شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش سایت خبری کمیته امداد، خانم شیوا یکی از بانوان فعال روستای نارنج دول شهرستان تالش است، او و همسرش در روستا کار کشاورزی می‌کردند و به دلیل عدم تمکن مالی و همچنین سن بالای همسرش تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتند.

در هر خانواده‌ای پدر نقش اصلی را در فراهم کردن معیشت دارد و در هیاهوی زندگی این پدر است که می‌تواند نقطه امنی را در خانواده ایجاد کند و اما زن در خانواده روستایی وظایف خانوادگی و تولیدی را باهم انجام می‌دهد، او هم مادر و خانه‌دار است و هم درعین‌حال نقش تولیدکننده را هم به‌خوبی ایفا می‌کند.
روستاها به سمت امروزی شدن در حال حرکت هستند اما هنوز هستند کسانی مانند خانم شیوا که تلاش می‌کنند بافت روستایی حفظ شود و خانواده روستایی باهمان آرامش در تمام امور زندگی باهم مشارکت و همراهی داشته باشند.
همسرش به دلیل سن و سال بالا تقریباً ازکارافتاده است و امورات زندگی توسط مادر خانه و کمک پسرش انجام می‌شود، آن‌ها معمولاً باکار کشاورزی امرارمعاش می‌کردند اما درآمد حاصل از محصولات کشاورزی پاسخگوی هزینه‌های زندگی و فرزندان نبود.
خانم شیوا در طول سالیان اخیر همیشه به فکر درآمدزایی بود اما امکانات کافی برای ایجاد شغل و کسب‌وکار جدید را نداشت به همین دلیل باهمان درآمد اندک حاصل از کشاورزی و کمک کمیته امداد امرارمعاش می‌کرد.
او می‌دانست که اگر قرار است کسب‌وکاری راه‌اندازی کند باید به دنبال طرح زودبازده باشد و به همین دلیل با کمک پسرش به دنبال کسب اطلاعات جدید درباره طرح‌های زودبازده رفتند.
اطمینان داشت که میزان موفقیت انسان و سطح رضایت او از زندگی به شیوه مقابله او با سختی‌ها بستگی دارد و خوشبختانه زندگی در روستا با کمترین امکانات تحمل او را در مقابل سختی‌ها زیاد کرده و مهارت‌های لازم برای استفاده از مقابله‌های صحیح در زمان مناسب را یاد گرفته بود.
وی و پسرش بعد از مدتی به آنچه که می‌خواستند رسیدند و با طرحی بانام پرورش بز نژاد آلپاین آشنا شدند، اما مشکل اصلی نداشتن سرمایه برای خریداری بز بود.
خانم شیوا با مراجعه به کمیته امداد و دریافت مشاوره از مددکار متوجه می‌شود که می‌تواند از وام اشتغال ۲۰ میلیون تومانی این نهاد برای خرید بز و اجرای طرحش استفاده کند.
او می‌گوید بز نژاد آلپاین بسیار مقاوم و سازگار است و شیردهی بسیار بالایی دارد، به دلیل این خصوصیات برای پرورش مخصوصاً پرورش سیستم بسته صنعتی بسیار مناسب است و ازنظر تجاری بسیار سودآوری بالایی دارد.
شیر بزهای آلپاین به دلیل طعم خاص و دارا بودن ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین‌های A، B،C، E، Kشهرت جهانی دارد و از این شیر برای ساخت انواع فرآورده‌های لبنی مانند ماست، کره، خامه پنیر استفاده می‌شود.
او به نام‌گذاری سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری به نام رونق تولید اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا در زندگی به سمت تولید داخلی حرکت کرده و موجب افزایش تولید و رونق اقتصادی شویم.
وی معتقد است اگر تمام اقدامات یک دامدار هدفمند و با توجه به نیاز هر منطقه باشد، می‌توان از این نژادهای پر تولید برای افزایش راندمان تولید و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کرد.
از خانم شیوا درباره میزان شیردهی و افزایش تعداد دام پرسیدیم که گفت: میانگین تولید شیر هر رأس بز آلپاین سه لیتر در روز و طول دوره شیرواری در سال ۲۸۰روز و میانگین تولید شیر هر رأس بز هم ۸۴۰ کیلوگرم در سال است، این نژاد بز در زایمان اول تقریباً ۱۲۰درصد دوقلو زایی و در زایمان دوم ۱۸۰ درصد دوقلو زایی دارد.
مادر خانواده که اکنون می‌توان رضایتمندی را در چشمانش دید با لبخندی می‌گوید: هم‌اکنون یازده رأس بز آلپاین دارم که با کمک پسرم نگهداری می‌کنم و از درآمد ماهیانه برخوردار هستیم که خداروشکر وضعیت اکنون ما خیلی بهتر از گذشته شده است.
او در پایان تأکید می‌کند که جوانان بیکار نباید بنشینند و منتظر باشند تاکسی برایشان شغل ایجاد کند بلکه با توجه به توانمندی که دارند و امکانات موجود و کمک نهادهای حمایتی به سمت ایجاد طرح‌های زودبازده حرکت کنند، روستاها شرایط خوبی را برای اشغال زایی دارند و همه باید تلاش کنیم تا با ایجاد شغل و رونق کسب‌وکار در روستاها از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری شود.
خانم شیوا تصمیم دارد که تعداد دام‌هایش را در سال جدید افزایش دهد و همچنین به فکر صادرات محصولات هم است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil