جمعه 10 فروردین 1403

علی درجانی در تشریح دستآوردهای حوزه کشاورزی گیلان طی چهار دهه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: ضمناً در خصوص برداشت مکانیزه 64 درصد از اراضی شالیزاری با دستگاه های مکانیزه برداشت می‌شود.

وی مجموع تولیدات محصولات کشاورزی در کشور را 120 میلیون تن ذکر و اضافه کرد: هرچند مساحت استان گیلان کمتر از یک درصد است، ولی تولید به بیش از سه درصد می رسد و همچنین ضریب خودکفایی کشور در زمینه محصولات کشاورزی 85 درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کاهش هزینه‌های تولید را از سیاست‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی دانست و عنوان کرد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است که با هدف بهبود روند تولید برنج، کاهش مصرف آب و همچنین آسان شدن کشت برنج می باشد.
درجانی در زمینه تجهیز و نوسازی خاطرنشان کرد: 85 هزارهکتار از اراضی استان تجهیز و نوسازی شده و 10هزار هکتار کار مطالعاتی در شرف انجام است ضمن اینکه در یک هزار هکتار از شالیزارهای استان در سال جاری عملیات تجهیز و یکپارچه سازی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه روش های نوین آبیاری تاکنون 14 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده، عنوان کرد: شیوه نامه و تفاهم نامه ساماندهی آب بندان ها بین وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان برنامه و بودجه و استانداران استان های شمالی کشور تنظیم شده و در حال حاضر ظرفیت کنونی آب بندان ها حدود 150 میلیون مترمکعب بوده که بعد از لایروبی و بهسازی این ظرفیت به بالای 300 متر مکعب می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وجود 90 بانک نشاء در استان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر چهار هزار و 600 نشاء کار برنج، دو هزار و 500 کمباین مخصوص برنج و سه هزار و 200 تراکتور ویژه شالیزار بین بهره‌برداران توزیع شده است.
درجانی با بیان اینکه بیش از 11 مرکز تحقیقاتی، ملی، منطقه‌ای و استانی در استان وجود دارد افزود: تبدیل دانش به ثروت در بخش کشاورزی از برنامه‌های اولویت ‌دار مراکز تحقیقاتی می باشد و کارشناسان در 63 مرکز جهاد کشاورزی گیلان، وظیفه انتقال دانش به عرصه های تولیدی را برعهده دارند که در حال حاضر بیش از 400 نفر از بهترین کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی در حال انجام فعالیت هستند.
وی مدرن شدن شالیکوبی ها با هدف کاهش ضایعات برنج را یکی دیگر از اقدامات موثر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: ساماندهی مجدد و باز مهندسی فرآیندهای شالیکوبی برنج از دستاوردهای 40 ساله انقلاب بوده که با هدف کاهش ضایعات برنج و افزایش درآمد بهره برداران رابطه مستقیم دارد و در حال حاضر یک هزار و 500 کارخانه شالیکوبی در گیلان وجود دارد.
وی گیلان را قطب تولید مرغ در کشور ذکر کرد و در زمینه گوشت قرمز، تولید عسل و شیر گفت: تولید گوشت قرمز در اوایل انقلاب حدود 16هزار تن بود که در حال حاضر بالغ بر 27 هزار تن است، تولید گوشت مرغ حدود چهار هزار تن بوده که در حال حاضر به 155 هزار تن می رسد و و در تولید شیر و عسل نیز پیشرفت چشمگیری داشتیم.
وی با یادآوری اینکه 81 پروژه عمرانی، تولیدی و خدماتی در بخش کشاورزی استان طی دهه فجر افتتاح می شود، گفت: از این تعداد 33 پروژه عمرانی و 48 پروژه تولیدی - خدماتی در بخش های آب و خاک و امور فنی و مهندسی، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی و صنایع تولیدی و غذایی است.
 با افزون بر 140 هزار کیلومتر مربع و با دارا بودن حدود ۳۱ درصد اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را بین استان های کشور داراست.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ارزش کل محصولات کشاورزی در سال ۹۶ به میزان کل تولید استان دو هزار و 758 میلیون تن و بالغ بر 113 هزار و 947 میلیارد ریال بوده است.
گیلان همچنین در تولید محصولات مهم کشاورزی در کشور جایگاه ویژه ای دارد؛ در تولید برگ سبز چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی، صنوبرکاری و گل گاوزبان در رتبه اول و در بخش برنج کاری، کیوی، آبزی‌پروری، خاویار و مرغ مادر گوشتی در رتبه دوم و نیز در تولید زیتون و جوجه‌کشی رتبه سوم است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil