شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیلشعبانعلی خاوری روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: کار احداث این خط آهن با سرعت و شتاب در حال انجام است که انتظار می رود با تامین اعتبارات، این پروژه تا پایان سال 95 به اتمام برسد.


وی اظهار کرد: اکنون این مسیر در بخش زیرسازی حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نزدیک به 35

کیلومتر روسازی و ریل گذاری از سمت قزوین به کوهین انجام شده است.


وی میزان اعتبار پیش بینی شده و مورد نیاز برای احداث راه آهن قزوین، رشت را 700 میلیارد تومان ذکر و بیان کرد: این پروژه باید تا سال 95 به پایان برسد و از اینرو از اعتبار سفر رییس جمهوری و بودجه برای امسال 220 میلیارد تومان و برای سال آینده اختصاص 350 میلیارد تومان پیش بینی شده است.


خاوری یادآورشد: از این 220 میلیارد تومان اعتبار تاکنون 85 درصد محقق شده که مابقی آن نیز تامین خواهد شد.


وی همچنین درباره احداث راه آهن رشت به انزلی گفت: این مسیر 41 کیلومتر طول دارد که اکنون در سه قطعه 6 و 7 و 8 مشخص شده که در قطعه شش پیمانکار کار می کند و قطعه هشت کارهای مناقصه اش در حال اجراست.


خاوری درباره مسیر راه آهن آستارا نیز اظهار کرد: برای راه آهن انزلی به آستارا به دنبال تامین منابع مالی هستیم و عملیات خاصی از نظر انتخاب پیمانکار انجام نشده است.


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه آهن قزوین رشت آستارا از پروژه های اولویت دار دولت و مورد توجه رییس جمهوری است. 
غلامعلی جعفرزاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، پروژه راه آهن قزوین - رشت و راه اندازی آن را بسیار مهم دانست و اظهار کرد : راه آهن زیرساخت توسعه ای کشور به شمار می رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر کندی سرعت ساخت راه آهن قزوین رشت آستارا گفت : این پروژه متوقف نشده ، تنها به کندی پیش می رود و در شرایط فعلی هیچ کس در رابطه با کندی ساخت این پروژه مقصر نیست. 


جعفرزاده تصریح کرد: در سه ماه اول سالجاری دولت بایستی، 12 هزار و 200 میلیارد تومان برای پروژه های کل کشور اختصاص می داد که 20 میلیارد تومان اختصاص یافت. 


وی با بیان این که در چنین شرایطی هیچ کس در رابطه با پروژه ها از جمله پروژه راه آهن قزوین رشت ضعیف عمل نکرده ، اظهار کرد: با منابعی که آزاد شده و با مصوبه ای که تنظیم خواهیم کرد کمبود اعتبارات در بخش پروژه های عمرانی را مرتفع می کنیم.


وی با بیان پیشرفت حداقل بالای 65 درصدی راه آهن قزوین رشت آستارا اظهار کرد : تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به این پروژه به کار خواهیم بست. 


ساخت پروژه راه آهن قزوین، رشت از سال 1382 آغاز شده و ایران را از شمال به کشورهای همسود (CIS) و روسیه و از جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس وصل می کند. 


در مسیر این خط ریلی به طول 164 کیلو متر، حدود 70 پل بزرگ در مجموع به طول 17 کیلومتر و 51 تونل مجموعاً به طول 22 کیلومتر درحال ساخت است. 


این خط آهن از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از آن جمله می توان به بزرگترین پل ریلی کابلی کشور به طول 560 متر که در حاشیه سد منجیل واقع شده، اشاره کرد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil