جمعه 31 فروردین 1403

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : به نقل از روابط عمومی پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی، تغییرات شدید تالاب انزلی طی سالیان اخیر به دفعات گزارش شده است. این تالاب زمانی نه چندان دور واجد تمامی ویژگی‌ها و ارزش‌های اکولوژیک شناخته شده تالاب‌های بین‌المللی بود و یکی از مهمترین زایشگاه‌های ماهیان ارزشمند دریای خزر در ناحیه جنوب غربی این دریا به شمار می‌رفت. همچنین نقش بسزایی در حفظ محیط زیست شمال کشور و شهرهای پیرامون خود داشته است.

در طول سه دهه گذشته تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی سبب شده تا ارزش‌های آن یکی پس از دیگری از بین برود.

رسوب‌گذاری شدید و رشد گسترده گیاهان آبزی تغییرات شدیدی را در ساختار و عملکرد آن سبب شده است پیکره آبی بخش‌های شرقی، جنوبی و مرکزی تالاب انزلی تحت تاثیر دو عامل یاد شده تهی از آب شده و تبدیل به نیزار، چمنزار و جنگل شده‌اند.

این بخش‌ها تنها در هنگام بارندگی شدید و سیلاب دارای چند سانتیمتر آب می‌شوند. پس از هر سیلاب، رسوبگذاری بیشتر و کاهش عمق بیشتر نواحی فوق رخ می‌دهد.

حوضچه غربی به عنوان تنها پهنه آبی باقیمانده که از نظر شیلاتی اهمیت داشته و در امرار معاش ساکنان اطراف نقش اساسی ایفا می‌کند نیز روند نابودی را طی می‌کند.

رشد سریع گیاهان آبزی و متراکم شدن آنها در فصول رویش از چالش‌های عمده این بخش از تالاب بوده به طوری که حتی عبور و مرور شناورها در آن نیز غیرممکن می‌کند.

دکتر علیرضا میرزاجانی عضو هیات علمی پژوهشکده طی گشت‌زنی‌های اخیر خود در تالاب انزلی در راستای انجام پروژه‌های بررسی پراکنش سنبل آبی و میگوی رودخانه‌ای نشان داد که عدم کنترل رسوب و گیاهان آبزی سبب شده تا تالاب انزلی به صورت شبکه‌ای از کانال‌ها و روگاها در آید که ارزش‌ها و کارکردهای یک تالاب بین‌المللی را نخواهد داشت.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil