جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : امروز، هجدهمین  نشست توسعه سازمان برنامه و بودجه گیلان با  سخنرانی غلامعلی جعفرزاده، نماینده محترم مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و با حضور مسئولین، کارشناسان سازمان و اصحاب رسانه برگزار گردید.

در این نشست تخصصی،  رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، ضمن خیر مقدم به حاضرین، اظهار داشت :در هجدهمین جلسه تخصصی توسعه استان به دلیل همزمانی با بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ در مجلس، از مهندس جعفرزاده نماینده محترم مردم شریف رشت و عضو کمیسیون تلفیق که همیشه زبان و بیانات ایشان در خدمت مردم ،انقلاب و دولت تدبیر و امید است دعوت کردیم تا توضیحاتی را در خصوص رویکرد لایحه بودجه 96 در این جلسه عنوان کنند.

وی با تشریح مراحل تنظیم لایحه بودجه ، افزود : بودجه ریزی در کشور ما، مراحل مختلفی دارد و نخستین گام آن، تدوین لایحه توسط دولت است که در ابتدای امر بخشنامه هایی صادر می شود و تهیه و تنظیم بودجه در دستگاههای اجرایی و در نهایت طی فرآیندی به تصویب هیات وزیران می رسد و برای مجلس ارسال میگردد.

محمدی ادامه داد :مرحله بعدی بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس است که آنهم روند پیچیده خود را دارد و در سه گام به انجام می رسد .

وی اضافه کرد :در کمیسیون های تخصصی لایحه بودجه بررسی می شود و سپس به کمیسیون تلفیق می رود و پس از آن در صحن علنی مجلس مطرح می گردد و بعد از تصویب مجلس ملاحظاتی از سوی شورای محترم نگهبان نیز اعمال می شود .

وی افزود :پس از تصویب نهایی، لایحه بودجه برای اجرا به دولت ارجاع داده می شود و دولت مکلف است در چارچوب قانون  ، بودجه را اعمال کند.

محمدی گفت :بر اساس گزارشات دولت، مجلس از جایگاه نظارتی بر اجرای بودجه فعالیت دارد و از طریق دیوان محاسبات این مهم صورت می گیرد.  بر خلاف عرف جدول توزیع اعتبارات از سالهای ۹۰ تا ۹۶ بر روی سایت سازمان قرار دادیم.

کیوان محمدی ضمن قدردانی از توضیحات مهندس جعفرزاده در خصوص بودجه سال ۹۶ اظهار داشت : بر خلاف عرف جدول توزیع اعتبارات از سالهای ۹۰ تا ۹۶ بر روی سایت سازمان قرار دادیم و اگر به جدول دقت شود ، سهم استان نسبت به سالهای گذشته چه در بودجه کنونی و خصوصا در بودجه تملک افزایش پیدا کرده و نکته ای که در جدول مشاهده می شود و تملک دارایی سرمایه ای ما یک روند ثابت رو به رشد در سه سال اخیر داشته است . در سال ۹۰ ، ۸/۲ سهم ما از بودجه عمرانی بود در سال ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ این عدد به ۱/۳ افزایش پیدا کرد و در بودجه ی هزینه ای هم روند نزولی را داریم .یکی از نقاط ضعف بودجه ما این است که ۸۰ درصد هزینه می کنیم و ۲۰ درصد صرف کالا و خدمات می شود.

وی گفت : یکی از نقاط ضعف بودجه ما این است که ۸۰ درصد هزینه می کنیم و ۲۰ درصد صرف کالا و خدمات می شود و این امر نشان می دهد که نسبت خوبی نیست و باید این نسبت را معکوس کنیم . این روند هر چند خفیف اما مطلوب نمایندگان و مدیران عالی استان نیست ولی روند ما رو به بهبود است . عموم نمایندگان بدور از جناح بندی های سیاسی برای مردم گیلان حداکثر تلاش خود را انجام می دهند .در کمتر استانی هماهنگی بین نمایندگان ،استاندار، مدیران و ائمه جمعه وجود دارد و رشد اندکی هم که برای گیلان حاصل شده به دلیل همین آرامش است .

محمدی از رسانه ها خواست تا با مدیران استان همکاری لازم در انعکاس صحیح مسایل را داشته باشند و نقدهای آنان سازنده باشد .وی افزود : آنانی که نقد تند و غیر منصفانه دارند خود منزوی خواهند شد و کسانی که دنبال مطالبات و احقاق حق به صورت صحیح هستند حرف ما مدیران را نیز بشنوند.

وی خاطر نشان کرد : با توجه به شرایط کشور با تلاش دولت تدبیر و امید به دستاوردهای خوبی در استان رسیده ایم .

۱۲۰ میلیارد تومان برای سیاست تشویقی صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است

در ادامه این نشست ،غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده محترم مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به نقدهای مطرح شده در مورد بودجه استان اظهار داشت : در روزهای اخیر نقد هایی در زمینه بودجه استان عنوان شده است و در برخی موارد اعداد و ارقامی که گفته شد صحیح نبود البته  ما از نقد منصفانه  استقبال می‌کنیم چون برای نشان دادن مطالبات واقعی استان به مدیران کشوری کمک می‌کند.

وی افزود :  بعد از چند هفته کار سخت و فشرده بر روی برنامه ششم توسعه از روز شنبه وارد بحث بودجه سال ۹۶ خواهیم شد .شش هفته کار شبانه روزی و هر روز به مدت ۱۴ ساعت، جلساتی به همین منظور تشکیل شد و به نظر من باید نکات مثبت موجود در بودجه عنوان شود .

جعفرزاده اضافه کرد : بودجه هر سال بر اساس مفروضاتی تنظیم می شود و بودجه ای که در قالب سال ۹۶ نوشته شده شامل ۲۳ تبصره ، ۷۸ بند و ۱۵ جزء می باشد .

عضو کمیسیون تلفیق در خصوص رشد در آمد های مالی در بودجه سال ۹۶ گفت : ۶/۸ درصد در این زمینه رشد داشته ایم و قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۶ ،  ۵۵ دلار و نرخ محاسبات ارز بر اساس دلار ۳۳۰۰ تومانی پیش بینی شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت : پیش بینی ما برای تولید ناخالص داخلی ۷/۷ درصد، نرخ تورم ۶/۷ درصد، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی ۲۰درصد بوده است، همچنین ۵۴۴۰۰ میلیارد تومان منابع برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم رشت در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در هفته های اخیر پیرامون لایحه بودجه در رسانه ها مطرح شد، گفت: مبنای کاهش یا افزایش اعداد و ارقام این گونه که در رسانه ها مطرح شده نباشد، برای مثال شاید عددی در بودجه نسبت به سال گذشته آن کاهش پیدا کرده باشد اما نسبت سهم استان نسبت به کل بودجه افزایش یافته است، در واقع آن چه باید مورد مطالبه باشد نسبت سهم نسبت به کل بودجه است.

جعفرزاده ایمن آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سهم استان گیلان از بودجه کل کشور پرداخت و بیان داشت: بودجه استان ما در بخش حقوق و مزایا و سایر ۳۷۰ میلیارد تومان و در بخش تملک و دارایی ۲۴۷ میلیارد تومان می باشد و در مجموع ۹۷۰ میلیارد تومان سهم استان گیلان از بودجه کشور می باشد.

وی در ادامه به نقش هر استان در مجموع درآمد کشور اشاره کرد و گفت: هر استانی در میزان درآمد کشور یک نقش دارد که این نقش دو وجه دارد کی میزان نقش هر استان و دیگری سهم هر استان است، هدف گذاری ما باید اینگونه باشد که سهم تعهد استان در بودجه درآمدی را کمتر و سهم جذب بودجه درآمدی از استان ها را بیشتر کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: درآمد دولت از مجموع استان ها ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۲۵۶۰۰ میلیارد تومان در بین استان ها تقسیم می شود و سوال مهمی که مردم و رسانه های باید بپرسند این است که استان گیلان در سال چه میزان تعهد درآمد به دولت داشته و چه میزان بودجه دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد استان گیلان در این مبلغ ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۳۶ میلیارد تومان یعنی ۴۲/۱ درصد و رتبه ما در میان استان ها ۱۵ می باشد، اما سهم ما از منابعی که به خود اختصاص می دهیم ۷/۳ درصد است که در این رقم در رتبه ۱۱ قرار گرفته ایم و ما باید تلاش کنیم که سهم کمتری تعهده کرده و سهم بیشتری جذب کنیم.

جعفرزاده تصریح کرد :  کل بودجه ۱۰/۸۸ رشد داشته است. بحث درآمدی دولت ۱۱۲ هزار میلیارد از مالیات و ۱۱۱ هزار میلیارد تومان از فروش نفت تحقق پیدا می‌کند. در زمینه هزینه‌های دولت نیز ۵۴ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان برای  پرداخت یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

جعفرزاده  تاکید کرد :  در سال ۹۶ فروش نفت روزانه دو میلیون و ۱۷۵ هزار بشکه  به علاوه صادرات ۲۴۵  هزار مترمکعب میعانات گازی پیش بینی شده است .سهم پسماند از بودجه را ۵۴ میلیارد است.

وی  همچنین سهم پسماند از بودجه را ۵۴ میلیارد تومان عنوان کرد و سهم آن در بودجه را  ۲ صدم درصد دانست.

جعفر زاده ضمن بیان مشقات دولت در خصوص تامین شرایط مالی کشور گفت : هر کسی بخواهد در کسوت ریاست جمهوری بنشیند نمی‌تواند کاری بیشتر از این انجام دهد.

وی ادامه داد : برخی ها این ایراد را بیان کرده اند که لایحه بودجه قبل از تدوین برنامه ششم تکمیل شده است اما باید عرض کنم که لایحه بودجه برشی از برنامه توسعه است . ۱۲۰ میلیارد تومان برای سیاست تشویقی صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد : چهار حوزه آب ،  فاضلاب ، محیط زیست و حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت مشخص شده است و تمرکز تمام دستگاههای اجرایی موضوع بند ب در مناقصات و حساب های خزانه داری کل کشور شده است . تامین بار مالی و افزایش حقوقی شاغلان و بازنشستگان ۱۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است .

وی در خصوص  بودجه سیاست های تشویقی دولت در صادرات غیر نفتی گفت : ۱۲۰ میلیارد تومان برای سیاست تشویقی صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است .همچنین ۲۲۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی دیده شده است . تسهیلات سرمایه گذاری و اشتغال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

وی عنوان کرد : یارانه سود تسهیلات واحد های تولیدی با اولویت صادرات ۱۰۰ میلیارد تومان ، ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی تولید ، فرآوری و خرید تضمینی چای ، توسعه فرهنگ قرآنی ۱۰۰ میلیارد تومان در تملک دارایی ها اولویت طرحهای سفر مقام معظم رهبری است اولویت دوم طرحهای مصوب سفر ریاست جمهوری می باشد .

برای توسعه زیر بناهای روستایی ۲۵۰ میلیارد تومان ، و برای ساماندهی حاشیه شهرها هم ۲۰۰ میلیارد تومان ، توجه به طرحهای بخش محیط زیست و جنگل ها و حوزه ورزش و جوانان و توسعه کشت دانه های روغنی و رفع آلودگی رودخانه ها اعتبار دیده شده است . درآمد دولت از استانها  ۸۷ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد :  درآمد دولت از استانها  ۸۷ هزار میلیارد تومان است و  ۲۵ هزار میلیارد آن در بین استان‌ها توزیع می‌شود، کل بودجه پیشنهادی دولت برای استان گیلان ۹۷۰ میلیارد تومان است.

جعفرزاده کل بودجه پیشنهادی دولت برای استان گیلان را  ۹۷۰ میلیارد تومان دانست و گفت: نسبت سهم در بودجه گیلان افزایش پیدا کرده است.

در پایان جعفرزاده نماینده  محترم مردم رشت به سوالات حاضرین جلسه در خصوص رویکردهای بودجه در سال 96 پاسخ داد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil