پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :  تلگرام از نمونه نرم افزارهای نسبتا نوینی به شمار می رود که بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،حداقل 80 درصدِکاربرانش از جامعه ایرانی شکل گرفته است.

این فناوری، پس از ورود به ایران با سرعت خیره کننده‌ای در میان طیف های مختلف و طبقات متعددی از جامعه مورد استفاده قرار گرفت که بخش قابل توجهی از جمعیت جوان و نوجوان این مرز و بوم را به نوعی شیفته و دلبسته خود کرد.

شاید آن زمانی که پاول و نیکلای دورف، دو برادر آلمانی این نرم افزار را طراحی کردند، گمان نمی کردند که بخش اعظم مشتریان پرو پا قرص این فناوری از، جوانان و نوجوانان جامعه ایرانی خواهد بود.

پیش از این در قالب گزارشات متعددی، مخاطرات و پیامدهای منفی این نرم افزار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفتگو با صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات، این بار مزایای این فناوری به بحث گذاشته شود.

تلگرام،رسانه‌ای فراگیر

یدا...شهمیرزادی، دانش آموخته رشته ارتباطات با اشاره به نقش بسیار برجسته و تعیین کننده اینترنت و فناوری های مرتبط با این حوزه در تحولات اجتماعی جهان معاصر اظهار داشت: موج استفاده از این نرم افزارها به میزانی افزایش یافته که امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که نسبت به این نرم افزارها ناآشنا یا بی اطلاع باشد.

وی افزود: کارکردهای شبکه‌های اجتماعی و تلگرام در ابعاد و عرصه‌های گوناگون قابل بررسی است و این امر،در عرصه رسانه و علوم ارتباطات بیش از پیش ملموس و محسوس به نظر می رسد.

دانش آموخته رشته ارتباطات بیان کرد: در طول یکسال گذشته،نمونه های متعددی از تأثیرگذاری تلگرام در جامعه مشاهده شده که موضع گیری ها در خصوص حادثه فوت عباس کیارستمی،قطع شدن پای سرباز مریوانی در پادگان عجب شیر و فوت بیش از20 سرباز پادگان05کرمان در محور تبریز-سیرجان... از نمونه های آن به شمار می رود.

شهمیرزادی بیان کرد:به واقع،در موارد فوق، نقش شبکه های اجتماعی و علی‌الخصوص تلگرام در اطلاع رسانی وسیع،فراگیر و گسترده قابل احساس است و متعاقبا شاهد بوده ایم این فناوری به میزانی اثرگذار بوده که بعضا مسئولان و دستگاه های ذیربط را وادار به واکنش کرده و یا اینکه ،باعث اعمال و ایجاد حساسیت هر چه بیشتری نسبت به موضوعات و ماجراهای این‌چنینی شده است.

وی افزود:به واقع،تلگرام تمامی مردم را به نوعی مشغول ساخته و در این میان جوانان و نوجوان بصورت هر چه بیشتری با این فناوری اُخت شده اند که البته در میان این شیفتگی و وابستگی ها،مخاطراتی نیز وجود دارد .

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به هر ترتیب آنچه که در خصوص تلگرام با قاطعیت می توان مطرح نمود،دال بر این موضوع است که بصورت روزانه،حجم انبوه و وسیعی از اطلاعات در مقابل دیدگان کاربران این نرم افزار و شبکه های اجتماعی قرار می گیرد.

شهمیرزادی گفت:طبیعتا در چنین شرایطی،هر روز اذهان و افکار عمومی در معرض و تحت تاثیر داده هایی قرار می گیرد که می تواند مخاطبان و کاربران را به سمت وسویی خاص و متفاوت سوق دهد.

وی افزود:همگرایی،هم افزایی،وحدت و همسویی هر چه بیشتر، از نمونه مولفه های حائز اهمیتی به شمار می رود که در صورت اتخاذ تدابیر موثر و دقیق،از چنین ظرفیت عظیم و بالقوه ای می توان برای پیشبرد اهداف خرد و کلان کشوری بهره برد.

سهم تلگرام در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به چه میزانی است؟

شهرام مهدور،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی با اشاره به تاثیرات بسیار تامل برانگیز فضای مجازی،اینترنت و شبکه های اجتماعی( همچون تلگرام) در جامعه ایرانی،عنوان کرد:بدون تردید،ظهور و بروز و عرصه چنین فناوری هایی در حوزه های متعدد اجتماعی،فرهنگی سیاسی و اقتصادی قابل بررسی است اما تاثیرات اجتماعی این نرم افزارها در جامعه ایرانی به مراتب بیشتر از جوامع دیگر به نظر می رسد.

وی افزود:البته آمار،بررسی و تحقیقات مُتقَن،علمی و کارشناسی شده ای در این خصوص انجام نشده،اما با عنایت به این واقعیت که بخش عمده ای از کاربران شبکه اجتماعی تلگرام از جامعه ایرانی می باشند،لذا طبیعتا تاثیرگذاری این فناوری قابل توجه خواهد بود.

مهدور گفت:این نرم افزارها به میزانی در میان اقشار اجتماعی و بخصوص جوانان و نوجوانان رسوخ و رسوب پیدا کرده که تاثیرات آن ،در اوقات فراغت این قشر ازجامعه ایران،نیز مشهود و ملموس به نظر می رسد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:ارتقای سطح اطلاعات عمومی مردم و جامعه از دیگر محاسن این فناوری ها به شمار می رود و با وجود نقدهایی که در خصوص انتشار مطالب و موضوعات غیر موثق و غیر علمی در این خصوص وجود دارد،اما به هر حال در این میان،موضوعات پرمحتوا،پر مغز و مستدل علمی نیز منتشر می شود که این امر می تواند در تقویت اندوخته علمی کاربران موثر واقع شود.

مهدور در خاتمه یادآور شد:البته نباید از نظر دور داشت که محاسن این فناوری،نافی مخاطرات و آسیب ها وتبعات منفی غیر قابل اتکار آن نیست که رفع،دفع وکنترل و مهار چنین تهدیداتی،مستلزم اتخاذ تدابیر هوشمندانه فرهنگی و البته عزم همگانی کاربران برای بهره وری شایسته و اصولی تر از چنین نرم افزارهایی است.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil