سه شنبه 3 اردیبهشت 1398

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل بازار خودرو چندین ماه است که با رکودی بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کند. این رکود از اواخرسال گذشته آغاز و تا اوایل سال جاری ادامه یافت و اندک اندک نیز اوج گرفت و حالا فعالان حوزه خودرو می گویند که رکود در ماه جاری به بالاترین حد خود رسیده و خرید و فروش‌ها بسیار کم شده است.

تحلیل گران معتقدند این عدم تحرک در بازارخودرو در پی توافق هسته ای، وارد فاز جدیدتری هم شده که در نوع خود مسبوق به سابقه نبوده است، چرا که انتشار خبرهای مربوط رفت و آمد خودرو سازان مطرح دنیا به ایران در روزهای اخیر وامید به ورود خودروهای با کیفیت به بازار باعث شده متقاضیان دست از خرید بکشند و به نوعی با خودروهای ایرانی، قهر کنند ومنتظر مدل‌های جدید خارجی باشند. قهر مردم با خودروهای ایرانی به دلیل قیمت و میزان کیفیت آن، حالا کمپین‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و بسیاری از کاربران در پیام‌ها و عکس‌های مختلف تحریم خودروهای داخلی را تبلیغ می‌کنند و معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت‌های خودرو سازی داخلی، قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد. از سوی دیگرعده ای معتقدند قهر مردم با خودروهای داخلی چندان بی اثر نبوده چرا که تا حدودی درروزهای اخیرکاهش قیمتی اتفاق افتاده والبته از سوی دیگر شرکت‌های وارد کننده هم دست به کارشده‌اند و آگهی‌های فروش فوری، نقدی، شرایطی و غیره را در دستور کار قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در مدتی که «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که به گفته فعالان بازار تا حدود ۵۰ درصد کاهش معاملات خودرو اتفاق افتاده است.

در این باره علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گویی با الف با حمایت از راه اندازی این کمپین به ارائه توضیحاتی پیرامون آن پرداخت و گفت: کمپین «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، سازوکاری کاملاً خودجوش بوده و واکنشی درد و دلانه به وضعیت تولید خودرو در ایران و فرصتی مغتنم برای ابراز نارضایتی عمومی از تولید خودروی داخلی است.

وی با بیان اینکه کمپین اخیربازگو کننده واقعیت‌های تلخ خودرو سازی در ایران است گفت: این کمپین به هر صورت تبعاتی را برای صنعت خودرو سازی در ایران به دنبال خواهد داشت چرا که ایجاد ارزش افزوده در هر نظام اقتصادی با تولید محصول و فروش آن مهیا می‌شود و امتداد این تحریم از سوی مردم می‌تواند روند مذکورشده را مختل نماید.

این استاد دانشگاه با انتقاد از محصولات دو خودرو ساز بزرگ داخلی انحصار در بازار خودرو را آفتی برای این صنعت ارزیابی و تصریح کرد: مادامی که انحصار در چنگال چند خودرو ساز دولتی داخلی است نمی‌توانیم خودرو با کیفیت به مشتریان عرضه کنیم.

خاکساری ادامه داد: دو شرکت سایپا و ایران خودرو ضمن اینگه ارز قابل توجهی را از کشور خارج می‌کنند یک اجهاف بزرگ را نیز به مصرف کننده تحمیل می‌کنند زیرا مصرف کننده داخلی باید بیش از سه برابر قیمت خودرو، پول آنرا به شرکت‌ها پرداخت نماید و در کنار آن کمترین ایمنی و کیفیت را دریافت نماید.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون فرجام کار «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته روند موجود ثابت کرده است که در جنگِ فی مابین مصرف کنندگان و تولید کنندگان خودرو در کشور صرفاً گروهی خاص برنده از میدان به در رفته‌اند و در نهایت این مدیران خودرو سازی، «قطعه سازان خاص» و یک سری گروه سیاسی و اقتصادی هستند که پیروز نهای بوده و در سایه اجهاف به حقوق مصرف کنندگان سود کلانی را نصیب خود کرده و توانسته‌اند انحصار خودرو در ایران را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از این گروه منفعت طلب ارتباطات گسترده آن‌ها در سیاست را تثبیت کننده وضع موجود دانست و افزود: این گروه با دخالت مستقیم و غیر مستقیم در سیاست‌ها سعی دارند این موضوع را به مسئولین بلند پایه القا کنند که انحصاری بودن صنعت خودرو به نفع اقتصاد کلان کشور است در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست و این وضعیت نتیجه برآیند تسلط سیاستگذاران بر تولید و بلعکس است.

خاکساری قرار گرفتن تولید کنندگان در مقام سیاستگذاری را مهم‌ترین عامل انحصاری شدن بازار خودرو در ایران عنوان و خاطر نشان کرد: گروه منفعت طلب با قرار گرفتن در هر دو مقام سیاست گذاری و تولید عملاً راه را برای هر گونه اظهار نظر بسته‌اند و در کل وضعیت فعلی را بهترین وضعیت برای صنعت خودرو برآورد می‌کنند.

وی ادامه داد: این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که آمارها نشان می‌دهد هزینه تولید خودرو در کشور بسیار بالاست و علی رغم تمامی اظهارات، این صنعت مقدار قابل توجهی ارز را از کشور خارج و از همه مهم‌تر اینکه هیچ وقت نتوانسته احساس برخورداری از یک خودرو با کیفیت داخلی را برای مشتریان خود فراهم کند.

این کارشناس بازار خودرو بازی با جان مشتریان را دردناک‌ترین اقدام خودروساز ایرانی عنوان و تصریح کرد: صنعت خودرو سازی در ایران علی رغم تمامی سودجویی‌ها با توجه به هشدارهای مکرر سازمان‌های ذیربط درامرایمن سازی به هیچ عنوان نتوانسته کمترین میزان ایمنی را نیز در برخی تولیدات پر تیراژ خود رعایت کند؛ که نتیجه آن چیری به غیر از بازی با جان مشتریان در جاده‌ها نخواهد بود.
خاکسار درادامه گفت و گوی خود با الف راهکار مقابله با " بیماری خودرویی" را در وهله نخست شکستن انحصارِ تولید، توزیع و قیمت گذاری ارزیابی و افزود: مادامی که انحصار در این سه حوزه وجود داشته باشد صنعت خودر در کشور بیماراست و هیچ چیز نمی‌تواند آنرا درمان کند.

این استاد دانشگاه در تشریح راهکار دیگر مقابله با "بیماری خودرویی" در کشور گفت: سیاست گذاری صنعت خودر درکشورمی بایست کاملاً ازتولید خودرو جدا و هر یک، در زمینه ای مجزا و مستقل عمل نمایند و به هیچ وجه اجازه ندهیم مدیران خودروسازی و قطعه سازی در فرایند سیاست گذاری مرتبط با خودرو در کشور دخالت کنند همچنین فرایندهایی به مانند قراداد با شرکت‌های خارجی، استراتژی‌های صنعتی، میزان تعرفه واردات و ...صرفاً با حضور سیاستگذاران صنعت خودرو و بدون حضور خودرو سازان تصمصم سازی شود.

وی ادمه داد: متاسفانه در دو و نیم دهه گذشته در جلسات تصمیم سازی سیاست گذاری صنعت خودرو همواره فعالان تولید و حتی مدیران سابق این عرصه نبز حضور جدی داشته‌اند و لحاظِ نظر مدیران خودرو سازی باعث شده است که سیاست گذاری صنعت خودرو در کشوربه دست تولید کننده نوشته شود که تضادی جدی در صنعت خودرو سازی را باعث شده.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه هر بنگاه اقتصادی در نهایت امر در پی به حد اکثر رساندن سود خود است خاطر نشان کرد: لحاظ نظرِ خودرو ساز و قطعه ساز در سیاستگذاری صنعت خودرو نمی‌تواند بر آورده کننده منافع ملی و مشتری در جامعه و استقلال فرایند سیاست گذاری از تولید خودرو در کشور لازم و ضروری است.

وی در خاتمه گفت: «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» در واقع واکنشی به عدم استقلال این دو حوزه از یکدیگر است و اگر سیاستمداران کلان در کشور فکری اساسی برای صنعت خودور نکنند مطمئناً در آینده با چالش‌های بسیار جدی تری از این کمپین ساده روبه رو خواهیم بود.

در همین خصوص حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با الف ضمن اشاره به تشکیل کمپین مقابله با خرید خودروی بی کیفیت داخلی، گفت: تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی ارتقای کیفیت تولیدات ملی به گونه ای که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید با حمایت مستقیم بانک‌ها ارائه تسهیلات کارآمد به خودروسازی‌ها را جدی بگیرد، تصریح کرد: درحال حاضر کاهش هزینه تولید خودروی ملی یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تشکیل "کمپین خرید خودروی صفر کیلومتر ممنوع" گفت: در حال حاضر تنها راهی که به خودروسازی‌های داخلی در راستای فروش محصولاتشان کمک می‌کند تلاش برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت‌ها است.

وی با بیان اینکه ارائه وام‌های کارآمد به مشتریان خودروهای ملی راهکاری برای کمک به خودروسازی‌های داخلی است، تصریح کرد: درحال حاضر کاهش قیمت خودروهای خارجی تهدیدی برای خودروی ملی بی کیفیت و عدم تمایل مردمک نسبت به خرید آن است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید براینکه رونق تولید خودرو نیازمند وجود پیش فرض‌هایی چون حمایت دولت از تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه‌هایی برای تولید با کیفیت است، افزود: دوره تولید محصولات بی کیفیت با برداشتن تحریم‌ها گذشته از این رو باید راهکار جدیدی برای کسب بازار چه در داخل و چه خارج دنبال شود.

گروسی ادامه داد: ادامه روند کنونی در تولید ملی با قیمت بالا و نازل‌ترین کیفیت آینده این صنعت را سخت با مشکل مواجه خواهد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان خودرو سازی جو روانی ایجاد شده برای نخریدن خودرو را بلااثر تحلیل می‌کنند و در این زمینه احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی‌تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند. 

دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا ۶ ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می‌گیرد. 

نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی‌های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.

حال باید منتظر ماند و دید این سازوکار خودجوش مردمی تا چه اندازه می‌تواند در سطح کیفی و مشتری مداری خودرو ساز داخلی تأثیر گذار باشد و چه اندازه می‌تواند به خریداران خودور کمک نماید.

 
 
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil