پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : کیوان محمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون بررسی بودجه 96، اظهار کرد: اعتقاد و نیاز ما به رسانه صرفا به هفته یا روز خاصی محدود نمی شود و در پیشبرد امور نیاز به ابزارهای رسانه ای را از لوازم اولیه می دانیم.

وی افزود: همانطور که مطلعید لایحه بودجه سال 96 در مجلس در حال بررسی است، با اینکه هنوز هیچ مصوبه ای در این خصوص صورت نگرفته با این حال عده ای پیشاپیش دغدغه های خود را عنوان کرده اند که برای گروهی از اصحاب رسانه و دست اندرکاران دیگر موجب بروز سوالاتی شده است.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه استان این دغدغه ها را به فال نیک گرفته و به دور از انگیزه شناسی افراد، چنین روحیه ای را پاس می دارد و قطعا در تقویت آن نقش مثبت ایفا خواهد کرد زیرا حساسیت مردم بر توسعه استان در نهایت پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: ما هم معتقدیم که رسانه ها باید پرسشگر و مطالبه گر باشند، ولی باید بدانند که کدام پرسش را از چه منبعی بپرسند؟ زیرا پاسخ افراد غیر مسئول و غیر کارشناس یا آنان که از اطلاعات کافی و وافی برخوردار نیستند، ارزش خبری و تحلیلی ندارد و جز ایجاد نگرانی و دلسردی در جامعه پیامد دیگری نخواهد داشت. از سوی دیگر پرسشگران محترم باید پاسخ مقامات مسئول و مربوط را به پرسش های خود به درستی و با رعایت اصل امانت داری منتقل کنند، در غیر اینصورت در رسالت اطلاع رسانی خود متهم به سهل انگاری و سو گیری خواهند شد و رسانه جایی نیست که افراد نا اهل در آن دوام بیاورند.

وی  در خصوص دغدغه بعضی از دست اندرکاران اجرایی هم گفت : اگر دغدغه افراد صرفا در مقابل تریبون ها، صفحه رسانه ها یا جلسات خصوصی غیرکارشناسی و بازتاب آن در مجامع عمومی گل کند، فاقد ارزش علمی و به دور از معیارهای صدق و خیرخواهی ارزیابی خواهد شد. خصوصا اگر به هنگام تشکیل جلسات توجیهی و تصمیم گیری در عالی ترین سطوح برنامه ریزی و بودجه بندی برای استان، با غیبت و فقدان آنان همراه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مردم گیلان مطمئن باشند که با حضور استانداری باتجربه، دلسوز و متین - نمایندگانی عموما شجاع، فعال و پرتلاش و مدیرانی کوشا و در راس همه شخصیت فرهیخته و برجسته ای چون جناب دکتر نوبخت، فرزند دانا و توانای ایران اسلامی و افتخار رشت و گیلان، احتمال کوچکترین کم توجهی به منافع استان گیلان وجود ندارد. قطعا گیلانیان عزیز هم با مناعت طبع بالایی که دارند انتظار حذف حق و حقوق استان های دیگر و جذب آن به استان خود را ندارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه کل کشور در سال 96 گفت: بودجه کل کشور بالغ بر یک میلیون و هشتاد و پنج هزار میلیارد تومان ( 1،085،000 میلیارد تومان)  است ، که بدون درآمدهای اختصاصی، صرفاً 300 هزار میلیارد تومان از آن در اختیار دولت برای اداره کشور قرار گرفته است، از مبلغ فوق 79 % بصورت هزینه ای (236،000 میلیارد تومان) و 21 % (63،000 میلیارد تومان) به عنوان تملک دارایی یا عمرانی هزینه خواهد شد . محمدی در ادامه گفت که این نسبت 20 به 80 نشانه ساختار نامناسبی است که باید به مرور در تغییر آن همت کنیم، تا بودجه بیشتر صرف توسعه ، پیشرفت و رفاه کشور شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفت : از بودجه عمومی دولت حدود 16،800 میلیارد تومان (8،800 میلیارد هزینه ای و 8000 میلیارد عمرانی) یعنی حدود 5.6 % در اختیار استانهاست و بقیه در سطح ملی و وزارتخانه ها تصمیم گیری و توزیع می شود. در واقع تمام مباحثی که در خصوص بودجه در استانها صورت می گیرد روی همین 5 تا 6 درصد در سالهای مختلف است .

محمدی در ادامه این بحث جدولی از بودجه استانی طی سالهای 90 تا 96 را برای  حاضران تشریح کرد.

در ادامه جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر ، به مصوبه  30 میلیارد تومانی در سفر رئیس محترم  جمهور برای حل مشکل صیادان  اشاره کرد و گفت: در سایه تلاش مدیریتی در دهه اول بهمن ماه مطالبات صیادان پرداخت خواهد شد.

وی از اختصاص 500 میلیارد تومان برای اتمام پروژه راه آهن قزوین- رشت سخن گفت و ادامه داد: اگر شش نقطه بحرانی راه آهن گیلان حل شود، با توجه به تاکیدات ریاست محترم جمهور در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌ برداری از این مسیر خواهیم بود.

وی افزود: راه آهن گیلان فقط برای مردم گیلان نیست بلکه یک پروژه ملی و بین المللی است  و روسای جمهور کشورهای مختلف خواستار ساخت این راه آهن هستند بنابراین مردم گیلان مطمئن باشند که این راه آهن  افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: راه آهن گیلان جزو معدود پروژه های کشور هست که به هیچ وجه مشکل مالی ندارد  و تخصیص 100 درصد دارد.

محمدی مشکل محیط زیست گیلان را در آینده مهترین مشکل استان دانست و افزود: مشکل بیکاری را می‌توان با یک برنامه درست حل کرد  اما مشکل محیط زیست به راحتی قابل حل نیست.

وی تصریح کرد: اگر تمام پل‌های تهران را از طلا احداث شوند ولی آلودگی هوا را حل نکنیم ارزشی ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان اظهار داشت: مسئله محیط زیست گیلان با بودجه‌های قطره چکانی حل نمی‌شود برای مثال فاضلاب انزلی هفتصد میلیارد هزینه بر می‌دارد.

وی خطاب به منتقدان گفت: چرا سوال نمی‌شود که برنامه‌های کشور پنج ساله است ولی دوران ریاست جمهوری ۴ ساله!

محمدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه منظور شما از این افراد غیرکارشناس چه کسانی بوده‌اند، گفت: از من اسم نخواهید، مسوول بودجه کارشناسان ما هستند و باید صحبت کنند و اینکه چه کسی چه حرفی زده مهم نیست.

محمدی از پیشنهاد بودجه استان با رقم 624 میلیارد تومان برای سال 96 خبر داد و اضافه کرد: این رقم در سالجاری 542 میلیارد تومان بود. بودجه هزینه ای استان نسبت به سال گذشته 16.2 % و بودجه عمرانی استان حدود 14 % افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان  در پایان گفت : با پیگیری های استاندار محترم ، سازمان برنامه و بودجه و حضور سه تن از نمایندگان محترم  گیلان در کمسیون تلفیق بودجه 96 حق و حقوقی از گیلان تضییع نخواهد شد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil