پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :حبیب جهانساز گفت: در سال جاری کشاورزانی که این تقویم را رعایت نکرده و دیرتر اقدام به کشت کردند به دلیل قطع آب سد منجیل در مرداد ماه با کمبود آب مواجه شدند.
وی اضافه کرد: از سویی نیز شروع بارندگی های فصلی شهریور ماه برداشت محصول آنها را با مشکل مواجه کرده که این موضوع برای کشاورزان خسارت و کاهش محصول را به همراه دارد.
به گفته وی طبق تقویم زراعی اعلام شده؛ تا دهم اردیبهشت عملیات خزانه گیری، تا نیمه اردیبهشت پایان شخم و آماده سازی زمین و تا پایان اردیبهشت هم نشاءکاری تعیین شده که شالیکاران گیلانی در صورت رعایت آن کمتر با تنش های آبی و یا افت محصول مواجه خواهند شد.
جهانساز بیان کرد: در سال زراعی جاری تا پایان اردیبهشت ماه، 89درصد تقویم نشاءکاری را رعایت کردند و بقیه که با عدم رعایت آن دیرتر نشاء کاری کردند در مرداد ماه که آب سدمنجیل قطع شد با کمبود آب و تنش کم آبی مواجه شدند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شروع بارندگی های چند روز اخیر نیز مزارع برداشت نشده را با کاهش عملکرد محصول و خسارت روبه رو کرده است گفت: تا کنون بیش از 90درصد محصول برنج در جلگه گیلان برداشت شده است و بقیه که موفق به برداشت نشده اند با تداوم بارش های چند روز اخیر در برداشت مشکل دارند.
وی اظهار داشت: تقویم زراعی سال زراعی جاری در سال گذشته تهیه و به شالیکاران اعلام شد و نیاز است که کشاورزان در سال های آینده به آن توجه نمایند.
استان گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که امسال یک میلیون و 160تن شلتوک از آن استحصال می شود که از این میزان حدود 700تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
317هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله فصل کشت برنج را از اواخر اسفند ماه آغاز و با برداشت آن در شهریور ماه ،فصل شالیکاری را در این استان به پایان می برند.
آبیاری بیش از 80درصد اراضی شالیزاری جلگه گیلان از طریق سفیدرود که در دهه 40شمسی در منطقه منجیل بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است، تامین می شود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil