جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمدعلی روزبهان با اشاره به وضعیت خرید برگ سبز چای پاییزه اظهار کرد: 30 مهر ماه آخرین روز مهلت برای خرید تضمینی برگ سبز چای پاییزه است.

وی با بیان اینکه چایکاران گیلان و مازندران تنها تا تاریخ مذکور فرصت دارند برگ‌های سبز چای را به کارخانه‌های چای‌سازی تحویل دهند، تصریح کرد: تاریخ خرید تضمینی برگ سبز چای تمدید نمی‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تاکنون 85 هزار و 325 تن برگ سبز چای خریداری شده‌است، خاطرنشان کرد: این میزان خرید 35 درصد افزایش دارد.

وی 38 درصد برگ سبز خریداری شده را درجه یک و بقیه را درجه دو عنوان کرد و یادآور شد: شرایط مناسب آب و هوایی و هرس به‌موقع باغ‌های چای از جمله دلایل افزایش برگ سبز چای بوده‌است.

روزبهان قیمت خرید درجه یک برگ سبز چای را 2 هزار و 180 تومان و درجه دو را یک‌هزار و 210 تومان عنوان کرد و گفت: گیلان تولیدکننده 90 درصد چای کشور است.

وی با بیان اینکه امسال 19 هزار و 200 تن چای خشک در گیلان و مازندران تولید شده‌است، خاطرنشان کرد: 55 هزار خانوار چایکار در دو استان مذکور فعالیت دارند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه صنعت چای کشور در 15 سال گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌است، اظهار کرد: در سال 93 مجموع باغ‌های چای کشور از 34 هزار هکتار سال 56 به 18 هزار هکتار کاهش پیدا کرده‌است.

وی اقبال مصرف‌کنندگان داخلی به چای خارجی را از جمله کاهش مصرف چای داخلی در سال‌ گذشته عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه چای حجم بسیاری از سبد خانوار را شامل می‌شود، اما 110 هزار تن مصرف چای داخلی داریم و 95 هزار تن مصرف چای از طریق واردات تأمین می‌شود.

روزبهان توجه ویژه دولت به بحث چای را در احیای این صنعت تاثیرگذار دانست و متذکر شد: افزایش خرید تضمینی برگ سبز چای، اجرای طرح بهزراعی، تشکیل نخستین صندوق حمایت از صنعت چای کشور از جمله اقدام‌های دولت برای احیای این محصول راهبردی است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil