پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

 پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :اینکه فنی ترین کشتی گیر جهان یک اشکوری باشد و زاده پدر و مادری گیلانی ،حمایت و حفظ آن برای اعزام به مسابقات المپیک حتی از کلان ترین پروژه های استان مهم تر است . 

علیرضاکریمی که چندی پیش درمسابقات جهانی آتلانتا فنی ترین کشتی گیر شناخته شده یک گیلانی اصیل است که 8 سالی را در کرج به تمرین پرداخته و از آنجا به مسابقات جهانی اعزام شده است .

اینکه استان گیلان از 40 سال پیش تاکنون با تنها مدال محمود نامجو در سطح کشور به عرض اندام می پردازد ،باید مسئولان امر را متوجه این مسئله اساسی کند که المپیک تنها یک میدان ورزشی نیست ومی تواند سالهای سال برای غرورملی ،اعتماد به نفس ،ترغیب جوانان به حضور در عرصه های ورزشی و حتی موهبتی برای مسئولان باشد تا با این افتخارآفرینان از کلان کشور اعتبار مادی و معنوی بدست آورند .

پس حضور و پیروزی یک ورزشکار در بزرگ ترین آوردگاه جهانی قابلیت آن را دارد که اگر ما از توان ونفوذ استاندار و دکتر نوبخت هم برای اعزام این کشتی گیر بنام گیلان به مسابقات المپیک استفاده کنیم ،نه اینکه از شأن کسی کم نمی شود در دراز مدت اثرات و ثمرات آن در کل جامعه به وضوح آشکار خواهد شد .

یادمان نرود که امروزه ورزشکاران و هنرمندان شهیر کشورها نه اینکه با حضور فیزیکی و توان فنی خود منزلتی برای جامعه کسب می کنند ، که با استفاده اصولی از اعتبار آنها می توان بسیاری ازتولیدات فرهنگی وصنایع مرتبط آن را نیز بسط داد و بعبارتی این الگوها را در خدمت آرمان ها و اهداف بلند جامعه به کار گرفت .

بطور مثال شما وقتی به اسم پله ،مارادونا ،رونالدو ومسی برمی خورید ناخودآگاه به کشورهای چون برزیل ،آرژانتین ،پرتغال می رسید که اگر صدها صنعت بزرگ و افراد سیاسی آن جوامع سالها تلاش می کردند نمی توانستند به این اندازه در معرفی و ایجاد ذهنیت مثبت برای کشورشان موفق عمل کنند .

از آن سو اینکه چنین افرادی به چه اندازه در توسعه صنایع مرتبط ،حل بحران های سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی موثرند از دیگر ویژگی های این شخصیت های برجسته ورزشی می باشد.

بطور مثال آیا توسعه تورسیم ورزشی و توریسم درمانی از مسیر این افراد بهتر تسهیل می شود یا اینکه سیاسیون بخواهند با قراردادهای آنچنانی به این مهم دست یابند ؟.

متاسفانه در روزهای اخیر برخی ورزشی ها با سطحی نگری به این مسئله بسیار اساسی و بیان اینکه  کریمی حتی یکبار برای تیم گیلان کشتی نگرفته و تجلیل و تکریم از او آنطوری که باید اهمیتی ندارد ،اینان یا درتفسیرذهنی خود به خطا رفته اند و یا اینکه خدای ناکرده نیت شان ازسیرتی نیکو برخوردار نیست .

 نتیجه آنکه دولت ها باید برای ایجاد امنیت روانی در بین مردم از هر پدیده و عنصری که قابلیت ارتقاء شاخصه های توسعه متوازن رابرخوردارند به شایستگی استفاده نمایند و اکنون کریمی یکی از این ویژگی های بارزاستان است که با کسب مدال در المپیک می تواند بخش مهمی از فرایند توسعه برای گیلان به شمار آید.  

  حبیب محمد پور بیبالان

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil