جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش پایگاه خبری نودادگیل؛ عباس خطیبی در نشست خبری اداره کل راه و شهرسازی گیلان که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، گفت: راه آهن گیلان که با سفر رییس جمهور به استان گیلان در هفته جاری به طور رسمی افتتاح می شود، یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور در 20 سال اخیر است.

وی افزود: با افتتاح این راه آهن، رشت به شبکه ریلی کشور متصل می شود و رشت بیست و دومین مرکز استان  خواهد بود که به شبکه ریلی کشور متصل می شود.
خطیبی با بیان اینکه در ساخت این راه آهن از تکنولوژی روز با مصالح کاملا مرغوب ساخته شده است، ادامه داد: در ساخت این راه آهن یک و نیم میلیون مترمکعب بتن ریزی انجام شده است .
وی انجام و ساخت این راه آهن را بسیار سخت عنوان کرد و آن را یکی از شاهکارهای مهندسی کشور جمهوری اسلامی ایران دانست .
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: اگر راه آهن گیلان ساخته نمی شد شبکه ریلی کشور ابتر باقی می ماند .
خطیبی افزود: برآوردها نشان می دهد 2 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و 7 میلیون تن بار سالانه در این راه آهن جابجا خواهد شد .
وی تصریح کرد: راه آهن حمل و نقلی ارزان است و در مجموع منجر به توسعه صادرات کشور خواهد شد و رشد اقتصادی را ارتقا خواهد داد .
خطیبی با بیان اینکه این راه آهن 6 ایستگاه دارد، ادامه داد: سالانه 20 میلیون لیتر صرفه جویی سوخت از دستاوردهای بهره برداری از این پروژه بزرگ خواهد بود .
وی افزود: پیش بینی شده است با راه اندازی این راه آهن از تلفات و تصادفات جاده ای استان کاسته خواهد شد و  در این خصوص صرفه جویی 32 میلیارد تومانی رقم خواهد خورد .
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای ساخت این راه آهن یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است که با محاسبه قیمت روز می توان گفت، 5 هزار میلیارد تومان برای این پروژه بزرگ هزینه شده است.
خطیبی حداکثر سرعت قطار این راه آهن را  110 کیومتر بر ساعت اعلام کرد و گفت: البته در ابتدا به دلیل احشام دور و بر ریل و همچنین تغییر زندگی ساکنان ریل قطار، ابتدا ممکن است سرعت کم باشد و به تدریج شاهد سرعت باشیم .
وی راه آهن رشت را بسیار ایمن عنوان کر و گفت: هیچ دغدغه ای  از بابت ایمنی این راه آهن ندارد .
معاون وزیر راه تصریح کرد: در حال حاضر 13هزار و 790 کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که 972 کیلومتر ان در دو سال اخیر ساخته شده است.  همانطور که رئیس جمهور وعده داده بودند راه آهن یکی از یادگاری های دولت یازدهم و دوازهم جمهموری  اسلامی ایران شده است .
وی گفت: راه آهن گیلان یکی از مسیرهای زیبا هم از نظر زیبایی و هم از نظر اقتصادی است و دستاوردهای مهمی برای کشور خواهد داشت .
خطیبی در خصوص مطالبات پیمانکاران این پروژه گفت: نمی گویم که مطالبه ای نیست اما در کمترین میزان خود است .
خطیبی گفت: در حال حاضر ده هزار کیلومتر راه آهن در حال سخت است .
معاون وزیر راه در خصوص اشتغالزایی این پروژه گفت: قاعدتا باید افراد بکارگرفته باید بومی باشند، اما این کار در مسؤلیت کاری من نیست و مسولین مربوطه این امر را مد نظر خواهند داشت.
وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا پایان دولت دوازدهم ۳ استان اردبیل ، کردستان و چهار محال بختیاری به شبکه ریلی کشور متصل گردند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil