جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : سید محمد احمدی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان اظهار داشت: با توجه به اینکه کتاب و کتابخوانی در جامعه کمرنگ شده، باید با استفاده از فناوری های جدید و با برنامه و جدیت به این مقوله توجه شود و همگان در جهت توسعه فضاهای عمومی کتابخوانی و کتاب تلاش کنند.

وی افزود: در تمامی زمینه ها اعم از کمک های مالی و یا با تشویق و ترغیب برای کمک به توسعه و گسترش کتابخانه ها و فضاهای مطالعاتی جامعه باید اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لاهیجان به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگی ، شهری ویژه است و گسترش فضاهای کتابخوانی در آن مهم است و انتظار ویژه هم می رود که مردم در این بخش کمک کنند.

محمدرضا قربانی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه اظهارداشت: کتابخوانی یکی از شاخصه های توسعه ای در ارزیابی های کشورهاست و در جوامع دانش محور، همه ابزارهای فرهنگی از جمله فضاهای رسانه ای و مطبوعاتی نقش دارند ولی عنصر کتاب از مولفه های جدی و اولیه محسوب می شود .

وی افزود: در سند چشم انداز که از اسناد بالادستی کشور بوده و به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده ، باید به ازای هر فرد، چهار جلد کتاب داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت موجود نسبت به افق چشم انداز خوب نیست و به ازای هر سه نفر، یک جلد کتاب وجود دارد و برای رسیدن به مقصد و سند چشم انداز، مجال و فرصت چندانی باقی نمانده و رسیدن به آن نیز یک باره تحقق نمی یابد بلکه همه باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم .

قربانی با تاکید بر اینکه جامعه پویا که نظر به افق های بالا دارد نباید از وضعیت موجود خود راضی باشد، افزود: تحقق این اهداف نیاز به عزم جدی تر و برنامه ریزی دقیق تر دارد .

وی تصریح کرد: در برنامه افق 1404 باید به ازای هر یکصد نفر نفوس و جمعیت، 35نفر عضو کتابخانه ها باشند که حد مطلوب آن به ازای هر یکصد نفر، 17نفر است در حالی که هم اکنون به ازای هر یکصد نفر، دو نفر عضو کتابخانه ها هستند و این، نسبت به سرانه جمعیت ما بسیار اندک است.

در این نشست همچنین رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان با ارائه گزارشی گفت: در طول هفته کتاب دانشجویان ، دانش آموزان و طلاب از کتابخانه های شهرستان لاهیجان دیدن دارند و در 24 آبان، از مراجعه کنندگان برای عضویت در کتابخانه ها بصورت رایگان ثبت نام به عمل می آید.

مرتضی اکبری گلباران مزار شهدا توسط کتابداران ، برگزاری نشست های کتابخوانی در شهرها ، مسابقه کتابخوانی و اهدای کتاب از سوی خیرین و تبلیغات محیطی در سطح شهر را از دیگر برنامه های این هفته ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 36هزار جلد کتاب به امانت داده شده، اظهارداشت: شش کتابخانه عمومی فعال نهادی با زیربنای یک هزار و 677متر مربع و 50هزار نسخه کتاب در این شهرستان وجود دارد.

وی تصریح کرد : مهمترین پروژه در دست اقدام در بخش کتابخانه های شهرستان لاهیجان، توسعه کتابخانه شهید باهنر است که 600میلیون ریال از محل اعتبار تملک دارایی های کتابخانه های عمومی برای تجهیز و تکمیل این کتابخانه ها مصوب شده تا این کتابخانه تکمیل و بخش مستقل کودک نیز در آن ایجاد شود.

وی به بدهی های شهرداری های لاهیجان و رودبنه از محل نیم درصد شهرداری ها اشاره کرد و گفت: طی 10 سال شهرداری لاهیجان 33درصد و شهرداری رودبنه 28درصد بدهی خود به کتابخانه های این شهرستان را پرداخت کرده اند.

بیست و چهارم آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده اما امسال بر اساس تصمیم کتابخانه های عمومی کشور، 15 تا 27 آبان ماه، روزهای گرامیداشت هفته کتاب است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil