پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : کیوان محمدی در مراسم گرامیداشت 16 آذر در دانشگاه گیلان،با اشاره به آغاز بیداری جامعه ایرانی در دوران معاصر، 16 آذر را سرآغاز این بیداری دانست و گفت: پرسشی که ممکن است پیش بیاید این است که چرا 16 آذر که 3 دانشجوی دانشگاه به شهادت رسیدند و روز تلخی رقم زده شد را گرامی داشته و در این روز به همدیگر تبریک می گویند لذا باید تبیین کرد که 16 آذر چند ماه بعد از کودتای 28 مرداد رخ داد. در واقع این رویداد نشان داد که مردم ایران بیدارند و در تمام این مدت  دانشگاه، بازار و همه احزاب سیاسی فریاد آزادیخواهی و حق طلبی ملت ایران را به گوش جهانیان رساندند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان تصریح کرد: 16 آذر برای تاریخ ایران و ایرانی روز بیاد ماندنی و مهمی است، زیرا دانشجویان با شهادت خود نشان دادند که ملت بیدار است.

وی با بیان اینکه حرکت انقلاب ما به طوری جدی ریشه در شهادت داشته و دارد، افزود: اگر امروز آرامش و آسایش داریم ریشه مرهون این شهادت هاست.

مدرس جامعه شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به فعالیت سیاسی خود عنوان کرد: معتقدم که کارکرد دانشگاه باید عمدتا گسترش علم و دانش باشد و نباید این محیط علمی به محل منازعات سیاسی تبدیل شود. فعالیت های سیاسی بایستی در دانشگاه عموما جنبه علمی داشته باشد و دانشجویان علاقمند به کار سیاسی می توانند در خارج از دانشگاه فعالیت کنند.

محمدی درخصوص مهمترین وظیفه و رسالت دانشجویان در مقطع کنونی،اظهار کرد:دانشجویان چند وظیفه مهم دارند که قبل از هر چیز گسترش تفکر علمی و ایجاد علم باوری در جامعه است.در واقع مردم ما باید به این باور برسند که علم قادر به حل مشکلات آنان است و همانگونه که برای رفع معضلات جسمی خود به پزشک مراجعه می کند، برای مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود نیز باید به دانشمندان اقتصاد،جمعیت شناسی و سیاست مراجعه نمایند.

وی دومین رسالت دانشجو را تقویت شعور و ترویج نظم و نظام اجتماعی بجای شور تغییر و تحول دانست و خاطرنشان کرد: جامعه ما برای توسعه و پیشرفت باید به تقویت نظم اجتماعی توجه جدی نماید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه دانشجویان باید نسبت به امور سیاسی و اجتماعی جامعه حساسیت و دخالت داشته باشند،گفت:به هر شکل ممکن در تشکل حزبی و گروه های مردم نهاد نسبت به امور جامعه خود حساسیت نشان دهید.

احمد رضی،رئیس دانشگاه گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت و تبریک روز دانشجو، 16 آذر را آغاز حرکت استکبارستیزانه در ایران دانست و گفت: دانشجویان امروز دانشجویانی با بینش سیاسی قوی هستند که مناسبات سیاسی روز جهان را به خوبی می شناسند.

وی کسب مقام اول در برگزاری نقد و مناظره و مقام سوم در برگزاری میزگردها توسط دانشگاه گیلان در سطح دانشگاه های کشور را الگویی برای برگزاری برنامه های پرثمر و بی حاشیه دانشگاهی دانست و از همه تشکل ها و انجمن های دانشگاهی در عرصه های گوناگون تشکر کرد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil