جمعه 7 اردیبهشت 1403

 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، با بیان این مطلب در همایش ملی باریجه، گفت: تربیت نیروی دست‌اندرکار نظام سلامت با رویکرد سلامت‌محور؛ نه درمان‌محور، توجه به اخلاق پزشکی در کوریکولوم پنهان در بالین، توجه بیشتر به آموزش‌های درمانگاهی تا بیمارستانی، آموزش مبتنی بر تشخیص‌های بالینی با وابستگی کمتر به ابزارهای تشخیصی و پاراکلینیکی غیر ضرور، بالا بردن سواد سلامت مردم و سطح‌بندی منطقی و ارائه خدمت توسط گروه‌های مختلف دست‌اندرکار نظام سلامت، از جمله موارد قابل توجه در زمینه شناسایی حوزه‌های خطر‌پذیر بهداشت و درمان در بحث اقتصاد مقاومتی هستند.

وی در همین راستا، بر لزوم استفاده از ظرفیت طب سنتی ایرانی که در فرهنگ و باور مردم ریشه دارد و مبتنی بر دانش بومی است، تاکید کرد و افزود: پیام اصلی طب سنتی ایرانی، حفظ و ارتقای تندرستی و مبنای تشخیص در آن، سنجش مزاج بر اساس دریافت شرح حال دقیق و معاینه بالینی است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در ادامه گفت: اساس درمان نیز در طب سنتی ایرانی بر پایه اصلاح سبک زندگی و استفاده از درمان‌های طبیعی، بومی و در دسترس مردم است و استفاده از این ظرفیت به صورت تلفیقی(integrative) در کنار طب رایج، به اقتصاد سلامت کشور کمک می‌کند.

وی ادغام خدمات تایید شده طب سنتی در نظام سلامت و نقش آن در کاهش استفاده غیر ضرور از خدمات پاراکلینیکی و مصرف بی‌مورد برخی از داروهای شیمیایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها را راهکاری ضروری در راستای دست‌یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی کشور در بخش بهداشت و درمان دانست.

دکتر خدادوست توسعه سلامتکده‌های طب سنتی، ایجاد داروخانه‌های طبیعی و تسهیل دسترسی مردم به خدمات ایمن و موثر طب سنتی در کشور را به عنوان دیگر راهکارهای موجود در این زمینه برشمرد.

مدیرکل دفتر طب سنتی کشور، توسعه دهکده‌های سلامتی در مناطق خوش آب‌وهوا با ایجاد امکان استفاده از مواهب طبیعی، چشمه‌های آب گرم و حمام‌های سنتی را نیز در بحث گردشگری سلامت با آموزه‌های طب سنتی مهم ارزیابی کرده و بر ضرورت کشت گیاهان دارویی با توجه به تنوع اقلیمی منحصر به فرد کشور و امکان رویش گیاهان دارویی بومی ایران تاکید کرد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil