جمعه 7 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : سید حسن هاشمی روز سه شنبه در حاشیه بیست و سومین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران افزود: قرار ما در وزارت بهداشت این است که دوره طرح اجباری پزشکان حذف شود و این کار را برای پنج رشته شامل طب ورزشی و پزشکی قانونی که بازار آنها اشباع شده بود، شروع کردیم.

وی ادامه داد: برای پنج رشته تخصصی دیگر نیز دوره طرح حدود 20 درصد کاهش یافته است و برنامه وزارت بهداشت این است که متناسب با اشباع بازار کار گروه های تخصصی و عرضه و تقاضای نیروی تخصصی از دوره طرح اجباری پزشکان کم کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اجرای کامل این برنامه مستلزم حمایت و کمک دولت و مجلس است، برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت های پذیرش رشته هایی که کمبود دارند‌ را افزایش دهیم، برای این کار استاد و نیروی متخصص و تجهیزات و علاقه مندان برای آموزش داریم مشکل در کمبود بیمارستانهای آموزشی است که باید رفع شود.

وی افزود: در زمان حاضر بیش از حد توان گروه های آموزشی برای گرفتن دانشجو به دانشگاه ها فشار وارد کرده ایم و بیش از این امکان افزایش ظرفیت پذیرش دستیار تحصصی و فوق تخصصی وجود ندارد اگر چه متقاضی فراوان است و در بازار کار نیز نیاز وجود دارد.

هاشمی گفت: لازمه حذف دوره، فاصله گرفتن از نگاه انقباضی در افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و تامین بیمارستان های آموزشی لازم است و تا این نگاه تغییر نکند و تیم اقتصادی دولت همراهی نکنند به این هدف نمی رسیم البته مسئولان اقتصادی دولت نیز باید در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: برای افزایش فضاها و بیمارستانهای آموزشی پروژه های مختلفی وجود دارد ولی این پروژه باید سودآور باشند، راه برداشتن موانع این است که مجلس و دولت کمک کنند که درآمدها و عدالت در پرداخت جامعه پزشکی برقرار شود.

وی گفت: راه برداشتن طرح و ایحاد عدالت در نظام پرداخت و رفع مشکلات مردم برای دسترسی بیشتر به پزشک، پرستار، داروساز، دندانپزشک و به طور کلی گروه های پزشکی تربیت نیروی بیشتر است.

وزیر بهداشت افزود: در برخی شهرستانهای دور افتاده به دلیل اینکه پزشک متخصص به تعداد کافی نداریم، کار پنج نفر را یک متخصص انجام می دهد، بعد هم عده ای می آیند، فیش حقوقی این فرد را این طرف و آ‌ن طرف منتشر می کنند و به کل کشور تعمیم می دهد و این بداخلاقی است که دود آن به چشم مردم می رود.

هاشمی گفت: اگر ما بتوانیم ظرفیت ها را افزایش دهیم و فارغ التحصیلان را بیشتر کنیم لازم نیست این قدر فشار روی پزشکان، پرستاران، گروه های آزمایشگاهی و بقیه همکاران باشد که مجبور باشند از هفت صبح تا شب کار کنند که واقعا کار خسته کننده ای است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil