سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : مهندس رحیمیان سرپرست جهادکشاورزی لنگرود گفت: شهرستان لنگرود با مساحت 438کیلومتر در شرق گیلان واقع شده است که از شمال به دریای خزر و از طرف غرب و جنوب به شهرستان لاهیجان و از شرق به شهرستان رودسر محدود است.

وی با بیان اینکه این شهرستان از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده که بخش کوهستانی آن در جنوب قرار دارد، افزود: دامنه‌های این ناحیه کوهستانی تا ارتفاع تقریبی هزار و 300متر که رطوبت دریا به آنجا می‌رسد پوشیده از جنگل و بعد از آن به علت ارتفاع، سرما و کمی رطوبت، بدون درخت و پوشیده از مراتع طبیعی است.

سرپرست جهادکشاورزی لنگرود با بیان اینکه این شهرستان دارای 20هزار و 187هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی و 15هزار و 730هکتارجنگل و 3هزارو276هکتار مرتع است،ادامه داد: قسمت مرکزی و شمالی لنگرود جلگه ای است که توسط رودخانه های شلمان و لنگرود مشروب می شود.فاصله آن از مرکز استان حدود 55کیلومتر است.

این شهرستان دارای 5شهر به نامهای لنگرود،کومله،شلمان،اطاقور،چاف و چمخاله و سه بخش به نامهای بخش مرکزی ،اطاقور و کومله و از 7دهستان مشتمل بر 299آبادی تشکیل شده که عبارتند از چاف،دریاسر،دیوشل ،مریدان ،گل‌سفید ، اطاقور و لات لیل

بالغ بر 20هزار هکتار اراضی لنگرود مختص کشاورزی

رحیمیان تصریح‌کرد:سطح زیر کشت محصولات زراعی باغی این شهرستان بالغ بر 20هزار و 180هکتار است و 50هزار راس دام سبک و سنگین دارد.

وی با بیان اینکه مکانیزه شدن تولید محصولات کشاورزی 50درصد هزینه های تولید محصولات را کاهش

می‌دهد،گفت:کشاورزان لنگرودی در مجموع 3هزار و 476 دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد:شهرستان لنگرود از جمله شهرستانهای گیلان است که از کشتارگاه صنعتی برخوردار است و 2 واحد سردخانه  10هزار تنی و 2500تنی به نامهای پارس و ارمغان گیلان در این شهرستان فعال هستند.

بیش از 70تن عسل در لنگرود تولید می‌‌شود

رحیمیان عسل لنگرود را یکی از کیفی‌ترین عسل‌های ایران دانست و اضافه کرد:در حال حاضر بهره‌برداران این حوزه با میزان تولیدی 71تن عسل دارای 7هزار و 900کلنی زنبورعسل هستند.این شهرستان دارای یک واحد تعاونی زنبورداران است.

سرپرست جهادکشاورزی لنگرود پرورش مرغ یکی از فعالیت‌های مهم در این شهرستان عنوان کرد و خبرداد:هم‌اکنون 41 واحد مرغداری گوشتی در هر دوره یک میلیون و صدهزار قطعه مرغ تولید می‌کنند.

وی افزود:در حوزه مرکزی شهرستان لنگرود 9واحد مرغداری در حوزه مرکز کومله 7واحد،در مرکز چاف 8واحد،در حوزه مرکز گل سفید 15واحد و در حوزه اطاقور 2 واحد مرغداری گوشتی فعال هستند.

رحیمیان در ادامه با اشاره به اینکه در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی پرورش‌دهندگان مرغ‌گوشتی لنگرود،یک واحد جوجه کشی به‌پرور با ظرفیت 2میلیون عدد تخم مرغ در هر دوره (یک ماهه) در روستای چاف لنگرود نیز فعال است، گفت:همچنین یک واحد مرغ گوشتی شرکت تالاب گیلان با ظرفیت 24هزار و 510قطعه در روستای چاف فعالیت می‌کند.

تولید بیش از 38هزارتن شلتوک در لنگرود

وی با بیان اینکه در مجموع محصولات برنج،چای ،مرکبات،نوغان از محصولات استراتژیک شهرستان لنگرود محسوب می‌شوند،اظهار کرد:در شهرستان لنگرود 12هزار نفر برنجکار سالانه 38هزار و 220تن شلتوک را از 9هزار و 100هکتار شالیزارهای این شهرستان تولید می‌کنند.

تاکنون 4هزار و 77هکتار از اراضی شالیزاری لنگرود تجهیز و نوسازی شده‌است

رحیمیان گفت:تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده برنج نقش موثری ایفا کند و علاوه بر ارتقای درآمد کشاورزان رنج تولید این محصول را کم کند و به همین منظور از سال 1376تا سال گذشته 4هزار و 77هکتار از شالیزارهای لنگرود تجهیز و نوسازی شده‌اند و در سالجاری اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی درسطح 1000هکتاراز اراضی شالیزاری شهرستان در برنامه کاری این مدیریت قراردارد.

وی افزود:بهره‌مندی از وجود آب‌بندانها که از پتانسیل‌های ارزشمند برنجکاری گیلان محسوب می‌شود از دیگر ویژگیهای این شهرستان پرنعمت است.

لنگرود 16هزار نفر چایکار دارد

سرپرست جهادکشاورزی لنگرود تعداد فعالان تولید چای لنگرود را بیش از شالیکاران عنوان کرد و گفت: تعداد چایکاران در این شهرستان 16هزار نفر است.

وی خاطرنشان‌کرد:چایکاران لنگرودی در 6هزار و 50هکتار باغات چای 700کیلوگرم برگ سبز چای تولید می‌کنند.

رحیمیان گفت:لنگرود از جمله شهرستان‌های قطب مرکبات گیلان است که هزار و 300هکتار باغ مرکبات دارد و پیش‌بینی می‌شود 3هزار و 300نفر از باغداران مرکبات این شهرستان امسال 13هزار تن مرکبات برداشت خواهند کرد.

شهرستان لنگرود، رتبه اول در تولید پیله ابریشم استان را دارد

وی افزود:نوغانداری از دیگر فعالیت های کشاورزی کشاورزان لنگرودی است و حدود 2هزار نفر در این شهرستان به نوغانداری مشغولند.لنگرود در مجموع  2هزار و 492هکتار توتستان دارد و عملکرد نوغانداران لنگرودی30- 25 کیلوگرم درهر جعبه نوغان است.این صنعت از کمبود ریسندگی رنج می برد،در استان گیلان تنها یک شرکت ریسندگی فعال است که آن هم در شهرستان لنگرود دایر است.

سرپرست جهادکشاورزی لنگرود ادامه داد:جهت ارتقاء صنعت نوغانداری در شهرستان مقرراست درسال آینده تخم نوغان هیبرید ایرانی و خارجی و تفریخ تخم‌نوغان به منظور افزایش راندمان تولید دربین نوغانداران ازسوی مرکز توسعه کرم ابریشم توزیع شود.

وی تصریح کرد:استمرار بیمه پرورش کرم بریشم و بیمه شدن تخم‌نوغان‌های نوغانداران جهت کاهش ریسک درتولید و ارائه تسهیلات ارزان قیمت توسط بانکهای عامل برای نوغانداران به منظور بازساز یا احداث جایگاه پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه‌های مرکزتوسعه نوغانداری درسال آینده درلنگرود است. درضمن به منظور اصلاح باغات وجایگزینی درختان توت بومی و احیاء توتستانهای جدید مرکز توسعه نوغانداری در اسفندماه سالجاری اقدام به توزیع رایگان نهال توت اصلاح شده خواهد بود.

رحیمیان گفت:به دلیل قدمت طولانی شهرستان لنگرود در تولید ابریشم ایجاد موزه نوغانداری و ابریشم در شهرستان لنگرود درسال آتی در دستور کار مرکز توسعه نوغانداری کشور است.

هندوانه‌های لنگرود از با کیفیت‌ترین هندوانه‌های کشور

رحیمیان با اشاره به اینکه هندوانه و کیوی لنگرود که از نظر طعم و کیفیت در کشور زبانزد هستند و به ترتیب 800 نفر هندوانه‌کار و 85نفر کیوی‌کار در این شهرستان به تولید این محصولات مشغولند،گفت:سالانه 20 هزار و 400 تن هندوانه و هزار و 125تن کیوی در لنگرود تولید می‌شود.

 

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil