پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل: با این حال گروهی از کارشناسان به گفته تلویزیون صدای آمریکا ، می گویند که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، رای گیری کنگره درباره این توافق بر تصمیم دولت آمریکا برای اجرای آن تاثیری نخواهد گذاشت.
این رسانه می افزاید که با نزدیک شدن زمان رای گیری بر سر توافق جامع هسته ای در کنگره آمریکا، صف بندی های نهایی میان مخالفان و موافقان توافق در کنگره نمایان تر شده است.
گفته می شود حتی اگر کنگره به این توافق رای منفی بدهد اوباما هنوز می تواند در روند اجرای تعهدات آمریکا یعنی کاهش تحریم ها در مقابل محدودیت در برنامه هسته ای ایران گام بردارد.
در حقیقت در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق جامع هسته ای عمل کند، اوباما به رای کنگره برای آزادسازی میلیاردها دلار از منابع مالی ایران نیازی نخواهد داشت.
کارشناسان می گویند، قطعنامه کنگره در رد توافق با ایران ممکن است آثار سیاسی مهمی داشته باشد اما در عمل محدودیت خواهد داشت زیرا رییس جمهوری با وتوی چنین قطعنامه ای می تواند عملا وارد مرحله اجرای توافق شود.
به گفته کارشناسان، به نظر می رسد اوباما توافق هسته ای با ایران را به منزله دستاوردی در سیاست خارجی دوره دوم خود تثبیت خواهد کرد.
این رسانه در پایان اضافه کرد: مخالفان توافق برای ابطال وتوی رییس جمهوری آمریکا به دو سوم آراء نیاز دارند؛ حدنصابی که گفته می شود رسیدن به آن دشوار خواهد بود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil