پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :مهندس محمدحسین مقیمی امروز  در اولین همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر در دانشگاه گیلان به موضوع پدافند غیرعامل اشاره و اضافه کرد: این مهم، امری است که در تمامی طرح های اساسی کشور باید لحاظ شود و جزو مصوبات قانونی است.

مقیمی افزود: از نظر اسناد بالادستی، هیچ مشکلی برای اجرایی کردن پدافند غیرعامل وجود ندارد و جزو سندهایی است که به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه وظیفه هر حکومتی ایجاد امنیت اعم از امنیت اجتماعی، سیاسی، شغلی و ... است، گفت: به همان نسبت که مردم دوست دارند در امنیت زندگی کنند و دولت ها نیز در همین راستا گام برمی دارند؛ طرف های مقابل، در تلاش هستند تا امنیت را از بین ببرند و از شرایط به نفع خود بهره بگیرند.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه دشمن همواره علیه ما در حال عملی کردن تهدیداتش است، خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب دشمن تهدیداتش را آغاز کرد و در شرایطی که احساس می‌کرد ما در نقطه ضعف هستیم از زمین و هوا تهدیداتش را عملیاتی و جنگ تحمیلی را به ما تحمیل کرد و تصور می‌کرد می‌تواند در یک زمان کوتاه تهدیداتش را عملیاتی و نظام را نابود کند.

مهندس مقیمی تاکید کرد: همیشه باید در وضعیتی باشیم که خود را در مقابل تهدیدات، آماده کنیم چراکه دشمن پیوسته در صدد عملیاتی کردن تهدیدات خود است.

قائم مقام وزیر کشور اظهار داشت: در تمامی طرح های اجرایی و عمرانی کشور نظیر ساختمان سازی، ساخت پالایشگاه، راهسازی، ساخت فرودگاه و... می بایست پدافند عامل لحاظ شود و این کاری است که دولت یازدهم به طور جدی در دست اقدام دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی دفاع عامل باید را داشته باشیم و در بحث نیروهای مسلح و تجهیزات و... به‌روز باشیم و از علم و دانش روز استفاده کنیم که این‌کار توسط وزارت دفاع در حال انجام است .

وی با یادآوری اینکه پدافند غیرعامل اقتدار ما را بالا می برد، افزود: هرچقدر قدرتمندتر باشیم و اقتدار ما بیشتر باشد، دشمن جرأت تهدید را به خود نمی دهد چراکه محکم بودن ما در مقابل دشمن، ما را از نگاه تهاجمی دشمن، مصون می دارد.

مقیمی با بیان اینکه دامنه شمول پیشرفت الکترونیک سراسر جهان را فراگرفته و متعاقب آن حملات سایبری که بصورت هک کردن سایت ها و مراکز الکترونیکی بروز و ظهور کرده است، افزود: اگر به پدافند غیرعامل به طور اصولی توجه داشته باشیم، می توانیم با تهدیدات این بخش مقابله و از دسترسی دشمنان به اطلاعات سری کشور جلوگیری کنیم که خوشبختانه باید اعلام کنم امروز با توجه به سازماندهی مسائل مربوط به جنگ های نوین و حوزه سایبری کشور توانستیم در کمترین زمان با هرگونه حمله ی دشمن مقابله کنیم که در این خصوص از جمله مهمترین و بارزترین اقدامات دولت یازدهم، توجه به رعایت پدافند غیرعامل در بحث هسته ای است[یوسف1] .

وی ادامه داد: البته خوشبختانه در این بخش توجهات لازم را داشته ایم و در کوتاه مدت، توانسته ایم پاسخ تهدیدات را بدهیم اما در همه شرایط ، باید نقاط حساس کشور را در مقابل هجمه های دشمن ایمن سازی کنیم.

وی افزود: برخی از این هجمه ها فیزیکی نیستند، بلکه اقداماتی سریع و فوری هستند که باید برای آنها برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: دیگرانی که توانسته اند خود را در برابر هر نوع تهدید آماده کنند، هزینه وارد کردن تهدید را بالا برده اند و نگذاشته اند دولت های متجاوز، به اهداف خود برسند.

به گفته مقیمی، برای اینکه مورد تجاوز قرار نگیریم، باید همیشه آماگی لازم را داشته باشیم و به موازات پدافند عامل (شامل تجهیزات دفاعی) ، آمادگی اقتصادی را بالا ببریم.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: باید آنقدر قوی باشیم که اگر مورد هجمه قرار گرفتیم، بتوانیم از خود دفاع کنیم و اقتصاد مقاومتی ، یکی از راه های مقابله با تکانه های دشمن است.

مهندس مقیمی گفت : در ارتباط با سالم سازی اقتصاد، دولت یازدهم اقتصاد از ریل خارج شده را به ریل برگرداند و اقدامات علمی و تخصصی خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: در زمینه اقتصادی، اقداماتی انجام شده که جامعه علمی کشور، آن اقدامات را قبول دارد.

مقیمی یادآور شد: ما هیچگاه حاضر نشدیم از بانک مرکزی پول قرض کنیم، بلکه به سمت تک رقمی کردن تورم، مهار بیکاری و ... حرکت کردیم و رشد اقتصادی منفی در کشور را به سمت رشد مثبت بردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه فرصت ها برای اجرایی کردن راهبرد اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم، گفت: باید در ارتباط با حفظ سرمایه ها در مقابل هجمه های دشمن، دقت های لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به تعبیر دقیق تر باید اقتصاد را مقاوم کنیم و از سرمایه های خویش، بگونه ای حفاظت کنیم که اگر دشمن تصمیم سوئی داشته باشد، با هزینه گزافی مواجه شود و همین موضوع، مانع اقدام دشمن شود.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه سخنانش گفت: دولت یازدهم در بخش اقتصادی به زیرساخت ها توجه دارد و در بخش علمی نیز، به طرح های دانش بنیان برای مقاوم سازی اقتصادی اهتمام لازم را دارد.

قائم مقام وزیر کشور گفت: برگزاری این همایش‌ها و طرح موضوعات در دانشگاه‌ها، مدارس و... کمک می‌کند تا مردم از آن اطلاع یابند و براساس قانون تاکید داریم که بحث پدافند غیر عامل را مد نظر قرار دهیم و خود مجریان طرح‌ها این مباحث را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور برای مجریان، نخبگان جامعه و.. مهم است، بیان کرد: اگر استانی در اجرای طرح‌هایش به مبحث پدافند غیر عامل توجه نکند در واقع همان استان آسیب می‌بیند.

نخستین همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر، امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) در تالار حکمت دانشگاه گیلان با هدف هم افزایی علمی و تولید دانش بومی مرتبط با مسائل دریای خزر و حوزه آن در زمینه پدافند غیرعامل برگزار می شود.

فراخوان مقالات به همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه داشت.

اقتصاد دریامحور با رویکرد پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل در حوزه گردشگری و اکوتوریسم دریای خزر، حمل و نقل دریایی و الزامات پدافندی، منابع انرژی دریای خزر از نگاه پدافند غیرعامل ، نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه دریای خزر ، پدافند غیرعامل در بخش شیلات، کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه پایدار در حوضه آبی دریای خزر، آلودگی‌های زیست محیطی و بیولوژیک در دریای خزر، پدافند غیرعامل در مهندسی با رویکرد استان‌های شمالی، نفوذ دشمن، چالش‌ها و راهکارها با نگاه به مسائل استان‌های کرانه دریای خزر، معماری و شهرسازی استان‌های ساحلی با رویکرد پدافند غیرعامل، تهدیدات نوین در حوزه دریای خزر با نگاه آینده پژوهی (سایبری، زیستی، جنگ نرم) و فرهنگ، هویت، دین و ارزش های اجتماعی با رویکرد پدافند غیرعامل از محورهای برگزاری این همایش علمی است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil