جمعه 7 اردیبهشت 1403

هرچه که روستازاده گان با سخت کوشی و درایت و نیت پاک برای رونق اقتصاد کشور پای می فشرند ،این کوشش آنها در گذرگاه سیاست بازی یخه سفیدها رنگ باخته و تشکیل مافیاهای رنگارنگ این همه خوبی را در لختی به تاراج می برد .
 تاراجی که رییس جمهور مملکت آه وفغان سر می دهد به قانع نبودن عده ای برسود کم و ایجاد آشفته بازار در کشور و از هم گسیختگی اقتصادی اش؛از هم گسیختگی ای که شاید به سایر حوزه ها هم سرک بزند و فرهنگ و امنیت کشور را نیز به خطر یباندازد.
بی تردید در قرون متمادی این کشاورزان و تولیدکنندگان خرد در نواحی روستایی بودند که با تلاشی شبانه روی کمترآسودند و بیشتر کار کردند تا همسایه اش بداند و دلگرم شود به اینکه پشت هم هستیم و باهمدلی و هم پوشانی کارهای بزرگ و دستاورهای کلان و پایدار را به جامعه ارزانی خواهیم داشت .
روستازاده گان که از نیاکان خود بردباری و از خودگذشتگی آموخته اند، دانسته و هوشمند از کیان خانواده و کشور خود حراست کرده و خواهند کرد؛ حتی در زمانی که دولتمرد با وعده های بی سرانجام و چپاول ثروت ملی از آرای شان پاسداری نکرده اند !.
او روزگاری دورتر هم مرغ داشت و تخم مرغ ،هم صیفی کاری ، هم گاو و گوسفند و شیر و پنیر و ماست، هم برنج و میوه های فصل ، هم نان در تنور  خانگی، هم آب خنک چاه خانگی ،هم خانه ای کاه گلی که در زمستان و تابستان گرم و خنک باشد ،هم کلاه پشمی و بافت حصیر و تمبان و تن پوش های پرنقش و نگار،هم چای محصولی ارز آور و استراتژیک، هم آب بندان هایی که خانوارهای هشت تا ده نفره اش در سال های کم آبی به بحران بر نخورند،هم نوغان داری اش که تیمور لنگ در هجمه به گیلان ازآن به نیکویی یاد کرد وهم ...
وحالا همه ی اینها یا بر باد رفته و یا درسراشیبی نابودی کامل قرار گرفته واین خود برایند هدایت گری مدیریت های از هم گسسته ای است که کشاورزان نوگرای این دوره از تاریخ در هنگامه کمترین تنش اجتماعی ،سخت کوشی و احساس بزرگمنشی را بی خیال شده و با فروش زمین های ارث پدری همه ی تاریخ دلچسب نیاکان خود را به تاراج می گذارند.
با این وجود هنوز هم رادمردان و شیر زنانی در لابلای این تاریخ کهن در روستاها چونان کاوه آهنگر که در مبارزه با بیدادگری نقش بسزایی داشته ،در کارزار تولید شبانه روزی تلاش دارد تا بگویند که اگر حاکم در بلوای مدیریتی و خواستن های نفسانی اشان کوتاه نمی آیند ،مردم خود اختیار تولید را برای آینده ای درخشان در دست گرفته و بواقع درس نکو کرداری به مدیران می دهند.
تصویری که مشاهده می کنید مربوط است به آقای فرامرز ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان دام در کنار باغداری و حضور پرثمر در عرصه ترابری و حمل و نقل ، که هم به آورده خانوار خود افزوده است و هم اینکه در اقتصاد کلان جامعه نقش ارزنده ای را ایفا می کند .
کاری که اگر همه ی افراد جامعه با چنین احساس مسئولیتی در میدان تولید ایفای نقش کنند ،بدون تردید بحران های جهانی و منطقه ای آنطوری که باید بر زندگی مردم تاثیر منفی نخواهند گذاشت .
البته چه بهتر که مسئولان هم با تشویش بیشتر و به نیت خدمت بی منت به چنین تولید کنندگانی کمک کنند تا فرایند پیشرفت یافتگی روزافزون شود واقتصاد جامعه نیزاز آسیب ها درامان ...
  محمدپور بیبالان

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil