جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :دكتر ثابت قدم شهردار رشت در ديدار با آجاي كومار شارما كاردار انگليس که در عمارت شهرداري برگزار شد با بيان اينكه ايران از قديمي‌ترين و مهمترين تمدن‌هاي جهان محسوب مي‌شود و در اين ميان نيز گيلان و شهر رشت از ظرفيت‌هاي منحصر به فردي برخوردار است ،اظهار کرد: از مهمترين مزيت‌هاي شهر رشت براي تحقق توسعه پايدار، عرصه‌هاي گردشگري تاريخي و سلامت است كه نگاه ويژه بر آن در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.

وي با تاكيد بر اينكه بخش‌هاي گردشگري تاريخي و سلامت به همراه بازسازي بناهاي تاريخي در قالب بافت محيطي و كالبد شهري از مهمترين اولويت‌هاي شهرداري در افق 1404محسوب مي‌شوند، ادامه داد: با توجه به اينكه عوامل مختلفي در توسعه شهري نقش دارند و به پايداري شهر كمك مي‌كنند بنابراين بايد از هويت شهر و فرهنگ آن در دستيابي به توسعه همه جانبه اقتصادي و رقابت‌پذير بهره جست.

شهردار رشت درباره ويژگي‌هاي جغرافيايي، اقليمي، جمعيتي و فرهنگي گيلان به ويژه شهر رشت سخن گفت و افزود: بر اساس تنوع آب و هوايي، اقليمي، گردشگري، تاريخي و فرهنگي در شهر رشت برنامه‌هايي براي شكوفايي اقتصاد و توسعه شهري در نظر گرفته شده كه لازمه آن توجه به عقبه‌هاي تاريخي و هويتي است.

وي با اشاره به اينكه شهر رشت مزيت‌هاي فراواني در بخش گردشگري سلامت براي اهالي كشورهاي عربي، آسياي ميانه و كشورهاي همسايه دارد، گفت: تمامي برنامه‌هاي شهرداري در قالب باز‌آفريني بافت تاريخي و فرهنگي اجرا خواهد شد.

دكتر ثابت‌قدم درباره منشا آلودگي رودخانه‌هاي زرجوب و گوهررود گفت: هم اكنون اين رودخانه‌ها عنوان آلوده‌ترين رودخانه‌هاي شهر را با خود يدك مي‌كشند كه براي ساماندهي آنها به دو هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.

وي افزود: بازار سنتي رشت، بناهاي تاريخي مانند خانه و مزار ميرزا كوچك‌خان، اماكن مذهبي از ظرفيت‌هاي شهر باران به شمار مي‌آيند كه در اين ميان وجود 170 نوع تنوع غذايي سبب شده كه تلاش كنيم به عنوان شهري خلاق در عرصه غذايي براي ثبت در يونسكو به جهانيان معرفي شود.

شهردار رشت درباره ايده‌هاي گردشگري در اين شهر ادامه داد:در برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري مردم و دولت به عنوان ذينفع بايد مشاركت كنند كه در اين ميان حمايت هاي دولت حاكميتي و تسهيل كننده امور سرمايه‌گذاري بوده اما مردم به عنوان پايه‌هاي اصلي با مشاركت 100 درصدي در اجراي برنامه‌ها به شمار مي‌روند.

وي با بيان اينكه مشاركت مطلوب اهالي رشت در برنامه‌هاي مديريت شهري ريشه در اقليم،فرهنگ و خصلت آنها دارد، افزود: رويكرد دولت به ويژه دولت دكتر روحاني استفاده از مشاركت مردمي و بخش خصوصي در اجراي برنامه‌هاست و در اين راستا با توجه به ديپلماسي چند ماهه اخير دولت در تعامل بيشتر با ساير كشورها هيئت‌هاي مختلفي از كشورهاي جهان براي ايجاد تعامل اقتصادي و فرهنگي به دليل سود آور بودن پروژه‌ها در رشت حضور يافته‌اند.

دكتر ثابت‌قدم با تاكيد بر اينكه رشت با داشتن تنوع اقليمي و فرهنگي و ظرفيت‌هاي منحصر به فرد مي‌تواند ميزبان سرمايه‌گذاران و گردشگران بيشماري از سراسر جهان باشد، اظهار کرد: از نظر شرايط آب و هوايي انگليس شباهت بسياري با رشت دارد بنابراين با توجه به شباهت‌هاي مورد نظر مي‌توان براي انجام مبادلات اقتصادي،فرهنگي و ... با يكي از شهرهاي نزديك به رشت و انگليس از لحاظ فرهنگي تفاهم نامه خواهر خواندگي امضا شود.

وي ادامه داد: طول رودخانه‌هاي رشت 56 كيلومتر مربع بوده كه از اين ظرفيت مي‌توان در جذب سرمايه‌گذاران خارجي استفاده كرد كه در اين ميان اطلاعات و جزئيات برنامه‌هاي مديريت شهري در ساماندهي و اقتصادي كردن آنها مي‌تواند ارائه شود تا نسبت به معرفي سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در عرصه گردشگري اقدام شود.

كاردار انگليس نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور خود در رشت درباره علل سفرش به شهر باران گفت: علاوه بر علاقه شخصي براي حضور در رشت كه از سوي اهالي سفارت انگليس تاكيد شده بود مهمترين دليل حضورم در اين شهر زيبا تقويت و گسترش رابطه ايران با انگليس است.

آجاي كومار شارما افزود: قصد دارم از تمامي شهرهاي ايران بازديد كنم تا با درك بهتري از اين كشور زيبا در برقراري تعامل بيشتر و دو سويه نقش آفرين باشم كه در ديدار رئيس جمهوري ايران دكتر روحاني با وزير امور خارجه انگليس نويد روابط اقتصادي بيشتري داده شد، بر اين اساس هم اكنون براي تقويت و توسعه همكاري‌هاي دو سويه در رشت حضور دارم.

وي با بيان اينكه براي گسترش همكاري‌ها بايد شناخت و اطلاعات كافي از رشت داشته باشم تا با انتقال آن به انگليسي‌ها نسبت به تقويت روابط اقتصادي نقش آفرين باشم، ادامه داد: برنامه‌هاي شهرداري رشت بسيار هيجان انگيز بوده و اميدوارم با شناسايي و معرفي آنها به دولت انگليس و مردمش از حمايت كشورم در تحقق اين برنامه‌هاي منحصر به فرد نيز بهره‌گيري شود.

كاردار انگليس از تجربه كشورش در بازسازي بناهاي تاريخي، احياي رودخانه‌ها و شبكه فاضلاب و برنامه‌ريزي در عرصه شهري سخن گفت و افزود: شهرداري رشت اقدامات جالبي مانند تركيب گردشگري سلامت و بازسازي بافت تاريخي در قالب محيطي در دستور كار خود قرار داده و اين مسئله‌اي بوده كه تاكنون مورد توجه قرار گرفته است.

وي در پايان با قدرداني از شهردار رشت از بيان مسائل مطرح شده در اين نشست اظهار اميدواري كرد تا بتواند ارتباط ميان كشورش با شهر رشت را تقويت كند و ادامه داد: مهمترين هدف انگليس از برگزاري اين ديدار مبادلات اقتصادي در بخش‌هاي سنتي مانند؛ نفت و گاز و خدمات مالي بوده چرا كه اين كشور در صنعت خدماتي و مشاوره موفقيت‌هاي بسياري كسب كرده اما ايده‌هاي شهرداري در رشت از جذابيت‌هاي بالايي برخوردار است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil