سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فوتبال و هر بازی ای اگر چه از آغازین روزهای خودهدفی جز سرگرمی و پر کردن اوقات بیهوده مردم نداشته و بواقع بانیان آن خواهان همه گیر کردن شادی و سلامت جسم و روان در بین فردفرد جوامع بوده اند ؛اما هنگامی که این سرگرمی به پدیده و آنگاه ساختار و سپس به صنعت و امروز سیاست و امنیت تبدیل شده است، می بینیم که ناخواسته همه ی یک حاکمیت برای بهره بردن ازآن وقت می گذارند و می خواهند از آن برای زندگی بهترمردم سود ببرند.
فوتبال که اکنون دنیا را شیفته خود کرده است با قوانین مستحکم اش و نظمی بی مانند در بسیاری از کشورهای دنیا تدریجا از آشوب های ناخواسته گذر کرده است،بطوری که پرآشوب ترین آنها یعنی انگلیسی ها هم در یک قدمی زمین چمن بدون هر گونه حاشیه ای از آن لذت می برند و و هفته ای را با داستان های پیرامو ن اش خوش می گذرانند .
 امروزه که آگهی بخشی بوسیله رسانه های مجازی به سرعت برق و باد همه را در ثانیه ای در برمی گیرد، هر جا که مردم فوج فوج به پدیده ای روی خودش نشان دهند باید و شاید به اجبارهم حاکمیت هاهمراهش خواهندشد،لذا نمی توان دیگر از حرکت و تدابیرزشت فدراسیون فوتبال کشورمان در بازی فینال داماش و پرسپولیس به دیده احترام نگریست .
چراکه رد و بدل شدن هزاران میلیارد تومان پول این پدیده بی نظیر را در کنار تجارت پرسودش به مخدری تبدیل کرده که هم میلیون ها شراب خوار و معتاد به سیگار را به استادیوم ها می کشاند وهم دکتر ،مهندس ، اندیشمند و روانشناس جهانشمول را به بیان دیدگاه علمی و هواداری از یک تیم سوق داده است .
ملغمه ای از همه ی دسته ها و گروه ها که برآیند آن می شود امنیت روانی بخش اعظم جامعه و کیف کردن میلیون ها نوجوان و جوان آینده ساز هر کشوری ،پس اگر که در یک بازی بسیار حساسی چون دیدارداماش و پرسپولیس عوامل اجرایی یک فدراسیون از بدیهی ترین کارهای آن غافل باشند،ایجاب می نماید که یک بازنگری اساسی دراین ساختار صورت پذیرد.
اینکه برخی به بهانه و تصور احترام به میلیون ها تماشاگر مدیرعامل تیم داماش گیلان را در تاخیر چندین ساعته آغاز بازی مقصر بدانند، اگر چه سخنی درست است؛اما از آن سو هم باید از یک جایی جلوی بی قانونی های مکرر یک ساختار را گرفت و چه بهتر از این بازی .
این تصور که چون شما در کمیت هستید و باید به اکثریت احترام بگذارید در برخی جاها و زمان ها یک فرافکنی آشکار و فرار به جلو و بواقع دست پیش گرفتن است که پس نیفتیم .
حرکت مدیر عامل داماش کاری سنجیده و بهنگام است برای این فدراسیون با این تدابیر تا دستی بالاتر بیاید و از فراقانونی  بودن فدراسیون فوتبال وسو بهره بردن از قوانین فیفا جلوگیری کند.
مدیرعامل داماش در این شب تنها بدنبال دادستاندن ازیک تیم بزرگ که تنها به جهت بنیه کم مالی و توژیع ناعادلانه ثروت در کشور مانند تیم های دیگر گیلانی یعنی  ملوان و سپیدرود به دسته های پایین تر سقوط کرده اند، بوده و اینکه سایر حواشی ایجاد شده وگاهی آشوب های پیرامون زمین را به او مربوط بدانیم سخن بیهوده ای بیش نیست .
بهر روی اگر چه باید برای دادگری و دستیابی به حقوق خود از اهرم قانون استفاده کنیم و احساسات مردمی را برنیانگیزیم ،اما خاطرمان باشد که این گونه سو مدیریت ها و بحران های برآمده از آن سال های مدید است که ساختار فوتبال کشورمان را ،فرهنگی فوتبالی را ،اخلاق ورزشی را به بیراهه برده و هر سال هم بر آن خدشه بیشتری وارد می آورد .
پس بجاست که بدور از بلواهای سیاسی و سو استفاده از چنین بحران هایی در راستای اهداف سیاسی، کمی هم به فکر آینده جوانان مان و مردم فرودست که اساسا زینت بخش استادیوم ها هستند باشیم .

محمد پور بی بالان

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil