پنج شنبه 9 فروردین 1403


به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان سفر رسمی دکتر محمد ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و هیأت همراه به جمهوری آستراخان روسیه و دیدار با مقامات این جمهوری مهم روسیه که نقش محوری در مبادلات دو کشور ایفا می کند، توافقنامه تکمیلی ایجاد گروه کاری مدیریت و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب منعقد شد.
این توافقنامه تکمیلی در راستای اجرایی نمودن تفاهم نامه و توافق نامه پیشین دو منطقه، به امضای رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان رسید.
براساس این توافقنامه تکمیلی، گروه کاری مدیریت و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، مابین دستگاه ها و موسسات کشورهای مسیر از هامبورگ تا هند منعقد شده و  دو منطقه آزاد انزلی و ویژه اقتصادی لوتوس با ایجاد این گروه کاری ، نقش محوری در مبادله کالا در کریدور مزبور ایفا می کنند، مدیرانی از دو طرف به عنوان مسئول توسعه حمل و نقل بار در این مسیر انتخاب می شوند و تعرفه های ویژه در مسیر ترانزیتی بمبی، چابهار، بندر کاسپین، به آستراخان و سپس سن پترزبورگ اعمال می گردد.
دکتر روزبهان در این مراسم با اشاره به عزم روسای جمهور دو کشور برای توسعه مناسبات دو کشور، تأکید کرد که ما شریک یکدیگر در منافع ناشی از تجارت و ترانزیت در دریای خزر هستیم، و افزود: باید با همکاری یکدیگر و در راستای عملیاتی سازی کریدور شمال جنوب، زمان و هزینه ترانزیت کالا را کاهش دهیم و در این مسیر تشکیل تیم کاری مشترک برای تحقق این برنامه راهکار خوبی برای توسعه همکاری های اقتصادی به ویژه با تکیه بر توانمندی های بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه کریدور شمال جنوب به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت اظهار کرد: این راه آینده درخشانی خواهد داشت.
سرگئی میلوشکین نیز با قدردانی از تلاش های سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت فعال سازی کریدور شمال جنوب و افزایش تعاملات دو کشور، از در دستور کار داشتن ساخت کشتی کانتینر بر و احداث بندر جدید از سوی این منطقه خبر داد و گفت: تعیین تعرفه های حداقلی برای مبادلات کالایی و رفع برخی مشکلات بیمه ای نقش بسزایی در افزایش تمایل بخش خصوصی از استفاده از این مسیر تجاری نقش موثری ایفا خواهد نمود.
بنا بر این گزارش همزمان با انعقاد این تفاهمنامه اولین کانتینر آزمایشی از مسیر دریایی کریدور از منطقه ازاد انزلی وارد بندر آستراخان شد.
گفتنی است در این مراسم اعضای هیأت مدیره و معاونین امور بندری و حوزه خزر و عمرانی سازمان، عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه بهمراه مدیران منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و مسئولین استان آستراخان حضور داشتند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil