جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :  این نشست با حضوردکتر ثابت قدم  شهردار رشت، دکتر فخاری دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی،  دکتر میرصادقی، گل احضار معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری رشت، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل،  گنجی  مدیر نوسازی و تحول شهرداری رشت برگزار شد.

در این نشست دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت با بیان اینکه بحث مربوط به شهر خلاق  در حوزه خوراک  برای توسعه شهری و استان می تواند بسیار موثر باشد اظهار داشت: برنامه های تنظیمی در این بخش  باید فرآیند بین کشاورزی ؛ صنعت و خدمات را به اشتغال استان متناسب با پتانسیلهای بومی پیوند بزند.

وی با تاکید بر اینکه اشاعه  فرهنگ بومی به محدوده های جغرافیای کشور و آشنایی جهانیان با این فرهنگ بسیار حائز اهمیت است، گفت: توانمندی های جوامع محلی و اصالت ناشی از آن که مشخصا در حوزه غذا نیز وجود دارد باید مورد توجه باشد.

دکتر ثابت قدم افزود: در این راستا استاندارد سازی، سالم سازی، مبنی بر چارچوب های عقلانی و مذهبی مورد تاکید است تا هر آنچه که در برند خود در آن دنبال می کنیم قابلیت ارائه به عنوان یک محتوا به سایر نقاط را داشته باشد.

شهردار رشت تاکید کرد: اگر این مباحث رعایت شود نه تنها  برند ارائه شده برای یک گردشگر وارد شده به محدوده جغرافیایی  ، بلکه می تواند در خود جوامع نیز یک زندگی سالم و با نشاط را جاری سازد.

دکتر ثابت قدم خاطرنشان کرد: این موارد ذکر شده به عنوان یک صفت تزیینی نیست و می توان واژه حلال را تمام ابعاد مادی و معنوی زندگی جاری کند.

شهردار رشت یاد آور شد : در این راستا باید مطالعات بهینه سازی کیفیت ، بسته بندی مناسب، ارائه بهینه هر محصول مورد توجه باشد که منجر به کاهش هزینه ها برای مصرف خانوار شود.

دکتر ثابت قدم با اشاره به اثرات مستقیم مادی و معنوی که این برندسازی بر روح و جسم انسانها دارد گفت: همگی موارد ذکر شده ، حرکت در راستای شرع و مذهب ما است.

شهردار رشت تصریح کرد: این موضوع در حوزه اقتصادی مقاومتی باید برای جوامع محلی واجد یک اشتغال موثر باشد و امیدواریم این تفاهم نامه ما را در راستای مواردی که بیان شد یاری کند.

 عبدالحسین فخاری دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی ،  هوشمندی و تیزبینی شهرداری رشت در پیوستن  به برند حلال را مورد تاکید  قرار داد گفت: استاندار سازی حلال موضوعی است که  از تصویب ان شش تا هفت سال بیشتر نمی گذرد و در این مدت تمامی شهرهای کشورهای اسلامی کاملا با  این استاندارد ها آشنا نشده اند.

دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی با تاکید بر اینکه  باید همه مراکز تولیدی و خدماتی به این نوع استاندارد سازی توجه کنند گفت: استاندارد حلال از سال ۲۰۱۰ تاکنون در حوزه غذا توانسته است خود را تثبیت کند.

وی با بیان اینکه کشور ما در بخش غذا ی حلال پیشگام است تصریح کرد: نقش آن در اشتغال و فعالیتهای اقتصادی باید به صورت ترویجی و اموزشی انجام شود.

فخاری گفت : شهرداری رشت با امضای تفاهم نامه به عنوان پیشگام در این بخش حرکت می کند باید گفت که ۲ هزار میلیارد در جهان سهم غذای حلال است و باید برنامه ریزی شود چه سهمی را می خواهیم به این مقوله اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه سهم گردشگری حلال محاسبه کامل نشده است تاکید کرد: در حوزه غذا چنین رقم بزرگی از نظر اقتصادی وجود دارد و باید طوری برنامه ریزی کنیم که سهم خوبی را از این تجارت به دست آوریم .

دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی تصریح کرد: اگر این الگو در رشت پیاده شود خود به خود در سایر شهرهای کشور  توسعه می یابد و در طول شش ماه کارهای خوبی در رشت انجام شده است و کارگروه مشخص شده است و ابعاد پیاده سازی کارگروه مشخص شده است .

فخاری تاکید کرد: تاثیر برند حلال باید در حوزه اقتصادی توسط مردم لمس شود تا اینکه این فرهنگ به یک زیرساخت اقتصادی تبدیل شود.

 فاطمه قدیمی مدیرارتباطات و اموربین الملل شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه این تفاهم نامه به منظور دستیابی به ساز و کارهای جهانی برای تقویت نهادهای مدیریتی  و ارتقای همکاری با نهاد های بین المللی منعقد می شود تصریح کرد: توسعه فرهنگی از طریق فعالیتهای علمی و پژوهشی ، مدیریت کارا و اثربخش و تحقق ایده های توامان شهر خلاق و حلال در شهر رشت از اهداف این تفاهم نامه است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت فراهم نمودن بستر لاز برای بهره گیری از توان بنگاه های اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به ظرفیتهای گردشگری گیلان با محوریت شهرداری رشت از طریق همفکری و همکاری مشترک از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

گفتنی است این تفاهم نامه در ۸ ماده و سه نسخه تهیه شد و به امضای سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت؛ عبدالحسین فخاری دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی رسید و این تفاهم نامه به مدت سه سال معتبراست.

همکاری در زمینه های پژوهشی برای تعیین شاخص های شهر خلاق و حلال براساس استانداردهای بین المللی و سازمان همکاری اسلامی،همکاری های آموزشی به منظور توسعه فرهنگ عمومی در شهر رشت در زمینه شاخص های سبک زندگی حلال از طریق برگزاری سمینارهای مشترک ، همکاری در زمینه های تبلیغی و رسانه ای در سطوح ملی و بین المللی در راستای توسعه فرهنگی ویژگی های غذای حلال از طریق بسترهای ارتباطی و رسانه ای، همکاری در زمینه توسعه گردشگری به ویژه شاخص ها و الزامات گردشگری حلال براساس استاندارد های سازمان همکاری اسلامی،همکاری در زمینه برگزاری رویدادهای علمی،آموزشی،ترویجی و تفریحی در حوزه حلال،مشترک در سطوح بین المللی، ملی و محلی از موضوعات همکاری در این تفاهم نامه است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil