پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمدولی روزبهان گفت: با اقبال خوبی که مردم از چای تولید داخلی در سال جاری داشتند تمام چای سال 93 و 80 درصد چای خشک تولیدی امسال به فروش رفته است و مشکلی در زمینه بازاریابی چای داخلی وجود ندارد.
وی افزایش اطلاعات تغذیه ای مردم، کنترل چای سنواتی در انبارها، سالم بودن چای داخلی و استفاده نکردن از مواد رنگی و نداشتن آلودگی های میکروبی را سبب گرایش مردم به مصرف چای داخلی ذکر و خاطرنشان کرد: امسال مشکلی با عنوان انبارکردن و به فروش نرفتن چای داخلی نداریم.
رئیس سازمان چای گفت: چای داخلی با برندهای مشخص و معتبر داخلی با نظارت سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت تولید و عرضه می شود .
وی یکی دیگر از علل فروش چای داخلی را پرداخت قدرالسهم کارخانه های تولید چای خشک عنوان و اظهارکرد: این واحدها تاکنون 330 میلیارد ریال از دو سوم سهم خود را واریز و با پرداخت سهم سازمان چای تاکنون 925 میلیارد ریال به چایکاران پرداخت شده است و 340 میلیارد ریال دیگر نیز بزودی به آنان پرداخت می شود.
روزبهان با اشاره به اینکه چای تولید داخل حدود 18 درصد نیاز کشور را تشکیل می دهد گفت: بعد از سال 88 هیچ چای سنواتی در انبارها وجود ندارد و به چای قبل از آن که قابلیت غذایی خود را از دست داده است فقط به عنوان مصارف غیرخوراکی اجازه فروش در خارج از کشور داده می شود.
رئیس سازمان چای یادآور شد: ازسوی استانداری گیلان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دادگستری انبارهای چای های سنواتی پلمب شده است و با نظارت سازمان چای و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت برای این چای ها به منظور مصارف صنعتی و غیرشرب مجوز خروج از کشور صادر خواهد شد.
وی با اعلام پایان فصل خرید تضمینی برگ سبز چای افزود: در سال زراعی جاری 86 هزار و 828 تن برگ سبز چای درجه یک و دو از کشاورزان چایکار استان های گیلان و مازندران بصورت تضمینی خریداری شده است.
محمد ولی روزبهان ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده امسال را یک هزار و 365 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این مقدار برگ سبز خریداری شده بیش از 19 هزار و 536 تن چای خشک استحصال شده است.
روزبهان از جمله اقدامات موثر سازمان چای کشور در سال جاری را اجرای طرح بهزراعی در مساحت تقریبی چهار هزار و 500 هکتار از باغ ها، احیای حدود سه هزار هکتار از باغ های چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای با مشارکت حدود 25 هزار نفر از چایکاران و صاحبان کارخانه های چای سازی، جلوگیری از عرضه چای سنواتی در بازار مصرف و افزایش قیمت چای خشک تولیدی و پرداخت 106 میلیارد ریال وام بهزراعی ذکر کرد.
وی گفت: 165 واحد چای سازی در استان های شمالی فعالیت دارند که بیش از 150 واحد امسال به منظور خرید تضمینی برگ سبز چای با سازمان چای قرارداد داشتند.
در دو استان گیلان و مازندران بیش از 25 هزار هکتار باغ چای وجود دارد که 50 هزار خانوار کشاورز نیز به امر چایکاری اشتغال دارند.
فصل برداشت رسمی برگ سبز چای امسال از هشتم اردیبهشت ماه در استان گیلان آغاز شد و پنجشنبه هفته گذشته (سی ام مهر) به پایان رسید.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil