پنج شنبه 9 فروردین 1403

معاون سیما در فاصله کمتر از دو هفته مانده به تعطیلات نوروز، با اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی از پخش سه سریال جدید و ۱۴۰ فیلم سینمایی خبر داد. او همچنین به انجام مذاکرات با سازندگان «کلاه قرمزی» اشاره و ابراز امیدواری کرد که این مجموعه به پخش نوروزی برسد. معاون سیما همچنین درباره حواشی اخیر جشنواره جام‌جم توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده است فعلا نمی‌توانیم نام او را اعلام کنیم.

نشست خبری مرتضی میرباقری (معاون سیما) به منظور اعلام برنامه‌های نوروز ۹۸ تلویزیون صبح شنبه (۱۸ اسفند ماه) در مرکز همایش‌های سازمان صداو سیما برگزار شد.

میرباقری در ابتدای این نشست درباره عمده اتفاقات سال ۹۷ در تلویزیون نکاتی را مطرح کرد و از سریال‌های «پدر» و «بانوی عمارت» به عنوان مجموعه‌های جریان‌ساز سال ۹۷ نام برد.

وی در ادامه توجه به بحث جوان‌گرایی در صداوسیما را مطرح کرد و گفت: در سطح مدیران اصلی جوان‌گرایی صورت گرفت. همچنین در شوراهای برنامه سازی این رویکرد را داشتیم. امسال در این زمینه به شکل جدی تری وارد عرصه شدیم.

«موسی (ع)» و «سلمان فارسی» تراز سریال‌سازی تلویزیون را بالا می‌برند

معاون سیما همچنین گفت: صنعت سریال‌سازی دچار رکود شده بود که حرکت خود را ادامه داد و دو ثمره آن سریال‌های موسی (ع) و سلمان فارسی بود که بعد از ۲۰ سال وارد پیش تولید شدند. سریال‌هایی که تراز سریال‌سازی ایران را بالا خواهند برد.

معاون سیما درباره سریال‌های فاخر تلویزیون گفت: اگر بنا باشد سریال الف ویژه بسازیم باید کل سازمان را تعطیل کنیم. دو سریال موسی (ع) و سلمان فارسی چند صد میلیارد هزینه دارد. شاید به غیر از این دو سریال، دیگر نتوانیم بدون اسپانسر سریال الف ویژه بسازیم. سریال‌های فاخر دیگری که در نظر گرفتیم، درباره خواجه نصیرالدین طوسی، شهید باکری و شهید همت است. سریالی در رابطه با مجموعه حوادث بعد از شهادت امام رضا (ع) را داریم، سریال صیاد شیرازی را داریم که با موافقت ارتش ساخته خواهد شد.

میرباقری از اسپانسرها به عنوان بازیگران اصلی یاد کرد که گرفتاری‌هایی برای تلویزیون دارند و گفت: متأسفانه دولت حتی به نیمی از بودجه ما هم توجهی نمی‌کند. اگر حداقل منابع مالی که سازمان نیاز دارد برطرف شود این اتفاقات نمی‌افتد. ما باید بخش اعظم بودجه سازمان را از منابع غیردولتی تأمین کنیم که این اتفاق موجب بروز این حواشی می‌شود. اتفاقی که در شب جشنواره جام جم افتاد یکی از این موارد است.

سریال کمال تبریزی باید تغییر کند

وی در بخشی دیگر درباره توقف کار کمال تبریزی با نام الف ویژه گفت: ما از تهیه‌کننده و کارگردان خواسته ایم بعد از چند صد دقیقه تصاویر کار را برای ما بفرستند و اگر کیفیت بالا نباشد از آنها می‌خواهیم مسیر دیگری را بروند. سریال تبریزی هم سه قسمت ساخته و تدوین شد و تحت بازبینی سیما فیلم قرار گرفت و اکنون قرار است با در نظر گرفتن این ملاحظات تغییراتی داشته باشد.

او درباره همکاری شهاب حسینی با تلویزیون گفت: پیشنهادهای مختلفی برای شهاب حسینی بود؛ قرار بود یک برنامه ترکیبی در شبکه نسیم داشته باشند. قرار شد در «شکرستان» برای صداپیشگی حضور داشته باشند. امیدواریم این همکاری در سال ۹۸ بیشتر باشد.

مهمانان سال‌تحویل فقط چهره‌های هنری و ورزشی نیستند

میرباقری سپس درباره برنامه‌های نوروز ۹۸ گفت: امسال نوروز با ماه رجب و روز پدر مواجه شده که به فال نیک می‌گیریم. از طرفی بحث اعتکاف را خواهیم داشت.

شبکه‌ها از روزهای قبل ویژه برنامه تحویل را آغاز می‌کنند. امسال علاوه بر چهره‌های هنری و ورزشی دو اتفاق خواهیم داشت. با افرادی مواجهیم که منتخب مردمی هستند؛ چهره‌های مردمی که جشنواره‌اش در حال برگزاری است رسانه تمهیداتی فراهم کرده که نوآوری آنها ظهور و بروز پیدا کند.

معاون سیما درباره انتخاب مجریان نورزی گفت: در چند هفته اخیر به برخی مجریان که در شبکه‌های مختلف اجرا داشتند تذکر دادیم که در یک شبکه اجرا کنند. اصل بر این است که مجریان خاص در شبکه مربوطه کار اجرا کنند.

او همچنین از احسان علیخانی به عنوان مجری ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه سه نام برد.

معاون رئیس صداوسیما در امور سیما گفت: همه شبکه‌های ما برنامه سال تحویل ندارند. هر شبکه جنس برنامه خود را دارد که به نوعی زورآزمایی با برنامه‌های ماهواره‌ای در نوروز است؛ بنابراین حتماً باید تنوع داشته باشیم.

وی درباره برنامه انتخاب چهره‌های مردمی گفت: تیم ۴۰ نفره ای برای این برنامه انتخاب شدند و هدف عمده این بود که این افراد واقعه‌ی مهمی را در کشور رقم زدند. کسانی که کارهای فوق‌العاده انجام می‌دهند و افکار عمومی آنها را تحسین می‌کند. کاری که شبکه یک انجام داد بابی را باز کرد که چهره‌های جدیدی معرفی شوند.

شناسایی یک متهم برای جابه‌جایی آرای مردم در جشنواره جام‌جم

میرباقری ارتقا جشنواره جام جم را یکی از اتفاقات سال ۹۷ برشمرد که بخش مردمی هم در همین راستا راه‌اندازی شد و گفت: این بخش متأسفانه حاشیه‌هایی پیدا کرد که من پاسخگوی همه این حواشی خواهم بود.
او درباره حواشی جشنواره جام جم توضیح داد: ما جشنواره پنجم را به گونه‌ای طراحی کردیم که جامعیت بیشتر داشته باشد. ما در سال ۹۸ چهار عنوان دیگر به عناوین قبلی اضافه کردیم. ما امسال باب دیگری را باز کردیم که تمام تولیدات در طول یک سال را در نظرسنجی قرار دهیم. بنابراین یک بخش مردمی که یک بخش مکمل بود را راه‌اندازی کردیم که از دو طریق امکان رأی‌گیری فراهم شد. دولت مسؤولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد. اختلال و دستکاری در آرا به گونه‌ای بود که همه فهمیدند و اول خودمان متوجه شدیم و اطلاع دادیم. بعد از این اتفاق راجع به فرضیه‌هایی که رخ داد متوجه شدیم دستکاری و حرکت بیرونی رخ داده و از پلیس فتا خواستیم مسئله را بررسی کند.
وزارت ارتباطات می‌گوید نظارت بر این شرکت‌ها بر عهده بخش دیگر دولت است. به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم اما هنوز خاطی مشخص رسماً معرفی نشده است. البته یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده نمی‌توانیم اعلام کنیم.
وی همچنین گفت: قانون تجارت در کشور وجود دارد که دولت بر آن ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد این قانون آن را نشان می‌دهد. پیش از این هم بانک مرکزی در این زمینه با وزارت ارتباطات مطلب را مطرح کرده بود که یو اس اس دی‌ها مشکل دارند؛ بین آقایان جهرمی و ولی‌الله سیف هم بحث‌هایی در این باره سال گذشته درگرفته بود و آقای جهرمی عنوان کرد آنها کارشان را انجام می‌دهند و صیانت می‌شود.

توضیحاتی درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون

معاون سیما با اشاره به سریال‌های نوروزی تلویزیون، از پخش سه مجموعه نمایشی نوروزی خبر داد و اعلام کرد: «ن.خ» سریال طنز شبکه یک سیماست. سریال شبکه سه «مر قانون» هم کاملاً طنز است. سریال «بر سر دوراهی» شبکه دو هم در ژانر جدی است، اما شیرین است.
شبکه دو علاوه بر سریال نوروزی، مجموعه بالشت‌ها را هم تدارک دیده است. عطسه هم طنز شبکه پنج سیماست.
او تاکید کرد: سال ۹۸ را با سریال‌های طنز کلید می زنیم. دوستانمان آقایان مدیری، رضوی و انصاری اعلام آمادگی کرده‌اند و طرح داده‌اند.

ابراز امیدواری برای پخش نوروزی کلاه‌قرمزی

میرباقری ابراز امیدواری کرد که مجموعه «کلاه قرمزی» به پخش نوروزی برسد و اینگونه عنوان کرد که تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است.
او گفت: از شش ماه پیش مذاکراتی برای مجموعه جدید کلاه قرمزی داشتیم که در ۴۰ قسمت و اعیاد دیگر قرار است تولید شود. در حال حاضر برای سریال «کلاه قرمزی» لوکیش را انتخاب کردند، قصه را نهایی کردند و قرار است که کار را جلوی دوربین ببرند.
به گفته وی ۱۲ ویژه‌برنامه، غیر از شبکه کودک برای کودکان در نوروز پخش می‌شود و ۲۷ انیمیشن هم روی آنتن می‌رود.

۱۴۰ فیلم برای نوروز تلویزیون

پخش ۱۲۳ فیلم خارجی و ۱۷ فیلم ایرانی در ایام نوروز دیگر خبری بود که معاون سیما اعلام کرد.
او گفت: هفت شبکه مجازی در کنار شبکه‌های اصلی طراحی کرده‌ایم ۲۴ ساعته سریال‌های ایرانی جدید را در ایام نوروز بازپخش می‌کنیم شش سریال تأمینی هم پخش می‌کنیم.

پخش خنداونه و دورهمی در نوروز

به گفته میرباقری در ایام نوروز، پنج روز در هفته برنامه «خندوانه» و دو روز در هفته «دورهمی» پخش می‌شود.
او توضیح داد: رویکرد «دورهمی» نقادانه است. آقای مدیری و سبکی که انتقادات اجتماعی را مطرح می‌کند خلاقانه است و صرفاً کپی از برنامه‌های خارجی نیست. برنامه‌ای که بیش از ۵۰ درصد مردم ایران آن را می‌بینند مطمئناً خلاقانه است. «خندوانه» و «دورهمی» دو برنامه خلاق با ۶۵ درصد مخاطب هستند.
میرباقری اعلام کرد: در ایام نوروز اطلاع‌رسانی دقیقی در طول سفر مردم خواهیم داشت. در بحث سلامتی مردم در ایام نوروز و اطلاع‌رسانی در این زمینه را در شبکه سلامت به راه انداخته‌ایم.
معاون رئیس صداوسیما در امور سیما پیشنهاد داد: خوب است که ما آئین چهارشنبه سوری را با آئین نورافشانی بگذرانیم که در این میان شهرداری نقش مهمی دارد. ما مخالف اینکه در مناطقی از شهرها حوزه‌هایی وجود داشته باشد و ما به سمت آئین آنها برویم، نیستیم. متأسفانه ظرفیت برای این آئین‌ها فراهم نشده است.
او درباره موسیقی در تلویزیون گفت: علاوه بر نماهنگ، ما دو برنامه موسیقایی داریم در شبکه‌های پنج و چهار سیما داریم که در ایام نوروز پخش خواهد شد.

نوروز ۹۸ «پایتخت» نداریم

وی درباره مجموعه «پایتخت» و تولید و پخش یک اپیزود از آن در نوروز ۹۸، گفت: اپیزود «پایتخت» بنا شد ساخته شود و کلیات قصه هم مطرح شد. مرحوم خشایار الوند نیمی از قصه را ارسال کردند. قرار بود ۱۵ اسفند ماه کار کلید بخورد که آقای الوند درگذشت و خداوند ایشان را بیامرزد. تیم بعد از این ماجرا اعلام کردند که برای نوروز شدنی نیست. از قبل قرار بود کار سینمایی بسازند اما قراردادی که با ما بستند تلویزیونی است. یکی از پیشنهادها برای عید فطر است. قرارداد دیگری هم برای نوروز ۹۹ بسته شده است. بر این اساس نوروز ۹۸، «پایتخت» نداریم.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil