جمعه 10 فروردین 1403


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ( وب دا) ؛ دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی  اصول و قواعد ما در PHC ( مراقبت های اولیه سلامت) بحث مشارکت مردمی از جنس مشارکت واقعی و تفویض اختیار به مردم است ، اظهار داشت :  این مشارکت در اندیشیدن ، آموزش دادن ، آموزش یافتن و  در انتقال پیام ها و جمع آوری نتایج انتقال این پیام ها می باشد .
معاون بهداشتی دانشگاه سه برنامه اجرایی ( هر خانه یک پایگاه سلامت، پزشک خانواده شهری و شهر سالم-شهر پایدار ) را ضامن سه اصل از اصول و مبانی مراقبت های اولیه سلامت عنوان کرد و گفت : برنامه هر خانه یک پایگاه  سلامت، تضمین کننده استفاده از مشارکت مردمی در پیاده سازی خدمات PHC است.
 وی  در ادامه از آغاز طرح پزشک خانواده شهری در استان  گیلان خبر داد و افزود:  این طرح  هم  مبانی پیاده سازی مراقبت های اولیه سلامت به شکل صحیح می باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به نقش مهم و موثر طرح پزشک خانواده در ارتقای شاخص های بهداشتی اظهار داشت : طرح پزشک خانواده زمینه ساز برقراری عدالت در توزیع خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی است.
دکتر حیدرزاده با بیان اینکه  طرح پزشک خانواده طرحی ملی و تحول آفرین است ، یادآور شد: با اجرای این طرح  جمعیت کشور تحت پوشش خدمات بیمه ای مناسب قرار گرفته و سوابق سلامت آحاد جامعه در پرونده ای تحت عنوان 'پرونده الکترونیک سلامت' ثبت می شود و هر ایرانی نیز صاحب یک پزشک خانواده خواهد شد.
وی طرح پزشک خانواده  را تنها راه برون رفت از پرداخت هزینه های سنگین بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح و انتخاب پزشک برای آحاد مردم ، شرایط برای کاهش هزینه های درمانی در سطح کشور و استان گیلان فراهم خواهد شد.
دکتر حیدرزاده در پایان مهم ترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی در استان را اجرای برنامه شهر سالم-شهر پایدار دانست و گفت: شهر سالم-شهر پایدار  پروژه ای است که حداکثر مشارکت بین بخشی برای کنترل تعیین گرهای اجتماعی سلامت را فراهم می سازد.
لازم به ذکر است  : به همت گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی گیلان  پنجمین  کارگاه آموزشی برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" به منظور توانمندسازی کارشناسان ستادی مرکز بهداشت استان، اعضای هسته آموزشی و کارشناسان ستادی شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های گیلان ، به صورت وبینار و حضوری به مدت دو روز ، یکشنبه و دوشنبه ( 23 و 24 شهریور ماه سال جاری) در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. در این کارگاه آموزشی ضمن آموزش های لازم در خصوص ضرورت اجرای برنامه " هرخانه یک پایگاه سلامت" و اصول و مبانی این برنامه  نیز ارایه شد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil