جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور معاونین استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران اجرایی برگزار شد، با اشاره به نقش برنامه 6 توسعه در رشد و پیشرفت استان از تشکیل 12 کارگروه تخصصی در این زمینه خبرداد و اظهار کرد: در طول برنامه پنجم، گیلان با تنگناها و مشکلاتی در توسعه اقتصادی روبه رو شد که باید با تدوین صحیح برنامه 6 توسعه در جهت جبران عقب ماندگی تلاش کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات نخبگان، دانشگاهیان و نهادهای مدنی و اجتماعی در تهیه برنامه 6 توسعه، افزود : کلیات برنامه 6 توسعه روانه مجلس شده است اما با ارائه برنامه‌های توسعه‌ای می‌توانیم در مباحث اجرایی برنامه‌های خود را ارائه دهیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه مدیران باید پیگیری اعتبارات سال 95 و دریافت سهم استان را در برنامه روزانه کاری خود بصورت جدی قرار دهند، گفت: در سال‌های 89 تا 91 با وجود افزایش قیمت نفت و کسب بالاترین اعتبارات در کشور اما عقب ماندگی‌های گیلان جبران نشد.

نجفی نشست شورای برنامه‌ریزی را مهم‌ترین نشست استان برای توسعه دانست که در آن تصمیمات کلان به منظور توسعه اتخاذ خواهد شد .

استاندار گیلان با بیان اینکه سعی کردیم فضای سیاسی و اجتماعی استان گیلان در 2 سال گذشته به منظور مشارکت جدی و فعال جریان‌ها و نهادهای سیاسی استان در امر توسعه و پیشرفت پرنشاط، پویا و قانونمند باشد، گفت: با این روحیه توفیقات خوبی در استان کسب شد و بنده از همگان می‌خواهم تا برای حل مشکلات مردم به جای پرداختن به اختلافات بر نقاط مشترک فراوانی که به منظور خدمت وجود دارد تکیه کنیم.

وی با بیان اینکه در طی این مدت مشارکت جدی و فعال جریان‌ها و نهادهای سیاسی در امر توسعه و پیشرفت استان در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: در سالجاری که به نام سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» مزین گردیده در بخش‌های مختلف استان خصوصا در بخش اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار و کنترل بیکاری توفیقات خوبی حاصل گردید که ناشی از فراهم شدن بسترهای لازم بود.

نجفی با اشاره به فرمایشات و تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب (ره)، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور درخصوص حفظ وحدت و همبستگی، بیان کرد: در بدو ورود به استان همواره بر اصل مهم وفاق و همدلی و ایجاد فضای اتحاد و وحدت تأکید داشته‌ام و آنقدر نقاط مشترک توسعه‌ای در استان وجود دارد که پرداختن به اختلافات ما را از توسعه دور می‌کند.

وی ارتقای جایگاه استان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را از جمله اولویت‌های استان برشمرد و ادامه داد: در جهت تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب که در دستور کار دولت نیز هست، اهتمام جدی داریم.

استاندار گیلان بر ضرورت ارتقای بخش کشاورزی استان تأکید کرد و گفت: فناوری در بخش کشاورزی ممکن است اشتغال این بخش را با کاهش مواجه کند اما این به معنای عقب ماندگی بخش کشاورزی نیست و می‌تواند فرصت‌های جدید برای تولید بیشتر باشد .

نجفی بر ضرورت توسعه گردشگری و خدمات تجاری با محوریت دریا و لزوم اعتلا و گسترش علم و فناوری در استان تأکید و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت و استعداد فرزندان گیلان، به هیچ عنوان قابل قبول نیست که گیلان از لحاظ استفاده از فناوری‌های نوین در رتبه متوسط کشوری قرار گیرد.

وی توجه به مسائل زیست محیطی را از جمله اولویت‌های استان دانست و عنوان کرد: در بحث احیای تالاب و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و برنامه‌های توسعه‌ای بنادر، شیلات و طرح‌های بزرگ عمرانی، کشاورزی، صنعتی اهداف مشترک توسعه‌ای در استان وجود دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت تلاش برای مهار آب‌های سطحی استان بیان کرد: باتوجه به بارش بیش از هزار میلی متری در استان، الحمدالله آسیب‌های کمتری متوجه استان شده است.

نجفی با اشاه به وقوع سیل اخیر و خرابی ناشی از آن بر ضرورت برآورد دقیق خسارات ناشی از آن تأکید کرد.

وی با اشاره بر لزوم توسعه و تکمیل سدهای در دست ساخت استان و همچنین همراهی سازمان محیط زیست در اجرای پروژه‌ها، تصریح کرد: پروژه توسعه سدها از جمله مباحث مهمی به شمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و مباحث زیست محیطی آن را حل کنیم.

استاندار گیلان از تلاش جهت رفع چالش‌های اجتماعی و فرهنگی استان نیز خبرداد و خاطرنشان کرد: گیلان با آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد مواجه است که باید با تمام توان در جهت رفع این معضلات تلاش کنیم.

نجفی با بیان اینکه فضای استان برای توسعه مهیا است، از همراهی و هماهنگی کامل مدیران بخش‌های مختلف به منظور توسعه استان خبرداد و بیان کرد: بنده نظرات مختلف را می‌شنوم اما در انتخاب مدیران و فرمانداران شخصا تصمیم می‌گیرم.

وی بر ضرورت حفظ احترام نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، تأکید و خاطرنشان کرد: باید فضای وحدت و همدلی که در استان وجود دارد را حفظ کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه سعی استان همواره بر حفظ تمامی اندیشه‌ها است، اظهار کرد: قطعا از افرادی که علی‌رغم داشتن اندیشه‌های دیگر، همراه دولت باشند؛ بهره‌مند خواهیم شد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری تمامی فرمانداران و مدیران در جهت اجرای برنامه‌های آماری، افزود: با توجه به تخصیص بیش از 50 درصد اعتبارات تملک دارایی استان که در حال افزایش نیز می‌باشد، مدیران باید از اهتمام لازم در بهره‌مندی از این اعتبارات به منظور توسعه استان برخوردار باشند.

نجفی با اشاره به کاهش قیمت نفت و مشکلات تامین اعتبار، گفت: باید تمام توان خود را به کار گیریم تا از این اعتبارات به نحو مطلوب و شایسته در جهت توسعه و پیشرفت استان بهره گیریم و ان‌شاءالله امیدواریم در آینده گشایش خوبی در این زمینه حاصل شود.

استاندار گیلان از پیگیری استان درخصوص پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به گیلان خبرداد و افزود: هفته گذشته نشستی بدین منظور در تهران برگزار گردید و در حال پیگیری این پروژه‌ها هستیم.

وی با اشاره به مراحل احداث پتروشیمی در استان، تصریح کرد: پتروشیمی استان با حجم سرمایه گذاری نزدیک به سه هزار میلیارد تومان با مشارکت سه بانک کشور و شرکت غدیر در حال شکل گیری است.

نجفی با اشاره به فرصت‌های خوب ایجاد شده در بخش صنعت و معدن، تصریح کرد: تسهیلات 10 میلیونی که دولت برای مردم فراهم کرده فرصتی برای این بخش است .

استاندار گیلان با اشاره به دستورالعمل واگذاری طرح‌های تملک دارایی، این دستورالعمل را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: مدیران باید با جدیت این دستورالعمل را دنبال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییرات ایجاد شده در شهر رشت، اظهار کرد: اجرای این پروژه از لحاظ مباحث فنی و مدیریتی درست و مطالعه شده است و با اصل و کلیات این طرح مخالفتی نیست.

نجفی با بیان اینکه اصل این طرح در دراز مدت کار خوبی است، افزود: شهر رشت در طی سالیان گذشته در قیاس با شهرهای بزرگ دیگر کشور از عقب ماندگی‌های برخوردار گردیده که نیاز است تغییر و تحولات کلان در آن شکل گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده از به هم ریختگی چند خیابان محل اجرای پروژه، تصریح کرد: مقرر گردید با مدیریت معاونت امور عمرانی و شورای ترافیک استان کار با جدیت دنبال شود و این نگرانی‌ها و نواقض آن نیز برطرف شود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil