شنبه 8 اردیبهشت 1403

در این مراسم استاندار گیلان گفت: شهرداران و دهیاران همچنانکه در فکر زیبایی معابر شهری و روستایی هستند، براساس وظایف خود باید در ساخت مدارس نقش داشته باشند.

 مصطفی سالاری در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرس ساز استان گیلان در لاهیجان اظهار داشت: شهرداران و دهیاری‌ها براساس وظایف خود علاوه بر توجه به زیرساخت‌ها باید به فکر کیفیت آموزش هم باشند و یکی از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وظایف اجتماعی و فرهنگی آنهاست و با حضور در هیأت امنای مدارس این زمینه را فراهم کنند.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش را نمی‌شود در وزارت آموزش و پرورش خلاصه کرد و اگر دیگران کمک نکنند این بار سنگین به مقصد نمی‌رسد و بدون کیفیت در آموزش و پرورش و زیرساخت نمی‌توان به اهداف آموزشی فرزندان رسید.
وی یادآور شد: همچنان که آموزش و تحصیل فرزندان در سبد اقتصاد خانواده بر هر کار دیگری ترجیح داده می‌شود، به امر مدرسه سازی و توسعه فضاهای آموزشی هم باید توجه شود.
استاندار گیلان کار خیران را ارزشمند و امری مقدس دانست و اظهار داشت: بخش دولتی باید فرصت و مجال اداره مدارس را نیز برای خیران و سازندگان مدارس فراهم کنند زیرا وقتی خیرین در نگهداری مدارس ساخته شده دغدغه و دلسوزی دارند باید در اداره بهتر مدرسه‌ای که خود ساخته‌اند در اداره مدرسه نیز نقش داشته باشند.
به گفته سالاری در گیلان به دلیل رشد جمعیت، جابجایی و یا عوامل دیگر، بعضی از اماکن آموزشی بعد از مدتی بلا استفاده می شوند مثلاً حدود ۸۰۰ مدرسه در استان گیلان یا تعطیل و یا کاملاً متروکه هستند که می‌توان از آنها برای بخش تولید استفاده کرد.
استاندار گیلان ادامه داد: این مدارس اموال مردم به شمار می‌روند و باید در همان روستا بصورت امانی برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و گردشگری اجاره داده و واگذار تا از این فضاها برای ایجاد اشتغال و رونق روستاها استفاده شود.
مهندس دقیق مدیر کل نوسازی مدارس استان گیلان در مراسم بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز گیلان با اشاره به اینکه تعداد خیرین مدرسه گیلان ۱۹۳ مرد، ۶۲ زن و ۳۴ شرکت حقوقی است، بیان کرد: کل پروژه ها به بهره‌برداری رسیده از ابتدای فعالیت جامعه خیرین مدرسه ساز استان گیلان ۲۵۶ پروژه در قالب ۱۱۸۹ کلاس با ۱۰۸ میلیارد تومان در قالب مشارکت و هدیه بوده است.
وی با بیان اینکه در مجموع زمین اهدایی که در سامانه مجمع خیرین مدرسه ساز به ثبت رسیده ۵۰ قطعه زمین با مساحت ۹۹ هزار و ۲۶۳ متر مربع، شش ساختمان با مساحت ۱۲۶۳ متر مربع به آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان گیلان بوده است، افزود: در حال حاضر نیز ۵۴ پروژه با ۱۹۸ کلاس درس در دست ساخت است که تا سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۳۰ پروژه در قالب ۱۱۴ کلاس درس به اتمام می رسد.
مدیرکل نوسازی مدارس گیلان با اشاره به اینکه در بیست جشنواره گذشته، گیلان در زمینه اجرای تعهدات خیرین مدرسه ساز استان رتبه سوم و در جشنواره بیستم رتبه اول در کل کشور را کسب کرده است، ادامه داد: این آمار نشان دهنده این است که نوسازی و مجمع خیرین مدرسه ساز گیلان با همراهی و همدلی خیرین این کار بزرگ را انجام داده اند.
وی با بیان اینکه بنیاد برکت یکی دیگر از خیرانی است که به آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان گیلان کمک می کند، افزود: ۴۲ پروژه آموزشی با ۱۷۲ کلاس در پنج سال گذشته با تعهد ۲۰ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت در استان گیلان آغاز شده که تاکنون ۳۰ پروژه با ۱۴ میلیارد تومان تعهد به اتمام رسیده و ۱۲ پروژه در حال اجرا بوده که تا سال ۹۹ به اتمام می رسد.
مدیر کل نوسازی مدارس تصریح نمود: آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان گیلان تنها دستگاهی بوده که از بنیاد برکت استفاده کرده است.
مهندس دقیق به نقش مهم رسانه در انعکاس خدمات خیران مدرسه ساز در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری و همدلی همه دستگاه ها به ویژه رسانه بتوانیم در جذب حداکثری خیران در سال ۹۸ گام مهمی برداریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار و ۴۰۰ کلاس درس در استان گیلان دارای وسایل گرمایشی غیر ایمن هستند، بیان کرد: یکی از رسالت های نوسازی مدارس و دولت این بوده که طی سه سال آینده در ایمن سازی این وسایل اقدام شود.
مدیرکل نوسازی مدارس گیلان با اشاره به مصوبه مجلس در زمینه افزایش اعتبارات نوسازی مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد،تصریح کرد:امیدواریم بتوانیم با این اعتبارات وسایل گرمایشی غیر ایمن را جمع آوری کنیم در سال های گذشته پنج هزار و ۵۰۰ کلاس درس ایمن سازی شده است.

وی اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری اعتبار ۱۰۳ میلیارد تومانی به نوسازی مدارس اختصاص یافته که در زمینه پروژه های این سازمان در سال های ۹۸ و ۹۹ هزینه خواهد شد.
 مهندس دقیق با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مدارس غیرایمنی تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی شده اند، افزود: ۴۰ درصد مدارس باقیمانده است که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز گیلان نیز در این مراسم گفت: ۵۴ مدرسه جدید در قالب ۱۹۸ کلاس درس توسط این مجمع در دست ساخت است که ۳۰واحد آن مهرماه به بهره برداری می رسد.
 سیدابوالقاسم میر مسعودی لنگرودی افزود: از ۵۴ مدرسه در حال ساخت ۳۰ مدرسه در مهرماه امسال در قالب ۱۱۴ کلاس درس احداث و برای بهره برداری به آموزش و پرورش تحویل می‌شوند.
وی اظهارداشت: ۵۰ قطعه زمین هم به مساحت ۹۹ هزار و ۲۶۳ مترمربع توسط مردم خیر گیلان به مجمع خیرین برای ساخت مدارس اهدا شده و علاوه بر آن شش ساختمان نیز با زیربنای یک هزار و ۲۰۳ مترمربع به منظور تبدیل آن به مدرسه به این مجمع اهدا شده است.
وی تصریح کرد: ۲۸۹ نفر خیر مدرسه ساز در گیلان داریم که ۶۳ نفر آنان زن هستند و تاکنون ۳۶ نهادحقوقی نیر مدرسه به خیرین اهدا کرده اند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز گیلان گفت: ۲۵۶ مدرسه نیز با یک هزار و ۱۸۹ کلاس درس در طول تشکیل مجمع ساخته و تحویل آموزش و پرورش گیلان شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در بیست و یکمین سال تأسیس این مجمع در گیلان با حمایت مالی اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و افراد خیر به منظور تجلیل از خیرین مدرسه ساز برگزار شده است.
وی افزود: ۵۴ خیر در سال جاری به مجمع خیرین استان گیلان اضافه شده و هرکدام از این خیرین یک واحد مدرسه در دست ساخت دارند.
در این همایش از شماری از خیرین مدرسه ساز و دست اندرکاران آموزش و پرورش گیلان با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.



نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil