پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

 تولید کنندگان گیلانی با راهبردهای اصولی جهاد کشاورزی و معاونت امور دام در حفظ امنیت غذایی و تامین پروتئین حیوانی کارنامه درخشانی در سطح کشور دارند.  

دکتر گلشنی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نوداد گیل با بیان اینکه کارکرد حوزه معاونت بهبود تولیدات دامی امور دامی کمک به حفظ امنیت غذایی و تامین پروتئین حیوانی میباشد ،افزود: با استفاده از تدابیر مناسب در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تولیدات و حتی در برخی محصولات روند خوبی را در خودکفایی کامل و حتی برون سپاری به سایر کشورها بوده ایم .

وی حمایت از فرایند تولید و تلاش برای اینکه هزینه های تولید کاهش یابد را از کارکردهای معاونت بهبود امور دامی برشمرد و خاطرنشان کرد : سایست های دولت حمایت همه جانبه و توامان از تولد کننده و مصرف کنندگان بوده و در این راستا توجه به اینکه روند تولید به افزایش نابهنگام مواد پروتئینی نیانجامد، همواره در دستور کار بوده است.

وی افزود:این اقدامات با هدف کاهش قیمت تمام شده محصولات انجام می‌شودتا محصولات تولیدی به کمترین قیمت ممکن به دست مصرف‌کننده برسد. وی همچنین دیگر اقدام های حمایت گفت و یاد اوردشد: در این راستا و در مواقع کاهش قیمت محصولات با استفاده از پیش‌بینی‌های انجام شده و خرید تضمینی، سعی در جلوگیری از ضرر و زیان تولید‌کننده نیز داریم

. دکتر گلشنی گفت :در زمینه حمایت‌های تسهیلاتی نیز، این معاونت در حوزه دام، طیور و زنبور عسل به اجرا گذاشته و از این طریق سعی در حمایت از تولید دارد. معاون امور تولیدات دامی استان گیلان سیاست گذاری در زمینه صدور مجوز فعالیت دام، طیور و زنبور عسل را نیز جزء برنامه‌های توسعه فعالیت خود ذکر و افزود: استان گیلان با توجه به برنامه‌ریزی‌های اجرا شده، بیش از دو برابر استان‌های دیگر گوشت مرغ تولید کرده و به‌عنوان یک استان معین، مسئولیت تأمین بخشی از نیازهای استان‌های تهران و البرز را بر عهده دارد.

دکتر گلشنی گیلان را از برترین های کشور در تولید طیور معرفی کرد و افزود: گیلان از استان های برجسته ای است که با کمبود محصولات طیور مواجه نبوده و در بخش گوشت مرغ نیز نرخ توزیع پایین‌تری در کل کشور داشته است

وی از موانع توسعه و بهبود نیز گفت و افزود:: افزایش هزینه‌های تولید و نیاز به سرمایه در گردش باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که با تخصیص بهنگام منابع کافی جهت پرداخت تسهیلات با بهره کم می‌تواند این مشکل را حل کرد نماید. گلشنی واردات علوفه دامی و دیگر خوراک‌ها از سایر استان‌ها را موجب افزایش هزینه‌های تولید گوشت قرمز و شیر اعلام کرد و افزود: اتخاذ سیاست‌هایی جهت کاهش وابستگی به واردات با استفاده از علوفه بومی استان می‌تواند بسیار موثر واقع شود

. وی از نرخ سود بانکی هم گلایه کرد و گفت : نرخ سود اعطایی از سوی بانک‌ها باعث افزایش هزینه تولید شده و تلاش برای کاهش نرخ سود و تسهیل در دسترسی به تسهیلات می‌تواند کمک به تولیدکنندگان کند

. معاونت بهبود امور دامی گیلان گفت : از آنجاییکه کنجاله سویا و سایر منابع خوراکی با کیفیت برای دامداران در دسترس قرار ندارد، افزایش تأمین منابع خوراکی با کیفیت می‌تواند به بهبود شرایط تولید و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به سیاست‌گذاری معاونت در زمینه افزایش تولیدات از طریق زنجیره‌های ارزش، اکنون 75% تولیدات طیور استان در قالب این زنجیره‌ها فعال است. این اقدام به عنوان یکی از مزایای استان در شرایط کمبود محصولات طیور به آن کمک نموده و با داشتن صنایع فرآوری، زنجیره ارزش را تا سطح بالاتری گسترش داده است و این سیاست می‌تواند به استان در مقابل نوسانات بازار و کمبود محصولات کمک کرده و امنیت تولید را تضمین کند.

وی یاد آورشد :استان گیلان با در دست داشتن رتبه های برتر کشوری در صنعت طیور بهترین کارنامه را با توجه محدویت زمین داشته است.دکتر گلشنی دارا بودن رده برتر کشوری در حوزه های مرغ اجدادگوشتی ، بوقلمون مادر ، جوجه کشی بوقلمون و مرغِ بومی و سایر ماکیان را حایز اهمیت ارزیابی کرد و افزود:بر اساس برنامه ریزی های هدفمند در تولید گوشت مرغ بعنوان پروتئین راهبردی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۱ میلیون قطعه رشد داشته ایم .

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil