جمعه 7 اردیبهشت 1403

 پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :همزمان با آغازهفته تربیت بدنی جمعی ازعناصر اثرگذار ورزش استان گیلان بسان سالهای گذشته با نماینده ولی فقیه دیدار کردند.

دیداری که شاید در نگاه اول همان توصیه ها و همان نصیحت های اخلاق محور بود و همان سفارش ها بر لحاظ کردن ارزش های دینی در زندگی و اینکه بخش اعظم دین بر سعادتمند ی دنیا تاکید دارد.

بدون تردید جنس سخنان آیت اله قربانی اینبار متفاوت تر از همیشه ی ایام بود چرا که وی اثربخشی ورزش و مربیان ورزشی را در تادیب نوجوانان و جوانان فراتر از سخنوری عالمان دینی دانست و یاد آورشد :محیط ورزش باشگاه نیست که دانشگاه تربیت انسان است.

وی با انتقاد از سیاست های جهت دار استکبار جهانی که تلاش دارد دین اسلام را خشن و بدور از روحیه شادزیستی معرفی کند،گفت :ترویج این نگاه که دین اسلام به سوی سوگواری و برگزاری مراسم حزن آورمعطوف است ،از آیات و روایاتی بهره جست که اثبات می کند قرآن عظیم الشان  به زندگی مردم  و تامین سلامت روح وجسم انسانها در دنیا توجه خاص دارد .

وی از آن سو به تاکید برترویج فرهنگ کار و تلاش بر اساس آیات و روایات اشاره کرد و یادآورشد:کسانی که تنها با پرداختن به نماز و روزه کمترین تلاش برای تامین معیشت خود دارند ،بواقع ملعون رحمت خدا هستند .

آیت اله قربانی ورزشی را ارزشمند و متعالی ارزیابی کرد که با نام ائمه هدی مانوس باشد و تفکر زیستن آگاهانه را در زندگی بسط دهد .

این عالم دینی با بیان اینکه ورزش زورخانه ای ضمن تامین سلامت جسمی ، به توسعه و ترویج مبانی دینی نیزتوجه خاصی دارد ،از نگاه ساختارمند به ارزش های دینی در ورزش گفت و افزود :برخی ورزش هایی که از هیچ تحرکی برخوردار نیستند بواقع ورزش محسوب نمی شوند .

وی بدون نام بردن از ورزشی خاص از انداختن گلوله ای در داخل سوراخ گفت و افزود : به اسبدوانی می گویند ورزش ،،به کشتی به والیبال به دو می گویندورزش ،در حالی که بعضی ازورزش ها بازیچه هستند ،سرگرمی هستند ،گلوله ای را با چوب می زنند و سوراخی که این گلوله برود توی آن(قهقهه حضار) .

وی یادآورشد :اگر هدف از فعالیت بدنی تامین سلانت جسمی باشد ،ورزش هایی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که از تحرک لازم برخورباشد .

این سخن متفاوت نماینده ولی فقیه پیرامون ورزش های کم تحرک که شاید گلف و بیلیارد باشد ،به اندازه ای نوآورانه بود که در محافل مختلف ازآن تفسیرهای گوناگونی شده و بعضاً نگاهی طنز گونه را فراهم آورده است .

بعبارتی نگرش و بیانی اینگونه به چند رشته ورزشی موضوعی است که در این روزها مکرر میان اهالی ورزش به بحث گذاشته می شود.

شاید در ماهها و سال های آتی مسئولانی بر اریکه قدرت قرار گرفتند که شطرنج ،گلف ،بیلیارد را از وزارت ورزش به وزارت ارشاد و یا سازمان تبلیغات سپردند و گفتند ورزشی باید در اهداف تربیت بدنی گنجانده شود که سبب تعریق شده و ضربان قلب را به سطح بالای 120 در دقیقه برساند .

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil