پنج شنبه 9 فروردین 1403


 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر احمد حاجبی در نشست خبری معاونت بهداشت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: هفته سلامت روان در کشور از ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه در کشور برگزار می شود.

وی شعار امسال روز جهانی سلامت روان را  "کرامت انسانی در سلامت روان: کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه " عنوان کرد و گفت: هر روز هفته سلامت روان را نیز نامگذاری کرده ایم که متناسب با آن شعار، اقداماتی را در کشور انجام می دهیم.

دکتر حاجبی با تاکید بر لزوم افزایش سواد سلامت روان جامعه حتی در میان اقشار تحصیلکرده گفت: افرادی که بیماری روانی دارند به علت انگ نخوردن به روانی بودن از سوی جامعه، حتی افسردگی خود را درمان نمی کنند.

وی با اشاره به وجود باورهای نادرست درخصوص بیماری های روانی گفت: یکی از این باورهای نادرست  "ازدواج درمانی"  این بیماران است در حالیکه این بیماران باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند و برای درمان بیماریشان دارو مصرف کنند البته مشاوره درمانی نیز کمک کننده است.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ارائه خدمات بهداشت روان در سطح یک در مراکز جامع خدمات سلامت به صورت رایگان انجام می شود و 800 کارشناس روان که در مراکز جامع خدمات سلامت جذب شده اند در این خصوص ارائه خدمت می دهند.

دکتر حاجبی با بیان این که بالغ بر 90 درصد این کارشناسان ، کارشناس ارشد بالینی هستند، گفت: این کارشناسان بالغ بر 150 ساعت آموزش می بینند و سپس وارد سیستم مراکز جامع خدمات سلامت می شوند.

وی برگزاری کار گاه های مشاوره، کنترل خشم، مهارت نه گفتن، ارتقای بهداشت روان، پیشگیری از اعتیاد و فرزند پروری را از جمله خدمات پیشگیرانه کارشناسان بهداشت روان عنوان کرد.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت  با بیان اینکه در سطح ۲ یا تخصصی ، خدمات بهداشت روان در بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی با دفترچه های بیمه انجام می شود، افزود: ضروری است که سازمان های بیمه گر نیز این خدمات را در سیستم های خصوصی پوشش بدهند.

دکتر حاجبی گفت: با توجه به پیمایش انجام شده در سال 90 در کشور که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیز می باشد،  شایع ترین اختلال در کشور اختلال افسردگی است که شیوع آن 12.7 درصد است و این بیماری بین زنان بیشتر از مردان بوده است  همچنین شیوع اختلال اضطرابی وسواس و پنیک نیز 15.6 درصد بوده که این رقم در زنان نیز بیشتر می باشد.

وی با تاکید بر به این که فقط پزشکان اجازه تجویز دارو به بیماران را دارند ، افزود: بین روانپزشک و روانشناس تفاوت وجود دارد . روان پزشک یک پزشک است که تخصص روان پزشکی می گیرد ولی روانشناس از ابتدا علوم روان شناختی را می خواند و اجازه درمان دارو یی را ندارد و روانشناسان تنها می توانند برخی از مکمل ها که نقش دارویی ندارند و تقویتی هستند و نیاز به نسخه پزشک ندارند را به بیمارانشان بدهند.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان این که البته روانشناسانی که گرایش بالینی و سلامت دارند می توانند در حوزه درمان این بیماران مشارکت کنند، گفت: روانشناسان و روان پزشکان می توانند به صورت تیمی همکاری کنند.

دکتر حاجبی در پایان گفت: سرپرستی تیم سلامت با پزشک است چون پزشک شماره نظام پزشکی دارد و مسئولیت برعهده اوست.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در پایان  اسامی روزهای هفته سلامت روان 24 تا 30 مهرماه را به این شرح اعلام کرد:

 شنبه 24 مهرماه؛ سلامت روان در حوادث و بلایا

یکشنبه 25 مهرماه؛ سلامت روان افراد آسیب پذیر در بحران

دوشنبه 26 مهرماه؛ نقش همکاری بین بخشی در حفظ سلامت روان در حوادث و بلایا

 سه شنبه 27مهرماه؛ نقش متخصصین حوزه سلامت روان در حوادث و بلایا

 چهارشنبه 28 مهرماه؛ سلامت روان دانش آموزان در حوادث و بلایا

پنجشنبه 29 مهرماه؛ رسانه و سلامت روان در حوادث و بلایا

جمعه 30 مهرماه؛ نقش مشارکت عمومی در حوادث و بلایا.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil