چهارشنبه 29 فروردین 1403


 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر ایرج حریرچی ضمن بیان این مطلب گفت: نوع بیماری ها با توجه به تغییر رفتار مردم و پیشرفت های حاصل شده در حوزه بهداشت تغییر کرده است و در حال حاضر در دوره گذار اپیدمولوژیک هستیم.

وی گذار اپیدمیولوژیک و  نمای بیماری ها را از عفونی و تغذیه ای به بیماری های غیرواگیر تعبیر کرد و افزود: تا حدود 80 سال گذشته قسمت عمده مرگ و میرها ناشی از بیماری های عفونی از جمله وبا و کزاز بود و امید به زندگی نیز 50 سال بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: امروزه وضعیت اقتصادی جهان بهبود یافته و مقابله با بیماری ها نیز صورت گرفته و بالطبع طول عمر افراد نیز افزایش یافته و بیماریها کنترل شده اند. در حال حاضر با یک واکسن 5 دلاری می توان از 6 بیماری مهیب جلوگیری کرد .

وی در ادامه افزود: البته با بالا رفتن عمر افراد همزمان عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و دیابت نیز زیاد شده است که راه مقابله با این بیماری ها متفاوت است.

دکتر حریرچی با بیان این که 70 درصد مردم دچار اضافه وزن و چاقی هستند، گفت: اکثر این افراد می دانند که چاق هستند و عده ای  از آنان نسبت به درمان چاقی خود اقداماتی انجام می دهند ولی افرادی نیز هستند که نسبت به کنترل و رفع چاقی خود اقدامی نمی کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه افزود: با توجه به این که مقابله با عوامل خطر و تغییر رفتارها خیلی سخت است و بیماری های غیرواگیر پرهزینه هستند لذا سیستم های بهداشتی درمانی باید منطبق با این گذار اپیدمیولوژیک تغییر کنند و زیرساخت هایشان را اصلاح کنند.

دکتر حریرچی گفت: هیچ جای دنیا نتوانستند مجموع کل هزینه های سلامت خود را کاهش بدهند زیرا اصلاح زیر ساخت ها هزینه بر است .اگرچه هزینه های سلامت افزایش پیدا کرده است ولی انسان هایی با طول عمر و سالم در جامعه بیشتر شده است.

وی گفت: 32 تا 35 درصد رشد اقتصادی یازده کشور صنعتی جهان از حوزه سلامت حاصل شده است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil