شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : اكبر تركان مشاور رئيس‌جمهور و مسئول كميته بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسي حادثه قطار و تقديم آن به معاون اول رئيس‌جمهور، گفت: در ابتدا بابت اين حادثه به ملت ايران، مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور تسليت مي‌گويم. آنچه در بررسي‌هاي ما با حضور آقاي آقايي بازرس ويژه رئيس‌جمهور به دست آمد اين است كه سوال اول حادثه چيست؟ و سوال دوم مقصران حادثه چه كساني هستند؟

وي افزود: در بررسي همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه اين است كه قطار را از حالت كنترل خودكار خارج كردند و روي كنترل دستي گذاشتند و چون قطار در حالت دستي قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حركت داده مي‌شود و به قطار تبريز ـ مشهد كه به خاطر خرابي ترمز در ۸ كيلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد مي‌كند و در واقع مأمور ايستگاه به اشتباه به اين قطار اجازه حركت مي‌دهد و آن حادثه به وجود مي‌آيد.

تركان در ادامه تصريح كرد: علت وقوع سانحه و حادثه اين است كه حركت قطار را از حالت خودكار خارج كرده و بر روي دستي گذاشته‌اند، عمدي در كار نبوده و فقط خطاي حرفه‌اي بوده است.

وي با اشاره به اينكه براي بررسي مقصران حادثه ۴ گروه را بررسي كرديم،‌ گفت: يك گروه مأموران گروه قطار تبريز ـ مشهد، يك گروه مأموران قطار سمنان ـ مشهد، يك گروه مأموران كنترل ترافيك شاهرود و يك گروه مأموران CTC.

مشاور رئيس‌جمهور و مسئول كميته بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد خاطرنشان كرد: مأموران قطار تبريز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابي ترمز در تراك در كيلومتر ۲۹۱ متوقف هستند، بنابراين وظيفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشكالات ترمز بودند تا بتواند قطار حركت كند.

تركان اضافه كرد: سيستم اتوماتيك ترين‌كنترل، قطار سمنان را در ۸ كيلومتري قطار تبريز متوقف كرده بود، خارج از اراده لوكوموتيوران؛ چراكه سيستم اتوماتيك است.

وي در ادامه گفت: مأموران قطار از مركز CTC استعلام مي‌كنند كه چه كار كنيم، طبق دستور يا اجازه‌اي كه به آنها داده مي‌شود كه قطار را از حالت خودكار خارج كرده و حركت كنيد و آنها هم حركت كردند.

مشاور رئيس‌جمهور و مسئول كميته بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد در ادامه اظهار داشت: قطار با سرعت ۱۳۲ كيلومتر عبور مي‌كرده كه در ۸ ثانيه مانده به نقطه تصادف، لوكوموتيوران قطار جلويي را مي‌بيند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلويي را ببيند.

تركان اضافه كرد: در نتيجه قطار با سرعت ۱۱۸ كيلومتر به قطار جلويي برخورد كرد، همه كشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبريز ـ مشهد بودند چراكه آنها در مسير خواب بودند و مسافران قطار سمنان به اين خاطر كه تازه به راه افتاده بود، بيدار بودند و همچنين دو واگن جلويي را نيز خالي گذاشته بودند، ضربه‌گيري براي قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پياده كردند، چون آن واگن‌ها هم آتش مي‌گرفتند. ۱۰۴ مصدوم داشته كه اينها سوار قطار تبريز ـ مشهد شدند چراكه بعد از يك ساعت و نيم مأموران موفق مي‌شوند قفل قطار را باز كنند، سه واگن در محل باقي مي‌ماند و بقيه واگن‌ها مجروحان را سوار مي‌كند و به مسيرش ادامه مي‌دهد.

وي با بيان اينكه ما مأموران قطار سمنان ـ‌ مشهد را مقصر ارزيابي نكرديم، گفت: در ادامه به بررسي مأموران كنترل ايستگاه شاهرود ـ مشهد پرداختيم. آنها مقصر اصلي سانحه نيستند، اما به عنوان تقصير مرتبه دوم قابل بررسي هستند.

مشاور رئيس‌جمهور و مسئول كميته بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد تأكيد كرد: مقصر اصلي متصدي CTC يا مركز كنترل تهران ـ مشهد در ايستگاه شاهرود است. وقتي شيفت جديد سر كار مي‌آيد كه ساعت ۷ شيفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد ۷ و ۱۵ دقيقه از CTC سوال كرده كه تكليف من چيست. آن به اشتباه گفته روي حالت دستي قرار بده و حركت كن و قطار حركت كرده كه اين حادثه پيش آمد.

تركان ادامه داد: مقصر اصلي مأمور CTC است. مأموران كنترل ترافيك شاهرود قصورهاي ديگري دارند كه از نظر ما مقصر اصلي نيستند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مقصر اصلي تنها يك نفر است، گفت: مقصر اصلي مأمور كنترل CTC در شاهرود است.

مشاور رئيس‌جمهور و مسئول كميته بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد در پاسخ به اين سوال كه چه برخوردي با مقصران صورت گرفته است، گفت: اين موضوع را دستگاه ذي‌ربط بررسي مي‌كنند. مأموريت ما بررسي علت سانحه و پيدا كردن مقصر است.

تركان در پاسخ به اين سوال كه در گذشته ۳ نفر را در اين زمينه بازداشت كرده بودند پس مجموعاً يك نفر در اين زمينه مقصر است؟ گفت: قاضي و دستگاه قضايي مسير خودش را مي‌رود، ارزيابي ما فني است و مقصر اصلي در اين حادثه يك نفر است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil