواند و ادامه داد: رویکرد تولید بدون نگاه به صادرات، رویکردی شکست خورده است و باید روند کاهش 14 درصدی استفاده از سموم کشاورزی ادامه داشته باشد.
از 415 هزار هکتار بستر کشاورزی گیلان، 238 هزار هکتار آن اراضی شالیزاری است و در این استان 45نوع محصول تولید می شود.
317 هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله فصل کشت برنج را از اواخر اسفندماه آغاز و با برداشت آن در شهریورماه، فصل شالیکاری را در این استان به پایان می برند. سال گذشته یک میلیون و 160 تن شلتوک از اراضی استان برداشت شد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil