پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان،‌دکتر مصطفی سالاری  در دیدار با مدیرکل و رؤسای ادارات اوقاف استان گیلان به پیشینه وقف و ارزش آن را در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: مجموعه خدمات و برکتی که از حوزه وقف به جامعه منعکس می‌شود بسیار زیاد است اما استفاده بهینه از فرصت های به وجود آمده از این فریضه دینی باید در راستای تحقق نیت واقف، اصلاح جامعه و دست گیری از افراد کم برخوردار باشد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اوقاف و امور خیریه را نهادی متولی در صیانت از نیت های ارزشمند و پاک افراد واقف خواند و تصریح کرد: در دین اسلام و جامعه خواند و گفت: اگر با هدایت و انجام مشورت‌های فقهی و حقوقی لازم ، نیات واقفان به سمت برآوردن نیازهای واقعی جامعه سوق پیدا کند بدون تردید کارکردهای مال وقفی دو چندان می‌شود.
وی اطمینان حاصل کردن از مالک بودن فرد متقاضی انجام فریضه وقف را از تکالیف حوزه اوقاف دانست و تصریح کرد: بسیاری از اراضی ملی و انفال که مالکیت آن به کل مردم یک جامعه بر می‌گردد قابل واگذاری نیست هر چند که در ورای آن نیت وقف و اندیشه مثبتی برای رفع نیازهای جامعه قرار داشته باشد.
استاندار گیلان به موضوع شرکت کشاورزی و دامپروری سفیدرود نیز اشاره و اظهار داشت:‌ بیش از 30 هزار هکتار زمین در این محل برای انجام فعالیت‌های تولیدی مورد استفاده قرار گرفته است اما به علت عدم وجود شرط لازم حبس مال،‌ استمرار استفاده از این موقوفه مورد خدشه قرار می‌گیرد.
نماینده عالی دولت در استان گیلان، سازمان اوقاف را نهادی حقوقی و فقهی قلمداد کرد و گفت: از این نهاد انقلابی انتظار داریم در سیاست‌گذاری‌های خود موضوع سوق دادن نیات واقفان به سمت نیازهای اساسی جامعه نظیر اشتغال جهت کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه خود قرار دهند.
دکتر سالاری زمینه و ریشه ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه را مسئله بیکاری و نبود شغل دانست و تاکید داشت: نیازمندی‌ها،‌ فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه امروز با گذشته دچار تغییرات اساسی شده بنابراین حضور مشاوران وقف برای هدایت واقفان به سمت نیازهای جدید جامعه ضروری است.
وی تبدیل به احسنت را راهکاری لازم برای استفاده بیشتر از کارکردهای وقف اعلام کرد و اظهار داشت: علاوه بر این موضوع از مجموعه سازمان اوقاف انتظار داریم شرایط را به گونه‌ای مدیریت و ایجاد کنند که کمترین مشقت‌ها و محدودیت‌ها در مسیر زندگی شخص واقف برای استفاده از منفعت مال ایجاد شود.
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه برای صیانت از اعتبار اجتماعی و دینی نهاد وقف باید دقت بیشتری انجام شود خاطرنشان کرد:‌ اطمینان و احراز مالکیت قانونی فرد متقاضی انجام فریضه وقف باید جدی گرفته شود تا در این مسیر خطیر به صورت ناخودآگاه حقی از مردم و آحاد جامعه تضییع نشود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil