پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

فاجعه ای در کشاورزی و زیست بوم گیلان اتفاق خواهد افتاد
تغییر کاربری زمین های زراعی در گیلان اگر چه  تدریجا و همواره وجود داشته اما این روند در حداقل ۵ سال گذشته به اندازه ای شتاب داشته که حتی امامان جمعه هم از این آش شور مسوولان به فریاد درآمده و گردشگران را بلای کشاورزی قلمداد کرده اند .
این در حالی است که وقتی ۶۵ هزار تن چای تولیدی گیلان به ۲۵ هزار تن رسیده، بواقع بیداری ای نابهنگام و دیر هنگام رخ داده که گمان میشود این هم یک سخن سیاسی و زمان گذران باشد .
زمان بگذرد و در همهمه ساختارهامانند پیام های سالانه رهبر انقلاب که تنها نصب هزاران بنرش بیشتر به چشم می آید، اینجا هم بازی با احساسات باشد و باز هم در ده سال آینده شاهد آن باشیم که اکنون ۲۵ هزار تن چای استان به ده هزار تن رسیده است و برآیندتوسعه نامتوازن شهری و روستایی همچنان ادامه مییابد.
با این‌وجود نباید ذهنیت جامعه را منحرف کنیم که حتماگردشگر از هر زاویه ای برکت و آبادانی است و بواقع مشکل اساسی در بحث تغییر کاربری زمین های کشاورزی گیلان اول  استانداران و سپس قوه قضاییه است که قانون را دلبخواهی و گاه و بی گاه اجرا می کنند.
 دوم اینکه قانون ارث باید اصلاح شود.
 سوم اینکه الان از تغییر کاربری بدتر بایر نگهداشتن هزاران هکتار  زمین های موروثی است که فرزندان وراث دراستان های مختلف بیش از ده تا ۲۰ سال باغ های چای و برنج و ...را رها کرده که روزی مجوز تغییر کاربری در فرایند توسعه شهری و روستایی با اصلاح طرح هادی شهر و روستا بیایدتا پولی مفت به جیب بزنند و این خود بحرانی بزرگ تر در خودکفایی اقتصادی کشور است.
 براین بیفزایید حفر چاهها و برداشت بی رویه آب و آسیب به سفره های زیر زمینی که اکنون در نواحی ساحلی تدریجا زمین های مزروعی به شوره زار تبدیل میشوند.
 بعبارتی گیلان با توجه به سیل مهاجرت از استان های کم آب و افزایش جمعیت بزودی بحرانی ترین استان کشور خواهد شد.
 شما اگر یک گذری به کوهستان های گیلان داشته باشید، می بینید که تمامی چشمه سارهایی که دهها کیلو متر در جنگل حرکت میکردند و گیاهان و جانواران از آن سود میبردند را لوله کشی کرده و گاه تا ۱۵ کیلومتر برده که باغ فندق فلانی و  اهالی آن روستا که در سال ده نفر در آن سکونت ندارد و یا خانه آن سرمایه دار آباد و آبدار شود.
 بی گمان با این شیوه مدیریت که هر ارگان و  دستگاهی تقصر را به گردن دیگری میاندازد  فاجعه ای در پیش است و شک نکنیم با این روند  ونیز سوء رفتار  نمایندگان مجلس فاجعه و دور نمایی وحشتناکی را در حوزه کشاورزی و زیست بوم گیلان وکشورشاهد خواهیم بود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil