جمعه 7 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : استان گیلان یکی از استان های شناخته شده در داخل و خارج کشور است. این استان سرسبز به واسطه برنج، زیتون، چای، پیله ابریشم، کلوچه های معروف و باران بله باران معروف است. گیلان است و شهر رشت و باران های نقره ای آن...

باران این لطف الهی که گاه با تدبیرهای نابهنگام انسان به بحران و بلایی بزرگ تبدیل می شود.بحرانی به نام سیل یا آب گرفتگی؛ بله درست خواندید. شهر رشت و آبگرفتگی!

به عقیده بسیاری از شهروندان این شهر پرقدمت تا بوده باران بوده و باران ولی در گذشته های نه چندان دور اثری از آبگرفتگی نبود! و حال سوال اینجاست چرا؟!

چرا شهری که از تجمع آب باران در کوچه و خیابان آن معنایی نداشت حال با بارش کوچکترین بارندگی با بحران آبگرفتگی مواجه می شود؟

تعدادی از شهروندان ساخت و سازهای غیراصولی را دلیل این مشکل می دانند و برخی دیگر نبود نظارت و کارشناسی و مهندسی در زمان ساخت بنا را بعنوان گره کور این مشکل می دانند.

با نگاهی گذرا به ساخت و سازهای چند دهه گذشته می توان ریشه مشکل آبگرفتگی شهر رشت را یافت.

در بسیاری از معماری های جدید جوب آب که می توانست در هدایت آبهای سطحی و باران نقش مهمی را ایفا کند از بین رفت تا به اصطلاح به متراژ کوچه  و معابر عمومی اضافه شود و هر چقدر که این به اصطلاح مهندسی افزایش یافت به تناسب آن بر مشکل آبگرفتگی شهر رشت اضافه شد.

مسیرهایی همچون چهار راه میکاییل به سمت فرهنگ با بارش باران به دریاچه زیبایی تبدیل می شود که امکان تردد را نه تنها برای عابرین بلکه ماشین ها نیز سلب می کند.

سوال اینجاست که مگر این کوچه و خیابانها  همان کوچه ها و خیابان های چند سال پیش نیست؟ مگر شهر رشت مانند شهری چون یزد و کرمان و چند شهر کویری دیگر است که با کمترین بارش سیل آسا با بحران آبگرفتگی مواجه شود؟ براستی برای رفع این مشکل شهروندان ساکن در مناطق مختلف رشت چه باید کرد؟

مشکل آبگرفتگی معابر،کوچه ها و خیابان های شهر رشت حال با شروع فصل پاییز و زمستان بیشتر نمایانتر می شود.

کمترین توقع شهروندان شهر رشت از مسووولین ذیربط این است که با بارش باران از هوای مطبوع لذت برده و باعث شادی و انبساط روحی آنان شود نه اینکه نگران پدر و مادر پیر و یا فرزندان دانش آموز خود باشند که چطور می توانند در روز بارانی از خانه خارج شوند بدون اینکه دغدغه مشکل آبگرفتگی را نداشته باشند.

 

بهزاد مقدم نیا - مدرس دانشگاه

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil