جمعه 10 فروردین 1403

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : محمد حسن پور، در نشست خبری نخستین سوگواره تئاتر صحنه رشت که در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (ص) این شهر برگزار شد، گفت: گیلان در حکومت تشیع نقش اساسی داشته و عزاداری های ماه محرم و تعزیه از دوران آل بویه در گیلان به وجود آمده است.

وی با بیان اینگه گیلان مأمن و پناهگاه علویان و اهل بیت (علیهم السلام) بوده است اظهار کرد: بیشترین بقاع امامزادگان در گیلان است که زیر بار حکومت عباسیان نرفته و علویان را پناه دادند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت با اشاره به معماری مساجد و پیشینه هنر اسلامی ایرانیان اظهار کرد: ایرانیان آیات الهی را در قالب نقاشی بر دیوار مساجد و کاشی کاریها آمیختند و به دنیا صادر کردند.

حسن پور، هنر تعزیه را برگرفته از دین دانست و تصریح کرد: اوج تعزیه و نمایش های مذهبی در دوران صفویه بوده و بسیاری از کشورها با این هنر بیگانه بودند اما امروز از آن بهره می گیرند.

وی با بیان اینکه گیلان سردمدار هنر و موسیقی تعزیه است اظهار کرد: تکایای قدیمی بسیار در شهر رشت وجود دارد که در گذشته محل اجرای تعزیه بودند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت از شهرداری خواست با توجه به دغدغه های فرهنگی، این تکایا را احیا کرده و تعزیه را به تکایا بازگرداند.

حسن پور، سوگواره صحنه را ابتکار آموزشگاه هنرهای نمایشی صحنه دانست و گفت: تمام بخش های این سوگواره توسط هنرمندان مدیریت شده و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می کند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil