جمعه 31 فروردین 1403
نشست مشترک رییس دانشگاه علوم پزشکی و فرمانده سپاه قدس گیلان با  مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان و رؤسای بیمارستان‌ها در سالن اجلاس دانشگاه با محوریت اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا برگزار شد.
دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه هفت هزار و 500 نیروی بسیجی و سپاهی در کنار کادر درمان استان در مقابله با کرونا بسیج شده‌اند، بر لزوم همکاری و استفاده بیش ‌از پیش کادر درمان از نیروهای بسیجی و سپاهی تأکید کرد.
وی با تأکید بر مجاهدت همه‌ جانبه در کنترل کرونا ویروس، گفت: برای کنترل و مهار کرونا ویروس باید از خود گذشت و با در پیش گرفتن اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، تعداد ورودی‌ها به بیمارستان‌ها را کاهش داد.
دکتر سالاری،  شرایط امروز حوزه سلامت را بسیار حساس عنوان کرد و افزود: مراکز جامع سلامت نباید  پس از پایان ساعات اداری عادی بسته شوند، ازاین ‌رو سپاه اجازه دارد برای ارائه خدمات به مردم در حوزه سلامت از تمامی امکانات بهداشت و درمان تا پایان ساعت 10 شب استفاده کند.
در ادامه سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به تاکید  دین اسلام به امنیت و سلامت، اظهار کرد: سپاه، به دلیل اهمیت سلامت که زمینه‌ساز اقتصاد پویا و اجتماعی پرنشاط است، با تمام قوا به میدان آمده است.
وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی همواره باید بیدار بود و  در جهت استقرار سلامت هزینه کرد، افزود: سپاه تمام امکانات نیروی انسانی و تجهیزاتی خود را در اختیار حوزه سلامت گذاشته است و هر پایگاه مقاومت بسیج امروز به یک پایگاه سلامت تبدیل‌شده است.
فرمانده سپاه قدس گیلان با اذعان به اینکه تمامی امکانات کشور در زمینهٔ کنترل کرونا به کار گرفته شده، گفت: اعضای ستاد مقابله با کرونا باید از تمامی امکانات شهری نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی و سایر امکانات دستگاه‌های اجرایی و نهادها برای شکست این ویروس منحوس استفاده کنند.
سردار عبدالله پور آموزش، غربالگری و بهداشت محیط را سه کار مهم در جهت مقابله با کرونا برشمرد و گفت: از بین بردن کرونا ویروس نیازمند کار جهادی 20 روزه است و همه ما در سلامت جامعه سهیم هستیم، از این‌ رو باید تمام تلاش‌ها در این جهت متمرکز شود.
در این نشست، بنا به گفته مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های گیلان، مردم در راستای خود اظهاری و همچنین طرح غربالگری، با کادر بهداشتی و بسیجی مشارکت خوبی داشته‌اند و با گذشت زمان انتظار می‌رود مشارکت مردم با سربازان سلامت در جهت کنترل شیوع کرونا ویروس بیشتر نیز شود.
از آغاز اجرای طرح غربالگری کووید 19 تا صبح امروز(سه شنبه)، شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان ماسال با 33.53 درصد، املش با 32.66 درصد، رضوانشهر با 24.47درصد، تالش 22.86 درصد، فومن 22.37 درصد و سیاهکل با 19.70 درصد، بالاترین مشارکت را در طرح غربالگری کرونا ویروس داشته اند و بنا بر الگوهای موفق کشورهای باتجربه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشوق‌های مالی را نیز برای 6 شهرستان با بالاترین سطح مشارکت در نظر گرفته است تا از این طریق نیز سطح مشارکت شبکه‌های بهداشت و درمان افزایش پیدا کند.
مدیران شبکه بهداشت و درمان در گزارش‌های خود دلیل مشارکت پایین طرح غربال‌گری کرونا را فقدان شبکه‌های زیرساختی اینترنت، پراکندگی جمعیت در روستاها، درگیری برخی از کادر درمان و بهداشت با بیماری و بعضاً تاخیر در اجرای طرح غربالگری در برخی شبکه‌ها عنوان کردند و ابراز امیدواری کردند با تلاش مضاعف  در روزهای آینده روند شناسایی و ثبت‌نام مردم در طرح ملی غربالگری سلامت افزایش قابله توجهی داشته باشد.
طبق آمارهای بدست آمده، در طرح ملی غربالگری کرونا درگیلان، از مجموع دو میلیون و 530 هزار گیلانی، بالغ ‌بر 413 هزار ( 16.34 درصد ) به‌طور میانگین در این طرح مشارکت داشته‌اند که در این میان، شهرستان صومعه‌سرا با 3.29 درصد، کمترین مشارکت را داشته است.
پی نوشت: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا از دو روز گذشته هم‌زمان با سراسر کشور در گیلان آغاز شده و بنا به گزارش ستاد مقابله با کرونا، این طرح تا پایان شکست این ویروس منحوس و مهاجم ادامه خواهد داشت.
در راستای اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در تمامی شهرستان‌های استان، کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و بهورزان در کنار نیروی‌های بسیجی و سپاهی همچون دو بال هماهنگ در تلاش هستند تا با بیماریابی، ارائه مشاوره مراقبتی و نهایتاً انتقال بیماران مشکوک به کرونا به مراکز درمانی در جهت کنترل شیوع کرونا ویروس گام بردارند.
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil