پنج شنبه 9 فروردین 1403


 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر سید حسن هاشمی در همایش کشوری بهورزی و مربیان نمونه بهورزی که در تالار ابن سینای دانشکده پرستاری مشهد برگزار شد، اظهار داشت: از بهورزان روستایی و شهری انتظار داریم که همانگونه که خدمات ارزنده ای برای کنترل بیماری های واگیر ارائه می دهند، به اجرای کامل سند کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیز کمک کنند تا بتوانیم رفتار و سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.

وزیر بهداشت مشکل اصلی حوزه بهداشت و درمان را بدهی بیمه ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری است اتفاق بیفتد یعنی منابع حوزه سلامت تجمیع شود و بیمه ها از صندوق به مجموعه ای کارآمد در کنار نظام سلامت تبدیل شوند و به تعهدات خود پایبند باشند تا شاهد نظام سلامت کارامدی باشیم.

دکتر هاشمی تاکید کرد: امیدواریم دولت و مجلس های آینده هم به حوزه سلامت بها دهند و آن را به عنوان اولویت در نظر بگیرند زیرا هزینه کردن در این حوزه همانند حوزه های آموزشی، هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای ساختن ایرانی آباد و پیشرفته و با نشاط است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: لازم است در معاونت بهداشت بخشی برای سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی ایجاد شود و همواره گفته ام که اساس بهداشت و پیشگیری در سطح یک خدمات به ویژه خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت باید به غیرپزشکان واگذار شود و پزشکان نباید به این مراکز بروند.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم ارتقای رتبه بندی بهورزان، تاکید کرد: بهورزان باید بتوانند ارتقا یابند و به پزشک، دندانپزشک، داروساز و متخصص تبدیل شوند قبل از انقلاب اسلامی، شاهد بودیم که بسیاری از بهورزان، پزشکان و متخصصان بسیار موفقی در ایران و جهان شدند و باید بیشتر از ساخت فضای فیزیکی، برای نیروی انسانی ارزش قائل شویم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تا کنون، دو هزار و 500 خانه بهداشت ساخته، 8 هزار خانه بهداشت بازسازی و تجهیز شدند و 3 هزار واحد بهداشتی نیز در دست تعمیر و تجهیز است.

دکتر هاشمی کارنامه بهورزان را بسیار درخشان توصیف کرد و خطاب به آنها گفت: با کارنامه درخشان خود، در حاشیه شهرها و کلانشهرهای کشور نفوذ کردید و همکاران جدید شما با عنوان مراقبان سلامت یا همان بهورزان شهری، خدمات بهداشتی مناسبی را به مردم ارائه می دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به سنگینی وظایف بهورزان، یادآور شد: در حال حاضر شبکه بهداشت در کشور در حال تکمیل شدن است و انتظار داریم که مردم و دولت از این فرصت به وجود آمده، حداکثر بهره را ببرند چرا که در این صورت می توان به کاهش هزینه های دولت و شکل گیری نظام ارجاع امیدوار بود.

دکتر هاشمی ضمن تقدیر از تلاش های بهورزان کشور، گفت: خوشبختانه کشور در حوزه بهداشت توفیقات خوبی به ویژه در مناطق روستایی داشته که بخشی از آن به دلیل راهسازی، فراهم کردن آب، برق، گاز، تلفن و تحصیل مردم در روستاها و بخش مهمی از این توفیقات نیز به دلیل حضور بهورزان در روستاها بود که به توانمندتر کردن مردم کمک کرد.

وزیر بهداشت اسم بهورز را بسیار زیبا و با مسما عنوان کرد و گفت: بهورزان برای آموختن به مردم در جهت سالم ماندن خدمات شایسته ای ارائه می دهند و افتخارات بسیار ارزشمندی مانند اصلاح بهداشت محیط، کاهش مرگ ایرانیان به ویژه مادران باردار، نوزادان و کودکان کمتر از 5 سال و ریشه کن کردن بسیاری از بیماری ها مانند فلج اطفال در کارنامه خود دارند.

دکتر هاشمی با اشاره به دوران زندگی خود در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، یادآور شد: در دوران پیش از دانشجویی ام برای آب رسانی و درو محصولات کشاورزی به کمک مردم روستا می رفتیم و در دوران دانشجویی نیز در قالب گروه های مختلف به این مناطق می رفتیم اما پس از تشکیل جهاد سازندگی در خراسان، اولین کار ما بعد از برداشت محصولات کشاورزی روستایی، آموزش مامایی به افرادی بود که تا ششم ابتدایی تحصیل کرده بودند و شیرین ترین دوران زندگی من بعد از حضور در دوران دفاع مقدس، حضور در روستاها بود.

وزیر بهداشت در پایان خطاب به بهورزان گفت: شما بهورزان را دوست دارم زیرا شما مردم محروم و مستضعف روستاها را دوست دارید و رسالت انقلاب اسلامی هم توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه بود و افتخار می کنیم که انقلاب اسلامی به عنوان یکی از موهبت های بزرگ الهی، در زمان حیات ما به ایران و ایرانیان اعطا شد.  

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil