سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

به گزارش واحد روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان،محمدرضا رستمي رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران  با بيان اينكه جهش توليد افزايش پرشتاب، مستمر و درون‌زا در سطح توليد كالا و خدمات است، اظهار داشت: اين هدف به‌منظور كاهش عقب‌ماندگي تاريخي و اقتصادي، از طريق بهره‌گيري كارا از عوامل مؤثر بر توليد شامل: تقاضا، سرمايه، نيروي انساني، مواد اوليه، علم و فناوري، زيرساخت، محيط كسب‌وكار و فرهنگ توليد و يا ايجاد تغييرات بنيادين صورت مي‌پذيرد.

 وي اولويت‌دادن به بخش‌هاي پيشرو، ارتقا بهره‌وري نيروي انساني، رفع موانع توليد، اهتمام به سرمايه‌گذاري را از الزامات جهش توليد عنوان و خاطرنشان كرد: براي جهش توليد، سرمايه‌گذاري موضوع بسيار مهمّي است. تكميل سرمايه‌گذاري‌هاي نيمه‌كاره و راكد، تشويق به سرمايه‌گذاري و هدايت نقدينگي به سمت توليد از عوامل مهم تأثيرگذار بر سرمايه‌گذاري است.

 رستمي تصريح كرد: يكي از عوامل مهم و تأثيرگذار بر سرمايه‌گذاري دخيل كردن بخش غيردولتي و غيرعمومي است كه با مشاركت مردمي مي‌تواند تحقق يابد.

 رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان با تصريح بر اينكه مشاركت اقتصادي لزوماً به معناي خصوصي‌سازي نيست، گفت: مشاركت به معناي حضور و همكاري آگاهانه اقشار مردم در جهت توليد، پس‌انداز و سرمايه‌گذاري بيش‌تر و مطلوب‌تر، توزيع مناسب و عادلانه‌تر و مصرف بهينه منابع طبيعي و كالاهاي موردنياز زندگي و صرفه‌جويي در استفاده از منابع كمياب است.

 رستمي افزود: يكي از نمودهاي مشاركت اقتصادي را مي‌توان واگذاري پروژه‌هاي دولتي به بخش غيردولتي با روش‌هاي متداول مشاركت بيان كرد، به‌نحوي‌كه با نظارت و توسعه دستگاه دولتي همراه باشد نه تصدي‌گري آن.

 وي فراهم‌كردن قابليت بيشتر دسترسي به تكنولوژي‌هاي جديد در شركت‌ها، توليد و توزيع با هزينه كمتر و كارايي بيشتر در توليد و ارائه خدمات، قادر ساختن بنگاه در جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصي منطقه‌اي و خارجي، كاهش فشار هزينه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و شركت‌هاي دولتي بر بودجه عمومي كشور را از مزاياي مشاركت مردم در توليد كالا و خدمات عنوان كرد و گفت: اجراي سياست‌هاي خصوصي‌سازي و دخيل كردن بخش خصوصي در سود و زيان شركت‌ها مي‌تواند باعث افزايش تحرك و انگيزه فعاليت و رشد اقتصاد و به‌تبع آن جهش توليد باشد.

 رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان با تأكيد بر اينكه، خصوصي‌سازي بايد فرايند رقابتي كردن را به وجود آورد و راه هرگونه انحصارطلبي را مسدود سازد، افزود: دولت بايد كارگزاران خصوصي را براي رقابت‌پذيري آماده و با ارائه خدمات مشاوره و ايجاد تسهيلات در جهت آزادسازي ساختار، آنها را ياري كنند.

 وي شناسايي، عارضه‌يابي و احياي واحدهاي تعطيل و نيمه‌فعال، شناسايي و واگذاري پروژه‌هاي عمراني با مشاركت مردم، افزايش تعداد و ظرفيت شركت‌هاي دانش بينان، اولويت‌بندي و تكميل پروژه‌هاي عمراني، اولويت‌بندي و تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام بخش خصوصي، فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذار، بهبود محيط كسب‌وكار، توسعه صادرات از جمله گام‌هاي تدوين و اجراي برنامه جهش توليد استان گيلان با مشاركت مردم استان گيلان عنوان كرد.

 رستمي همچنين اطلاع‌رساني و جلب مشاركت مردم و فعالان اقتصادي، تأمين و تجهيز منابع مالي جهش توليد و افزايش بهره‌وري نيروي انساني دستگاه‌هاي اجرايي را از جمله ديگر اقدامات و فعاليت‌هاي لازم براي تحقق جهش توليد با مشاركت مردم عنوان كرد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil