پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل،حجت الاسلام و المسلمین روحانی پس از نام خدا و ذکر آیاتی از کلام الله مجید، سخنان خود رابا ذکر بیت "عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا " آغاز کرد و افزود: آنچه من می دانم، این است که بسیاری از مردم در دعاهای ماه مبارک رمضان، برای مذاکره کنندگانمان دعا کردند و من امروز به آنها اعلام میکنم که دعاهای آنها مستجاب شده است.

وی افزود: ما در شرایط خاصی در منطقه قرار داریم. باید بگوییم دوران 12 سال گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملا ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است. این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه تر و کم هزینه تر هم دارد.

 

رئیس جمهور اضافه کرد: موضوع مهم هسته ای ایران از یک طرف تبدیل شده بود به یک موضوع سیاسی و بین المللی، تاجایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در سورای امنیت با قطعنامه های متعدد تحریم روبرو شده بود و از طرفی، تبدیل شده بود به یک موضوع ایران هراسی در جامعه و جهان که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته ای است و از طرف دیگر، از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما دارای اهمیت بود و از لحاظ اجتماعی تبدیل شده بود به یک مسئله غرور و عزت ملی.  همچنین از لحاظ اقتصادی با فشارهایی که تحریم کنندگان بوجود آورده بودند شرایط سختی را در جامعه بوجود آوردند گرچه همانطور که قبلا هم تاکید کردم هیچگاه تحریم موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیر گذار بود.

روحانی با بیان خوشنودی از همزمانی این رویداد با ماه مبارک رمضان گفت: البته ماه رمضان همواره برای مردم ما مایه نشاط و شادی بوده است. در 25 رمضان سال 92 روز تحلیف بود و امسال 27 ماه رمضان روز امضای تفاهم جامع می باشد.

 

وی با بیان اینکه ما برای رسیدن به هر هدفی، باید قدمهای لازم را برداریم و از لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم را آماده کنیم، گفت: برای افکار عمومی باید توضیح دهیم  که مذاکره به معنی خواندن بیانیه نیست، مذاکره به معنای بده بستان است و به این معناست که پولی داده می شود و خانه مورد نظر خریداری می شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد. ما دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع ملی و مصالح ملی، بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم. ما همواره بر این نکته تاکید کردیم که این مذاکرات، برد و باخت نخواهد بود. هر مذاکره ای که بصورت برد و باخت باشد پایدار نخواهد بود. مذاکره و توافقی می تواند پایدار باشد که برای دو طرف برد برد باشد. این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم و مذاکره کنندگان ما بر این مبنا از 23 ماه پیش کار خود را آغاز کردند.

 

روحانی افزود: از طرف دیگر برای دستیابی به توفیق، ما نیاز به اجماع داشتیم. واضح و روشن است که در داخل کشور سیاسیون و جناح ها فکر واحد ندارند اما در مسائلی که به امنیت ملی و توسعه ملی ما مربوط می شود، خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه ما، توانستیم به اجماعی در این زمینه دست یابیم.

 

وی اضافه کرد: راه مذاکره قبل از آغاز این دولت، و اساسا از روز نخست موضوع هسته ای، از 12 سال پیش طبق نظر مقام معظم رهبری آغاز شد وما از سال 82 این مذاکرات را در تهران و یا در پایتخت های اروپایی و یا کشورهای همسایه ادامه دادیم. منتها مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت اعلام کردند که ما دولتی را می خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توام با صلح و توام با حرکت توسعه ای کشور رو به جلو و رفاه مردم مد نظر قرار دهد و همین مسیر و راهی بود که دولت یازدهم انتخاب کرد و آغاز کرد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: البته ملت بزرگ ایران همواره ملت ادب، ملت منطق و ملت استدلال بوده . من از روز اول در مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند. آنچه امروز به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک به دست آمد ریشه آن بر می گردد به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف 1+5 که اگر این دو نبود ما دستاوردی نمی داشتیم.

وی گفت: از طرف دیگر لازم بود برای اینکه موفق شویم بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. آن زمانی که در شرایط تحریم ما مذاکره را آغاز کردیم تورم بالای 40 و از لحاظ رشد اقتصادی منفی 6 بودیم اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد، هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قوی ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای 1+5 داده شد. از طرف دیگر آنچه از همه چیز مهم تر بود ایستادگی مردم شجاع ایران بود که امسال صوم استقامت با افطار فتح و ظفر توام گشت. این ایستادگی مردم بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد.

 

روحانی چهار هدف برای ایران در مذاکرات عنوان کرد و افزود: هدف اول این بود که برنامه هسته ای را ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریم های طالمانه را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه هایی که غیر قانونی بود لغو کنیم و هدف چهارم این بود که  پرونده هسته ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساسا از شورای امنیت خارج کنیم.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است.

روحانی افزود: البته در این 23 ماه برای اینکه خط قرمزها مراعات شود و به اهدافمان برسیم می دانید که تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلمات ها، حقوق دان ها، اقتصاد دان ها و دانشمندان هسته ای صورت گرفت.

روزهای اول مذاکره به ما می گفتند در دوران محدودیت که در این توافق 8 سال اعلام شده، ایران فقط 100 سانتریفیوژ داشته باشد اما بعدا رسیدند به هزار و در آخرین حرف به 4 هزار سانتریفیوژ رسیدند. امروز در شرایطی توافق انجام شده که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی سازی ادامه خواهند داد.

 

رئیس جمهور ادامه داد:  می گفتند دوران محدودیت شما 20 سال به اضافه 25 سال باشد، بعدها گفتند 20 سال اما در نهایت به 10 سال و در مذاکرا ت روزهای اخیر به 8 سال تقلیل پیدا کرد. در تحقیق و توسعه می گفتند تحقیقات فقط با دستگاه های آی آر وان امکان پذیر است. حرف مضحکی بود چون این دستگاه را داشتیم. بعدها گفتند آی آر 2 اما آنچه ایران می خواست آی آر 6 و 8 بود و بر اساس توافق امروز، بعد از اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز به آنها آغاز می شود.

می گفتند در اراک راکتور بماند اما آب سنگین نباشد. امروز در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین راکتور اراک یاد شده و با همان ماهیت آب سنگین اراک تکمیل خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: درباره فوردو می گفتند نام فوردو بردن هم سخت است و شنیدن آن سخت تر. بعد گفتند در فوردو هیچ سانتریفیوژی نباید باشد و تبدیل به مرکز تحقیقات شود اما اکنون بیش هزار سانتریفیوژ در فوردو استقرار خواهد داشت.

 

رئیس جمهور درباره سرنوشت تحریم ها گفت: درباره لغو تحریم ها می گفتند لغو یکجا هرگز! و باید ماه ها بگذرد تا ما اعتماد پیدا کنیم و تحریم ها را تعلیق کنیم تا اگر آژانس گزارش مثبت داد قدم به قدم لغو شود. امروز اعلام می کنم که در روز اجرای توافق، همه تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریم های مالی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها و تمام تحریم های اقتصادی بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

روحانی با بیان اینکه "در زمینه اشاعه ای هم قرار است، کالاهای دو منظوره در کمیته ای بررسی شود، افزود:  نسبت به قطعنامه های سازمان ملل می گفتند اول 6 ماه این قطعنامه ها را اجرا کنید تا زمان لغو آن فرا برسد. طبق توافق امروز در روزهای آینده تمام 6 قطعنامه قبلی لغو خواهد شد. همچنین درباره اینکه پرونده ایران بطور کامل از شوری امنیت خارج شود می گفتند اول آژانس گزارش دهد اما امروز بعد از اجرای توافق ده سال بعد بطور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.

 

رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است بپرسند که آیا این توافق برمبنای اعتماد به 1+5 بنا شده است. اگر اینطور بود که به  23 ماه مذاکره نیاز نبود. برای ما در بحث اعتماد، اجرای این توافق آغاز یک امتحان است اگر این توافق به دقت و بخوبی اجرا شود، قدم به قدم اجرای این توافق می تواند آرام آرام خشت های دیوار بی اعتمادی را بردارد.

وی افزود: روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که سابقه بسیار بدی برخی از آنها نسبت به ایران داشته اند و برخی هم سابقه خوبی نداشته اند اعتماد کنیم.

 

روحانی گفت: البته این توافق دوطرفه است. ما یک بار آن را در توافقنامه ژنو محک زدیم و بر مبنای آن گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است و اگر آنها پایبند باشند ما هم البته پایبندیم. ملت ایران همواره در تاریخ پای عهد و پیمان خود ایستاده به شرط اینکه طرف مقابل هم پای عهد خود ایستاده باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این توافق مراحلی دارد که امروز مرحله اول بود.

امروز طرفین بر متن و ضمائم پنجگانه اتفاق کردند. مرحله بعد در روزهای آینده خواهد بود و این متن، در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد شد و باید به تصویب برسد. ذیل ماده 25 و نه در فصل 7 و در مواردی که مربوط به لغو قطعنامه های قبلی است طبق ماده 41 و پس از آن مراحلی که مربوط به کشورهای مختلف است ادامه می یابد و سپس در روزی که نامش روز توافق است، (امروز روز بیانیه مشترک بود و چند روز بعد که در شورای امنیت مطرح می شود، روز نهایی شدن است) بعد از حدود بیش از دو ماه به روز توافق می رسیم و روزی است که اتحادیه اروپا و امریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و از آن زمان است که اقدامات ایران آغاز می شود.

روحانی ادامه داد: اقدامات ایران همراه خواهد بود با اقدامات آنها که زمانی به طول می انجامد. ممکن است بیش از دو ماه آن زمان هم طول بکشد و آن روز می شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای توافق خواهد بود. اما این مهمترین روز در طول 12 سال گذشته است. امروز روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرت ها فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و اعلام کردند که در زمینه فناوری هسته ای به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که قدرت های بزرگ اعلام کردند همه تحریم ها برداشته خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد.

امروز یک پایان است و یک آغاز. پایانی برای ظلم ها و اتهامات غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری های جدید در جهان. امروز تنها برای مردم شیراز و اصفهان و خراسان و کرمان و دیگر شهرهای ایران بخاطر اینکه مشاهده می کنند زنجیرهای تحریم در حال گسسته شدن هستند باعث خوشحالی نیست، بلکه مردم فلسطین، قدس و لبنان هم خوشحال هستند چون رژیم غاصب صهیونیستی تلاش های واهی که در طول این 23 ماه انجام داد به شکست منتهی شد. امروز کشورهای منطقه هم خوشحال هستند چون بسیاری از بهانه های واهی برای فشار بر منطقه پایان می پذیرد.

روحانی افزود: اگر برخی از کشورهای 1+5 اعلام کنند که ما ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم همه دنیا بخوبی می دانند که ساخت بمب اتم به فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان یک امر غلط و ضد انسانی در دیدگاه دانشمندان ما بوده و ما هرگز دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهیم بود.

رئیس جمهور در پایان، از ملت ایران، رهبر معظم انقلاب، از مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح تشکر کرد و گفت: من اجازه نمی دهم که کسی با اتهام و سخن ناروایی به امید مردم برای رونق اقتصادی و صلح و امنیت لطمه بزند. امروز روز پایان نیست، روز آغاز حرکتی نو و نشاطی نو و امید و آینده ای بهتر برای جوانانمان است.

روحانی خطاب به کشورهای همسایه گفت: مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان را بخورید. ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خود می دانیم. ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می دانیم. علم و فناوری و توسعه ما به نفع همسایگان خواهد بود. ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود. ایران به دنبال فشار بر کشورهای دیگر نیست و روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت و نزدیکی و اتحاد بیشتر را خواهانیم.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: ملت بزرگ ایران، ما مسیر را با کمک شما تا موفقیت ادامه خواهیم داد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil