چهارشنبه 29 فروردین 1403

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا  فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مصونیت بخش جامعه از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: اگر مسئولان نسبت به تامین کتاب و گسترش فضاهای کتابخوانی کم توجهی کنند، مشکلات فرهنگی و اجتماعی گریبان گیر جامعه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا  با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ سیدجلال سیدمحمدی، فرماندار صومعه سرا؛ تقی حقیقت، رئیس اداره کتابخانه های عمومی اسن شهرستان، مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی، فرمانده انتظامی صومعه سرا، اعضای انجمن و اصحاب رسانه در فرمانداری برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست ضمن تشکر از فرماندار شهرستان صومعه سرا در پی گیری مشکلات و رفع نیازهای کتابخانه های عمومی، یکی از مهمترین ارکان گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه را دغدغه مندی مسئولین عنوان کرد.
پریسا کرمی با تاکید بر لزوم همکاری فرمانداران مبنی بر فراهم کردن فضاهای مناسب کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: پایین بودن سرانه مطالعه یکی از دغدغه های جامعه امروز است و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به این موضوع تاکید داشته اند.
وی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مصونیت بخش جامعه از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: اگر مسئولان نسبت به تامین کتاب و گسترش فضاهای کتابخوانی کم توجهی کنند، مشکلات فرهنگی و اجتماعی گریبان گیر جامعه خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به نقش مطالبه گری انجمن های کتابخانه های عمومی، گفت: برگزاری جلسات انجمن به منظور شناسایی و رفع مشکلات شهرها و روستاهای استان در حوزه فرهنگ مطالعه صورت می پذیرد و حضور فعال اعضای این انجمن ها موجب رونق کتاب و کتابخوانی می شود.
کرمی کتابخانه های عمومی را یک مجموعه فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه کتابخانه ها فقط مبادله کتاب نمی کنند، بلکه کتابخانه به یک پاتوق فرهنگی برای اعضا تبدیل شده و برنامه های فرهنگی فراوانی دارد.
وی مردم شهرستان صومعه سرا را علاقمند به کتاب و کتابخوانی دانست و یادآور شد: شاهد رشد چشمگیر حضور اعضای کتابخانه های عمومی صومعه سرا در برنامه های فرهنگی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی، فعالیت های متنوع فرهنگی کتابخانه ها بوده و هستیم که مسئولیت ما را در تامین کتاب و فضا دوچندان می کند.
فرماندار صومعه سرا: با شهردارانی که به موضوع کتاب و کتابخوانی بی توجه هستند برخورد خواهد شد
سیدجلال سیدمحمدی نیز در این نشست با بیان اینکه شور و شعور بالای فرهنگی مردم این شهرستان موجب توسعه همه جانبه می شود، اظهار کرد: طی چند ماه اخیر چهار جلد کتاب در شهرستان صومعه سرا چاپ شده که می طلبد در راستای استفاده از این ظرفیت های بالقوه همه مسئولان توجه و تلاش جدی و مضاعفی داشته باشند.
فرماندار صومعه سرا نیز، با ابراز نگرانی از اجرا نشدن مصوبات قبلی انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان، افزود: با مدیران به ویژه شهردارانی که به موضوع کتاب و کتابخوانی بی توجه هستند برخورد خواهد شد.
فرماندار صومعه سرا بی توجهی به جایگاه فرهنگی کتاب و کتابخوانی را در شان مردم این شهرستان ندانست و یادآور شد: مدیران شهرستان در راستای ثبات جایگاه فرهنگی و گسترش فضاهای کتابخوانی تغییر دیدگاه داشته باشند تا به رشد و توسعه پایدار برسیم.
سیدمحمدی با اشاره به ایجاد فاصله بین کتاب و مردم جامعه از سوی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: برای استفاده بهینه از فضای مجازی اقدام به راه اندازی شبکه های مجازی کتابخوانی در شهرستان کردیم تا مردم روستاها هم بهره مند شوند.
وی افزود: کاربران این شبکه های اجتماعی مجازی روزانه چند جلد کتاب را نشر می دهند تا انگیزه مردم جهت مراجعه به کتاب و کتابخوانی بیشتر شود.
این مقام مسئول همچنین از پرداخت مطالبات کتابخانه ها توسط شهرداری های شهرستان تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: از شهردار گوراب زرمیخ می خواهیم در راستای تامین امنیت کتابخانه این شهر، اطراف آن را محصور و ایمن کند تا امنیت اعضای کتابخانه حفظ شود.
سیدمحمدی همچنین از فرمانده نیروی انتظامی شهرستان صومعه سرا خواست تا در جهت تامین امنیت کارکنان و اعضای کتابخانه عمومی گوراب زرمیخ اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان در خصوص وضعیت وصول مطالبات کتابخانه های عمومی از محل نیم درصد شهرداریها مطالبی بیان داشت.
تقی حقیقت همچنین یکی از مهمترین برنامه های در دست اجرای این مجموعه در سال جاری را برگزاری نشست کتاب خوان مسئولین شهرستان صومعه سرا عنوان کرد.
گفتنی است ارائه دیدگاه های مسئولین کتابخانه ها و دیگر اعضای انجمن در خصوص گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نیز رفع نیازهای کتابخانه های عمومی پایانبخش این نشست بود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil