پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

آن چه در ابتدا ضروری به نظر می رسد ، شناسایی و ماهیت فیلم کوتاه است.فیلم کوتاه به گروهی از فیلم ها و آثار هنری گفته می شود که نسبت به فیلم بلند ، هم زمان بسیار کمتری دارد و هم با بودجه ی بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته و پرداخته می شود .در تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما آمده است که فیلم کوتاه باید حداکثر 40 دقیقه یا کمتر ، زمان داشته باشد.تیتراژ اول و آخر نیز جزء این زمان به شمار می آیند.

به طور معمول در سینمای جهان ، در فیلم کوتاه اندیشه ها و داستان ها را به صورت موجز بیان می کند. فیلم سازان بزرگی نظیر: جوزپه ترناتوره ، پیرپائولو پازولینی ( هر دو از ایتالیا ) ، کن لوکاچ ( اهل انگلستان ) ، آلن رنه ( اهل فرانسه ) ، سرگئی میخائیلوویچ آیزنشتاین ( اهل روسیه ) و ..... سینما را با فیلم کوتاه شروع کردند.در میهن عزیزمان ایران نیز: بصیر نصیبی ، بهرام بیضایی ، ناصر تقوایی ، عباس کیارستمی ، اصغر فرهادی ، فروغ فرخزاد( خانه سیاه است ) و .... سینما را با فیلم کوتاه آغاز کردند.فیلم مرجع " خروج کارگران از کارخانه " ،  را می توان نخستین فیلم " برادران لومیر " ، به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینمای جهان نیز محسوب می شود.                                        

  2) فیلم کوتاه تلنگر.FULL HD نویسنده و کارگردان:منوچهر ( آرمین ) محمدی.مدیر فیلم برداری:شروین محمدی.عکاس:دنیا عبدی نژاد.تدارکات:فرهاد علیزاده.صدا برداری:مهرشاد قویدل. تدوین:شروین محمدی.  انتخاب موسیقی:آرتین محمدی.خوانندگان:رضاصادقی و علیرضا قربانی.زمان پخش:37 دقیقه.سال تولید:بهار سال 1400 خورشیدی.تهیه کننده:معاونت امور جوانان ، اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان.بازیگران:میلاد مهربان.زهرا کامیاب.فاطمه آبنارخواه.مهدی فاضلی.علیرضا حسن زاده. سارینا شمس و با حضور افتخاری دکتر علیرضا نظام دوست.                                                     

  3)منوچهر ( آرمین ) محمدی ، فیلم کوتاه و موزیکال " تلنگر " را زمانی ساخته است که تنها 30 سال سن دارد.درامی تاثیر گذار که موفق شد با مخاطبان سینما ارتباط خوبی برقرار کرده و نظر تماشاچیان فیلم های سینمایی را جلب کند.فیلم کوتاه تلنگر ، دارای لوکیشن های چشم نواز ، فیلم برداری قابل اعتنا و صدا برداری گوش نواز و تدوینی دل چسب می باشد.                                                                                                        

کارگردان جوان فیلم کوتاه تلنگر ، منوچهر ( آرمین ) محمدی ، پیش از این مستند خوش ساخت " شوق وصال " ، را در کارنامه ی خود دارد.شوق وصال ، در 27 تا 28 دی ماه سال 1390 ، در سومین جشنواره ی راوی آسمان ، در شهرستان بیرجند استان خراسان ، به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان مواجه شد.                                                              

  4)داستان فیلم کوتاه و موزیکال تلنگر ، از این قرار است.تورج ( میلاد مهربان ) ، جوانی است که پیش از این ، پدر و مادرش را از دست داده است و در عین حال ، ارتباط عاطفی تاثیر گذاری با زهره ( زهرا کامیاب) دارد.زهره که جوانی است با آرزوهای بزرگ ؛   از بیکاری تورج و زندگی ملال آور و تکراری فیمابین ، خسته شده است.در گفتگوی نخستین فیلم ، زهره حلقه ی نامزدیش را به تورج پس می دهد.تورج ، در حرمان از دست دادن زهره ، نزد دکتر روان شناس و مشاور خانواده ( دکتر علیرضا نظام دوست ) می رود ؛ و .....                                                                                                                                    

   " سیاوش رضازاده ( مسئول روابط عمومی انجمن آثار
و مفاخر فرهنگی استان گیلان ) ، چهارشنبه 13 مرداد ماه سال 1400 خورشیدی ، رشت "

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil