پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل:غلامرضا سلیمانی گفت : هنگام آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 14 هزار واحد صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی سطح شکور تعطیل بودند.
وی گفت: امسال نیز فعال سازی مجدد هزار واحد صنعتی دیگر از واحدهای تعطیل در شهرکها در دستور کار قرار گرفته است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: 941 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد 785 شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده اند.
وی ادامه داد: در شهرکها و نواحی صنعتی فعال کشور با 64 هزار واحد صنعتی قرارداد بسته شده که از این تعداد 34 هزار و 500 واحد به بهره برداری رسیده و 12 هزار واحد بیش از 50 درصد پیشرفت اجرایی دارند.
سلیمانی گفت: در واحدهای فعال مستقر در شهرکهای صنعتی کشور 551 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای حدود 700 هزار نفر شغل ایجاد شده است.
وی افزود: حدود 40 درصد صنایع کشور در شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند که بیش از 97 درصد آنها در زمره صنایع کوچک و متوسط به شمار می روند.
او ادامه داد: از مجموع 88 هزار واحد صنعتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب مجوز کرده اند 81 هزار واحد کوچک و متوسط هستند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
مشکل عمده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را کمبود سرمایه در گردش عنوان و بیان کرد: برای رفع این مشکل طرحی از سوی این سازمان مبنی بر تامین سرمایه در گردش، تکمیل ظرفیت واحدهای فعال و کمک به تکمیل طرحهای صنعتی نیمه تمام بالای 88 درصد پیشرفت اجرایی، به دولت ارائه و تصویب شد.
وی گفت: اجرای این طرح با کمبود منابع مالی دولت همزمان شد و موفق نشدیم آن را به مرحله اجرا درآوریم، با این حال دو هفته پیش دوباره شورای عالی اشتغال طرح را مورد بازنگری قرار داد.
او افزود: در بازنگری این طرح مساعدت مالی برای کل واحدهای صنعتی مستقر در شهرکها با همکاری سه بانک صنعت و معدن، توسعه تعاون و بانک رفاه کارگران به تصویب رسید که هفته آینده نهایی می شود.
سلیمانی ادامه داد: اکنون حدود 18 درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکها تعطیل هستند که قرار است با مجریان این طرحها تعیین تکلیف شود تا به محض ورود سرمایه گذار زمین جدیدی به آنها واگذار و زمینه فعالیت مجددشان فراهم شود.
وی گفت: سایر واحدهای صنعتی در شهرکها با ظرفیت 50 درصد و تعدادی هم زیر 50 درصد فعال هستند و مشکل اساسی آنها کمبود سرمایه در گردش است، دولت تلاش دارد سرمایه در گردش واحدهای غیرفعال را تامین کند و آنها را از حال رکود و تعطیلی درآورد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران همچنین در خصوص علت تمرکز دولت بر صنایع بزرگ در دو سال گذشته اظهارداشت: شرایط اقتصاد کشور در وضعیت رکود تورمی قرار داشت لذا دولت تلاش کرد در وهله نخست تورم را کنترل کند.
وی افزود: زمانی که تورم کنترل شود بخشهای اقتصادی در مقابل سرمایه گذاری ایمن می شوند ولی برای خروج از رکود لازم است نخست بخشهای پیشران مانند صنعت خودرو فعال شوند زیرا سهم بالایی در نرخ تولید ناخالص داخلی دارند.
سلیمانی گفت: صنایع بزرگ مجموعه ای از صنایع پایین دستی را دربرمی گیرند لذا با فعالسازی صنعت بزرگی مانند خودرو، صنایع کوچک مانند قطعه سازی رونق می گیرند.
وی افزود: توجه دولت تدبیر و امید بر این بوده که بخشهای پیشران صنعت را فعال سپس صنایع کوچک را تقویت کند زیرا بنگاههای کوچک این قابلیت را دارند که سریعتر به چرخه اقتصادی بازگردند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
گفت: اکنون نیز راهبرد نظام در سیاستهای برنامه ششم توسعه تاکید بر توسعه صنایع کوچک بوده و تلاش می کند تا کل زنجیره تولید را مورد حمایت قرار دهد نه فقط یک بنگاه اقتصادی کوچک.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil