شنبه 8 اردیبهشت 1403

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :ناصر فیض، طنزپرداز برجسته و داور برنامه قندپهلو نیز در یادمان شاعر بزرگ گیلان میر احمد سید فخری‌نژاد معروف به شیون فومنی ، به نقش شعر محلی بویژه ادبیات گیلک اشاره و  اظهار کرد: شیون از شاعران جاویدان و ماندگار ادبیات ایران است.

وی بر ترجمه و تفسیر آثار محلی تاکید و خاطرنشان کرد: ظرفیت زبان فارسی به جهت برخورداری از زبان‌های مختلف محلی بالا است در این راستا برخی معتقدند اشعار فارسی قابل ترجمه نمی‌باشد و آن را یک ضعف می‌دانند در حالی که این قوت زبان فارسی است که ترجمه‌پذیر نمی‌باشد.

فیض با بیان اینکه تعدد زبانه‌ای محلی سبب افزایش ظرفیت زبان فارسی شده است، گفت: شاعرانی همچون شیون  افزون بر ساختار ظاهری به اهمیت محتوا پی بردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اشعار شیون چاپ نشده است، افزود: زادگاه طنز سیاسی و شعر مدرن در شمال است و در آثار افرادی همچون کیومرث صابری بنیانگذار طنز مودب سیاسی نجابت زبان فارسی در طنز دیده می‌شود.

فیض در پایان به تاثیرگذاری آثار و نقش اشعار شیون فومنی اشاره و اظهار کرد: شیون فومنی در تمام کشور شناخته شده و  برای زبان فارسی، شعرا،  ادیبان و فرهنگستان کشور فردی مهم است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil